Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Jak to funguje v online supermarketu? Podívejte se do zákulisí Kolonialu.cz

Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký

V čem se liší práce zaměstnanců online supermarketu a klasického obchodu s potravinami? A jak se na jeho vytíženosti odráží blížící se svátky?

K centrálnímu skladu Kolonialu.cz v Rudné u Prahy přijíždíme ještě za tmy. Chceme totiž zachytit šrumec, který se tu odehrává každé ráno předtím, než v 7:30 z komerční zóny na okraji Rudné vyjedou desítky dodávek plně naložených objednávkami zákazníků. Našimi průvodci jsou vedoucí skladu Martin Bayer a šéf marketingu Ondřej Tomeš.

Praktický chaos – standard nejmodernějších skladů

Vstupujeme do obřího skladu, který je podle našich průvodců tím největším mezi českými potravinovými e-shopy vůbec. Jeho užitná plocha dělá 5300 metrů čtverečních. Ačkoli je týden před Vánocemi a klasické kamenné obchody doslova praskají ve švech, tady je relativní klid a nejprve mám pocit, že jsme přišli v době přestávky. Mezi regály se totiž pohybuje jen pár zaměstnanců. Je to dáno nejen rozlehlostí prostor, ale také systémem práce, který je pro člověka znalého jen klasického uspořádání zboží v kamenných prodejnách poměrně zarážející. Sklad má takzvané chaotické uspořádání, které šetří čas a minimalizuje náklady. Artikly tedy nemají své stálé místo, naopak s nimi systém SAP pracuje tak, aby bylo co nejjednodušší je vyskladnit. Čím je sklad plnější a objednávek více, tím je paradoxně rychlejší a méně nákladné vyskladnění jednotlivých nákupů, vysvětluje Ondřej Tomeš s tím, že logistické centrum vychází ze standardů nejmodernějších skladů velkých prodejců potravin.

Sklad Kolonialu.cz působí tak, jako by se člověk nacházel v malé večerce. Jen je tu všechno výrazně naddimenzované. Vedle několika balení špaget stojí láhve sektu a vedle nich zase plechovky se sardinkami. Oddělení s blízkými produkty nebo police naplněné jen těstovinami tu nečekejte. Systém chaotického uspořádání dělá pro nezasvěceného člověka skutečně čest svému jménu. Chaos je ale jen zdánlivý a pickerům, tedy lidem kompletujícím objednávky, naopak velmi vyhovuje. Zapomeňte na klasický supermarket, kde si s košíkem projdete všechny uličky, postupně vyberete zboží a zastavíte se až u kasy. Tady se na jednom nákupu podílí víc lidí, třeba i pět. Každý z pickerů má vozíky s košíky jednotlivých zákazníků a přidává do nich zboží ze své oblasti. Informace o objednávkách si načítá pomocí skenerů, a když má hotovo, pošle vozík dál. Každý nákup je rozdělen na běžné, chlazené a mražené zboží. Pokud obsahuje položky ze všech tří kategorií, je rozdělen do tří samostatných bedniček. Díky tomu se nám třeba nestane ani to, že by se u hodně žádaného zboží naši zaměstnanci setkávali a tvořili by fronty stejně jako v klasických obchodech, popisuje Martin Bayer.

Zboží pro jednotlivé zákazníky se kompletuje až v prostoru před nákladovou rampou, a i to má svůj smysl. Suché zboží a potraviny s dlouhou dobou trvanlivosti bereme jako první. Zboží z chladicí a mrazicí části pak na řadu samozřejmě přichází naposledy, aby byl zachován teplotní řetězec. I naše auta mají tři teplotní sektory a maso, mléčné výrobky a další podobné potraviny naši příručí vkládají do košíku k ostatnímu zboží až před domem zákazníka, dodává marketingový ředitel Ondřej Tomeš. Před nakládkou probíhá ještě další kontrola artiklů pomocí čtečky a vizuální kontrola jakosti. Například ovoce a zeleninu totiž přímo podle zadání zákazníků balíčkují třetí dodavatelé a pokyn pro jejich dodání dostávají až po uskutečnění objednávky koncových zákazníků. Pickeři ve skladu Kolonialu.cz se ovoce a zeleniny a dalších čerstvých potravin dotýkají více méně jen letmo a pro kontrolu. Pokud k nám zákazníci mají důvěru a objednávají i položky, které jsou jindy zvyklí kontrolovat zrakem, nejklasičtěji je to právě ovoce a zelenina, nesmíme je u zboží dodávaného takzvaně just-in-time zklamat, říká Martin Bayer. 

Čerstvé zboží představuje velkou výzvu. Je potřeba umět rozpoznat, zda jsou položky opravdu čerstvé, nejsou potlučené nebo pomačkané a po cestě k zákazníkovi se nezkazí. U pečiva je třeba hlídat správné uskladnění, aby neokoralo. To ale nebývá problém, protože ve skladu se pečivo zdrží jen několik desítek minut, případně několik málo hodin. Množství kontrol je důležité i proto, že zákazníci očekávají dodávku kompletní objednávky. Chybějící zboží v kamenné prodejně může člověka překvapit, ale většinou má na místě možnost okamžitě se rozhodnout pro alternativu. Při online nákupu ne, a proto očekává, že mu bude dodáno přesně to, co si objednal. Snížit počet nedoručených položek na naprosté minimum je tedy pro zaměstnance Kolonialu.cz naprosto klíčové.

Psali jsme: Online prodej potravin kvete. Vzniká další e-shop, Koloniál míří do dalších měst

Při průchodu mezi regály mě napadá, jak často asi k takovým situacím dochází. Na první pohled tu totiž zboží není příliš. Šéf marketingu Ondřej Tomeš mi ale k pochybnostem nedá šanci:  Je tu uskladněno 7500 až 8000 druhů zboží, tedy asi dvě třetiny všech nabízených položek. Zbytek přichází just-in-time, abychom čerstvé potraviny nemuseli sami držet skladem a zbytečně je zatěžovat. Máme také pokročilý systém řízení expirace, který například neumožní, aby zákazníkovi přišlo zboží s dlouhou dobou trvanlivosti krátce před expirační dobou. Umožňuje nám to vyskladňovat čerstvé potraviny tak, abychom zamezili plýtvání. Jedním dechem pak také dodává, že žádné zboží nezůstává ve skladu dlouho a přejímky potravin od jejich dodavatelů tak zaměstnance vytěžují mnohem víc než příprava objednávek koncových zákazníků. Jen včera se nám tu během dne otočilo 46 různých dodavatelů, doplňuje Martin Bayer.

Předvánoční nárůst objednávek stanoví nové limity

Návštěvu centrálního skladu online supermarketu Kolonial.cz jsme pár dní před Vánocemi nevolili náhodou. Chtěli jsme zjistit, jak se toto hektické období projevuje právě tady. Obchody s potravinami a e-shopy se totiž právě teď nacházejí na nákupní špičce. A Kolonial.cz není výjimkou. Ještě loni stačily na odbavení všech objednávek dvě směny. Letos už se v centrálním skladu v Rudné u Prahy, odkud se zásobují všechny regiony, pracuje nepřetržitě ve třísměnném provozu. Na směnách je nasazeno od 12 do 16 lidí a kmenové zaměstnance posilují v případě nutnosti brigádníci. V tomto období všichni shánějí zaměstnance a je velký problém někoho sehnat. Na trhu už dokonce nejsou ani ti méně výkonní a někdy býváme rádi za každou pomocnou ruku. Zažil jsem i chvíle, kdy si museli motýlky a zástěry obléknout manažeři a vyrazit za zákazníky sami, popisuje situaci Martin Bayer.

I online prodej potravin má pochopitelně svá vytíženější období a konec roku k nim bezesporu patří. Přesto je prý těžké odhadnout, jak moc se svátky na růstu objednávek podepisují. Kolonial.cz totiž už řadu měsíců po sobě zaznamenává růst objednávek o 20 až 30 procent. Je znát, že lidé teď dělají objemnější nákupy. Naši stálí klienti utratí o třetinu i polovinu víc peněz než jindy. Roste ale i počet nových zákazníků, kteří chtějí v předvánoční době ušetřit čas. Osobně jsem přesvědčený, že po svátcích o ně nepřijdeme a budeme dál růst. Stačí, aby nás lidi dvakrát nebo třikrát vyzkoušeli, a pak u nás zůstávají, nebo si nás alespoň ponechají jako součást svého nákupního mixu, říká Ondřej Tomeš. Adopce služby jako takové je velmi dobrá, už není vnímána jako něco exkluzivního. Není proto důvod, aby v lednu přišel propad. Benefit v podobě časové úspory a pohodlí je důležitý po celý rok.

Marketingový ředitel firmy si to může dovolit tvrdit i s ohledem na to, že Kolonial.cz nedávno zahustil svoji závozovou síť o nový typ území. Zatímco doposud se soustředil především na větší města a jejich aglomerace, teď zkoumá také poptávku na venkově. Zaměřit se chce především na vesnice, které mají v současné době problém se zásobováním kvůli mizejícím samoobsluhám, ale také instituce, které se v nich nachází, jako jsou jídelny mateřských a základních škol, nemocnice nebo domovy pro seniory. Jako testovací byla vybrána oblast kolem dálnice D5 z Prahy až do Plzně, kam spadají města jako Žebrák, Hořovice nebo Mýto a vesnice ve zhruba šestikilometrovém pásmu kolem dálnice.

Možnost objednat si závoz potravin z e-shopu tak poprvé získá asi 20 000 zákazníků. Neočekáváme, že průměrný počet zákazníků na plochu bude takový jako v případě měst a aglomerací. Na druhou stranu předpokládáme, že objednávané nákupy budou výrazně větší, říká Ondřej Tomeš. Jeho tým marketérů bude Kolonial.cz na novém území prezentovat především jako službu pro zásobovací a hromadné nákupy. Zaměříme se tedy především na představení výhodných multipacků a setů formou letáků a inzerce v místním tisku. Součástí bude také vyjednávání se starosty o možnosti pravidelných hromadných nákupů pro celou obec.

Na Vánoce Kolonial.cz nabízí i kapry a další sváteční potraviny. Je možné v něm nakoupit i úklidové prostředky, nebo naopak dárky na poslední chvíli. Na Štědrý den bude rozvoz fungovat do 14:00. 25. prosince bude zavřeno a 26. prosince odpoledne už firma znovu začne s rozvozem. Oproti velkým kamenným supermarketům, které budou muset zůstat ze zákona uzavřené, bude mít tento prodejce výhodu. Nakoupit a nechat si doručit zboží budou mít lidé šanci i do brzkých odpoledních hodin o Silvestru. Do standardního provozu se pak Kolonial.cz vrátí hned od 2. ledna.

Dále čtěte: Prolétne letos onlinem opět rekordní suma? E-Ježíšek utrácí za hračky a oblečení

WT100

První odhady byly přestřelené, ale obchodu se daří

Jednu vlastnost mají provozovatelé online supermarketů společnou, bývají velice skoupí na slovo a člověk se musí spolehnout jen na kusé informace z jejich mediálních výstupů. Otevřené a objektivní srovnání výsledků Koloniálu, Rohlíku, Košíku a Tesca je v tuto chvíli prakticky nemožné. Přesto mi to nedá a pokládám otázku na tělo. Když Kolonial.cz loni v létě začínal, mluvilo vedení firmy o tom, že chce v druhém roce dosáhnout miliardového obratu. Jak daleko tedy od tohoto očekávání dnes je? Mohu říct, že to není reálné. Vývoj trhu byl pomalejší, než se očekávalo, a navíc musíme přiznat, že jsme udělali spoustu chyb. Co se mohlo pokazit, to se pokazilo. Než jsme všechno napravili a ustálili, nějakou dobu to trvalo. Takový růst, jaký jsme očekávali, máme až během posledního půl roku, říká marketingový ředitel Ondřej Tomeš. Zároveň ale dodává, že růst Kolonialu.cz je teď dynamičtější, než jaký má konkurence. Alespoň podle dat, která konkurenti uvádějí. Kdyby prý všichni další hráči rostli tak jako Kolonial.cz, bylo by to na trhu znát.

To, že byl rozjezd poněkud rozpačitý a svým způsobem i zklamáním, ale neznamená, že se online prodeji potravin v České republice nedaří. Lidé si ke službě tohoto druhu hledají cestu pomalu, ale jistě. A to potvrzují i konkurenti. Například Rohlik.cz oznámil, že začne objednávky předávat na vybraných čerpacích stanicích a přemýšlí i o kamenných výdejnách. Rozumím tomu, je to jedno z možných řešení, jak se dostat blíž ke klientům. Každý retailer vám potvrdí, že největší problém v kamenných obchodech je to, jak co nejrychleji a nejsnáze dostat zboží přes pokladny, ne na prodejní plochu. Výdejny, kam si lidé přijdou pro už připravený nákup, ušetří spoustu času. Primárně nás totiž v obchodech štvou fronty. A to, že někdo volí i jiné varianty předání objednávek, než je závoz až do domu, rozhodně není známkou toho, že se našemu oboru nedaří. Právě naopak. Zažíváme stejný vývoj jako před lety jiné druhy e-shopů, uzavírá marketingový ředitel Kolonialu Ondřej Tomeš.

Našli jste v článku chybu?