Hlavní navigace

Jak vyzrát na vánoční firemní dárky? Když se s nimi lidé chlubí, máte vyhráno

17. 10. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Už zase klíčenka? Vánoce za dveřmi, ale firemní dárky nemusí být nuda ani vyhozené peníze.

S blížícím se koncem podzimu přichází tradiční čas Vánoc a s ním i slovutné dárky. Dárky se skloňují nejen v osobním životě ve všech pádech, v obchodních centrech se linou vánoční melodie, e-shopy se předhání v originálních vánočních reklamách, ale i firmy si lámou hlavu nad svými dary, co by daly. Základní paradigma zní: proč, koho a jak.

Proč dávat firemní dárky?

Člověk by si řekl, ušetříme si starosti a nic dávat nebudeme. Nejen že to je prohřešek vůči etiketě v osobním i pracovním vztahu, ale také to ukazuje, jak důležitá, respektive nedůležitá pro vás daná osoba nebo firma je. Podle psychologů mají firemní dárky navíc motivační a odměňovací funkci. Když vám někdo poděkuje dárkem, vzpomene si na vás při důležitých událostech nebo vyjádří uznání, budete s ním rádi spolupracovat a rozvíjet pracovní vztahy.

Nepleťte si ovšem dárky s penězi, jednak by se v případě obchodního partnera mohlo jednat o úplatek a v případě zaměstnance zase o klasické ohodnocení vykonané práce a nic víc. V práci totiž dostáváte příplatek za víkendy, odměny za přeplnění plánu, 13. plat, že jste ve firmě rok vydrželi apod. Ale jak poděkovat za spolupráci, pomoc, dobré vztahy či nadšení? Právě dárkem, který vyjadřuje vyšší než pouze peněžní hodnotu.

Výhody firemních dárků:

  • Oblíbenost – každý rád dostává dárky, přiznejme si to.
  • Zapamatovatelnost – když se dennodenně dívám na logo na dárku, který rád používám, pamatuji si ho, i když mě o půlnoci vzbudí.
  • Vyšší prodeje – vracím se tam, kde se mi věnují a jsem důležitý.
  • Chytrá investice – náklady jsou minimální a návratnost investice tak daleko vyšší.
  • Loajalita – raději budu spolupracovat s někým, kdo mě oceňuje 

Koho vlastně obdarovat?

Tři stálice ve firemním obdarovávání jsou následující:

  • Klienti
  • Obchodní partneři
  • Zaměstnanci

Některé firmy obdarovávají pouze své klienty, jiné zase jen zaměstnance v závislosti na jejich strategii nebo rozpočtu. Pokud však chcete z firemních dárků vytěžit maximum, všechny tři skupiny si je zaslouží. Co můžete získat? Loajální klienty, kteří od vás neodejdou ke konkurenci. K tomu motivované zaměstnance, kteří budou na vylidněném trhu práce pracovat pro vás a s radostí. A spokojené obchodní partnery, kteří s vámi budou rádi spolupracovat. Pokud nechcete věřit, že tohle vše dokáže jen upřímný dárek, zkuste to.

Jaké dávat firemní dárky?

A je to tady. Ta nejtěžší část obdarovávání. Opravdu není jednoduché každý rok vymýšlet nějaký nový a originální dárek. Ale když se vám to povede, máte vyhráno. Obdarovaný obratem ví, že jste dobří ve všem, co děláte, a že je pro vás důležitý.

A jaké jsou nejúspěšnější firemní dárky? Právě ty, které se vztahují k tomu, co vaše firma dělá. Jsou originální. A nemyslím tím originální jako kalendáře, propisky všech barev či reflexní pásky. O Vánocích to na pracovních stolech vypadá jako sklad reklamních předmětů, všude samé bloky, diáře, tužky, klíčenky, baterky a další „praktické“ věci. Většinu takových vánočních dárků však obdarovaný nevyužije, buď je vyhodí, nebo schová do posledního šuplíku. To jste ale nechtěli, že? Výsledkem jsou zbytečně vyhozené peníze i čas za nehodící se vánoční dárky. Proto se vyplatí si dát na firemních dárcích záležet a nekupovat je jen proto, že musíte.

Jsou pro lidi nové, a nemyslím tím jako spinnery, které prodávají už i v potravinách. Nenechte se ovlivnit tím, co je právě in. Pamatujete si, když byly moderní termohrnky? Teď se přiznejte, kolik jste jich za jedny Vánoce nasbírali. Je to praktický dárek, pravda, ale více než jeden, maximálně dva už nevyužijete.

Lidé je mohou využívat v jejich každodenním životě, buď jim pomáhají a usnadňují život, nebo je dělají reprezentativními. Jsou označeny logem, ale decentně, aby je lidé byli stále ochotni používat a nemuseli se stydět za monstrózní logo na kšiltovce. Znáte asi všichni. Dostali jste skvělý dárek, ale od hlavy až k patě je pokryt firemním logem a věru příliš se vám nechce ho hrdě nosit. A v neposlední řadě jsou kvalitní. Řada firem zapomíná, že dárek reprezentuje jejich firmu. Představte si, že vašemu klientovi darujete k Vánocům USB flash disk a při prvním použití se rozpadne. Co si asi pomyslí? Nedívejte se tedy u firemních dárků pouze na cenu, je výhodnější si za kvalitu připlatit.

Co je tedy vaším cílem? Vybrat opravdu originální, chytrý a stylový dárek, kterým se budou chtít lidé pochlubit. O propagaci firmy máte tak samovolně postaráno.

Kde firemní dárky pořídit?

Máte několik možností, kde firemní dárky na Vánoce sehnat:

  • vlastní produkty
  • specializovaná dárková firma
  • marketingová agentura
  • reklamní agentura
  • chráněná dílna

Pokud máte vhodný produkt, který vaše firma vyrábí nebo poskytuje a zároveň osloví vaše zaměstnance či klienty, můžete ho darovat stejně jako například Plzeňský prazdroj obdarovává svým pivem nebo Vodafone mobilními daty. Jen nezapomeňte každý rok inovovat, aby se vaše firemní dárky nestaly nudným kolovrátkem. Když budete chtít vánoční dárky svěřit do rukou profesionálů a hodit starosti za hlavu, můžete se obrátit na specializované dárkové firmy nebo agentury. Rozvíjejícím se trendem jsou pak ekologické dárky z recyklovaných materiálů a dárky z chráněných dílen, kde navíc přispějete na dobrou věc.

Jak vánoční firemní dárky zaúčtovat?

Zákon nepovažuje dary a reprezentaci za daňový výdaj. Existují ovšem výjimky v daňové uznatelnosti firemních darů. Pokud budete chtít uplatnit odpočet DPH, musí být hodnota dárku do 500 Kč bez DPH za jeden předmět a dárek musí být poskytnut v rámci ekonomické činnosti. Pokud budete chtít uplatnit odpočet také u daně z příjmů, musí dárek kromě hranice uznatelnosti 500 Kč bez DPH splňovat kritéria reklamního a propagačního předmětu.

To znamená, že musí být opatřen názvem firmy, ochrannou známkou nebo názvem propagovaného produktu. A dále nesmí být s výjimkou tichého vína předmětem spotřební daně. Když se podíváte na všechny podmínky, může být výhodné zkombinovat obě možnosti odpočtu a darovat produkty, jejichž cena nepřesahuje 500 Kč bez DPH a zároveň jsou označeny firemním logem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zuzana Buchalcevová založila profesionální, avšak netradiční dárkovou službu Lískový oříšek. Věnovala se nejdříve informatické a analytické praxi v nadnárodních firmách a nyní buduje vlastní rodinnou firmu.