Hlavní navigace

Jak vybrat nejlepší internetové připojení pro firmu i živnostníka

29. 7. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Pokud nejste technicky zdatní, bude pro vás problém najít nejvhodnějšího poskytovatele internetového připojení pro vaši firmu. S námi to zvládnete.

Ať už jste firma, drobný podnikatel nebo řemeslník, v dnešní době se prakticky neobejdete bez připojení k internetu. Stal se nezbytnou součástí každodenní komunikace se zákazníky i dodavateli. Jak ale takové připojení vybrat, aby bylo funkční a zároveň nestálo zbytečně moc peněz? Služby poskytovatelů se laikům někdy porovnávají docela těžko. A málokdo odhadne, jakou potřebuje rychlost připojení a na co si dát pozor. Přitom není výběr kvalitního připojení k internetu žádná věda. Stačí si ohlídat pár důležitých údajů.

Nebudeme probírat možnosti šíření signálu, protože ty se liší v každém regionu, městě i vsi. Můžeme ale připomenout, že běžné je připojení přes telefonní linku a velmi málo se používá drahé mobilní připojení. Pokud to místo umožňuje, je lákavé připojení k síti pomocí optiky a téměř všude se dnes internet šíří také bezdrátově vzduchem prostřednictvím Wi-Fi. Tato služba navíc nestojí moc peněz. Jen je trochu pomalejší a může ji ovlivňovat počasí.

Rychlost není všechno

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Kvalitní připojení k internetu je podmíněno několika parametry. Nabídka udávající rychlost například 15Mbit/s může ve skutečnosti poskytovat připojení pomalejší než nabídka udávající 3Mbit/s. Pamatujte na to, že udávaná rychlost, tedy přenosová kapacita dat, se skládá ze dvou rychlostí. A to z rychlosti odesílání a stahování dat, jinými slovy uploadu a downloadu. To proto, že počítač pro načtení webové stránky nejprve potřebuje odeslat data, a tím si tak vyžádat potřebné, a teprve poté je stahuje. Proto je potřeba vybrat vhodnou kombinaci obou rychlostí. Průměrná rychlost stahování se v Česku pohybuje mezi 11 a 12 Mb/s, ovšem na tuto hodnotu zdaleka nedosáhne každý. Pokud poskytovatel uvádí pouze jednu rychlost, jde o součet obou rychlostí. Pak je na místě se poskytovatele zeptat na parametry každé z nich. Rychlost odesílání dat je důležitá pro odesílání e-mailů, ale i běžné vyhledávání nebo třeba používání telekomunikačních programů typu Skype.

Nenechte se zmýlit, stahováním se nemyslí jen rychlost stažení souboru. Rychlosti se dají velmi snadno ověřit například na www.rychlost.cz. A zajímat by vás mělo i to, zda je vaše linka synchronní, nebo naopak asynchronní. V prvním případě jsou rychlosti stahování i odesílání dat stejné, v opačném může být poměr jakýkoli. Máte-li připojení VDSL, bývá to nejčastěji 1MBit/s uploudu:16 Mbit/s downloadu. Při hledání nejvhodnější služby je důležité si uvědomit, kolik dat a jak rychle je potřebujete. Za pohodlné připojení bývá označováno 20MB. Ptejte se také na údaj označovaný jako ping. Jde o prodlevu mezi odesláním a přijetím dat v rámci síťového rozhraní. Ta by pochopitelně měla být co nejkratší. Udává se v milisekundách.

Rychlost připojení závisí na tom, jakým způsobem se k vám internet dostává. Ve firmách je stále nejčastěji rozšířeno připojení prostřednictvím telefonní linky. Takzvané ADSL nebo rychlejší VDSL připojení je spolehlivou službou, ale má rychlostní limity. Pokud chce zákazník brouzdat internetem svižně, musí si často výrazně připlatit.

Dále se zaměřte na agregaci, a to zejména u Wi-Fi připojení. Ta udává počet uživatelů, kteří v jedné agregované lince sdílejí přenosovou kapacitu dat. Na jednu linku totiž bývá zpravidla napojeno několik uživatelů. Rychlost internetu se proto může během dne měnit v závislosti na vytížení linky, a agregace proto vyjadřuje poměr minimální a maximální rychlosti. Například agregace: 1:50 znamená, že jednu přenosovou kapacitu dat můžete sdílet až s 50 uživateli. Pokud vám nevadí kolísání rychlosti, klidně zvolte agregovanou linku. V opačném případě se rozhodněte pro linku garantovanou. O tu se s nikým dělit nebudete a udávané rychlosti by vám neměly nikdy kolísat.

Psali jsme: Jak na koupi zaběhnutého e-shopu. Čtěte podrobný návod

A jak by firma měla poptávat připojení k internetu? Co by její jednatele mělo zajímat? Na co lidé nejčastěji zapomínají? Firma nebo živnostník by sama neměla přímo vybírat konkrétní tarif, ale spíše popsat, kolik lidí, respektive počítačů, bude připojení používat a jakým způsobem. Jinak bude přípojku využívat malíř, který se v kanceláři staví na půl hodiny za den, a jinak účetní, který zasílá i přijímá velké objemy dat, upozorňuje Markéta Mýtinová, PR & Marketing Manager společnosti WIA. Mnoho firem také využívá kombinaci internetového připojení a hlasových služeb. V tomto případě by je firma neměla do poptávky zapomenout uvést. Jednatele by měla zajímat dostupnost hotline, rychlost servisu a úroveň SLA. Nemělo by se rovněž zapomínat na možnost automatického backupu, který výrazně zvyšuje dostupnost telco služeb, na nichž je fungování firem dosti závislé, doplňuje Miloslav Novák z oddělení zákaznické podpory společnosti AIRWAYNET .

Mohlo by vás zajímat: Styl písma ovlivní výkonnost vaší webové stránky. Poradíme, jaký vybrat

Co nabídnout malířské firmě

A pojďme si dát jeden praktický příklad. Zadání zní takto: 

Co dokážete nabídnout malířské firmě o deseti zaměstnancích, která se prezentuje na internetu i sociálních sítích, objednávky přijímá telefonicky i online a její šéf potřebuje být připojen i mimo kancelář, protože během dne vypomáhá s prací a potřebuje zároveň vyřizovat e-maily a objednávky. Možnosti být k zastižení by rád využil také v areálu firmy mimo kancelář. Internet je ve firmě využíván k ryze pracovním účelům.

AIRWAYNET: Vzhledem k povaze činnosti dané firmy, která je evidentně na telco služby odkázána, dokážeme nabídnout kvalitní symetrické připojení bez agregace. Nutnost bezvýpadkovosti služeb je zajištěna automatickou záložní linkou s vysokou garancí SLA 99,95%. Zároveň pokryjeme prostřednictvím spolehlivého WiFi celý areál tak, aby byl rychlý internet k dispozici pracovníkům naprosto kdekoliv. Součástí jednoho paušálu jsou i VoIP hlasové služby, které jsou taktéž zálohovány záložní konektivitou. Dále můžeme zřídit antispamové řešení pro filtrování nevyžádané pošty, službu fax to mail a VoIP PBX (ústřednu), která zajistí možnost přesměrování hovorů z pevné linky na mobil. Pro využití internetu pouze k pracovním účelům jsme schopni blokovat vybrané stránky.

WIA: U této firmy bychom asi navrhli nejvyšší standardní domácí tarif 30/10 za 590,– Kč vč. DPH, kde je i slušný upload a výkonný wifi router zdarma, který by měl dostatečně pokrýt kanceláře. Zřízení i veškeré technologie jsou u nás zdarma, smlouva na 1 rok.

skoleni_15_4

Dejte si pozor na zavádějící údaje

Vedle velkých poskytovatelů připojení se dá vybírat i z mnoha lokálních. Protože firem je na trhu dostatečné množství, panuje mezi nimi zdravá konkurence a zákazník z toho může vytěžit řadu výhod. Jen je potřeba dát si pozor na akční nabídky a zaměřit se především na stálé nabídky a ceníky. Také se nenechte zmást někdy zavádějícími názvy jednotlivých služeb a tarifů. Číslice a symboly nemusí vždy vyjadřovat skutečnou rychlost připojení. Legislativa dokonce umožňuje uvádět u tarifů rychlost, která neodpovídá rychlosti skutečné. Solidní regionální poskytovatel, který zaručí vysokou dostupnost svých služeb, může oproti celonárodnímu operátorovi poskytnout především větší pružnost u individuálního řešení, netrpí šablonovitými řešeními korporátu, poskytuje osobnější vztahy se zákazníky, rychlejší reakci na poptávku a vzhledem ke zkráceným procesům i rychlejší instalaci služeb, komentuje za společnost AIRWAYNET Miloslav Novák.

U internetu někdy také bývá problém s pokrytím signálem. Je proto vhodné se nezavazovat na příliš dlouhou dobu a nejlépe poskytovatele požádat o zkušební provoz. Běžnou praxí se stává, že firmy nabízí nulové pořizovací náklady. Zákazník platí jen běžný měsíční paušál. Standardem je 24hodinová technická podpora s maximální SLA (Service Level Agreement). To je dohoda o kvalitě služeb, která podrobně specifikuje, co se poskytovatel zavazuje uživateli nabízet a v jaké kvalitě. U firemních přípojek vidím největší přínos regionálního poskytovatele v technické podpoře a individuálním přístupu. My například v případě poruchy u firemního klienta zaručujeme našeho technika na místě do dvou hodin, říká Markéta Mýtinová, PR & Marketing Manager společnosti WIA.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).