Hlavní navigace

Jak zdarma špehovat a nahrávat návštěvníky vašeho webu

11. 7. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Podívat se na chování návštěvníků přímo na vašem webu nemusí být nedostupné ani pro malé weby s malým rozpočtem na testování. Jde to i zdarma.

Pozor, po přečtení tohoto článku patrně vezme za své váš pocit anonymity na internetu a už navždy budete mít dojem, že vám někdo kouká přes rameno.

Čtěte také: Dívejte se zvlášť na chování lidí na počítači a zvlášť na mobilech

Jaké máte možnosti

Pokud chcete vidět, co dělají návštěvníci vašeho webu, když si ho prohlíží, máte dvě možnosti. Můžete si zaplatit uživatelské testování ve specializované laboratoři, kde musíte počítat s rozpočtem minimálně ve vyšších desítkách tisíc. Anebo si můžete chování lidí na webu nahrát na video bez toho, aby někam chodili, a dokonce aniž by to věděli. Následně si video můžete prohlížet a zkoumat, co lidé na vašem webu vyvádí a zda ho používají tak, jak jste zamýšleli. Tato varianta vás bude stát pár korun anebo ji pořídíte i zdarma.

Pochopitelně, že výsledek této nízkonákladové varianty se nedá srovnávat s výsledkem uživatelského testování, ale jak praví klasik „lepší než drátem do oka“.

Jak nahrát pohyb lidí po webu

Odpověď zní: Velice jednoduše. Nepotřebujete k tomu nic speciálního, do stránek jen vložíte kousek kódu a o vše ostatní se postará provozovatel služby. Pokud používáte tag manager, je spuštění nahrávání otázkou pár kliknutí a několika málo minut.

Služeb pro nahrávání lidí na webu jsou mraky, my se podíváme na dvě, které mají pro malé weby tarif zdarma.

Čtěte také: 5 důvodů, proč postavit firemní web na WordPressu

Smartlook.com

Smartlook pochází z českých luhů a hájů, což má tu zásadní výhodu, že na vás mluví česky. Nabízí několik tarifů včetně startovacího zdarma. Ten je omezen tím, že můžete nahrát maximálně 20 tisíc návštěv měsíčně, plus jste limitováni místem na disku pro ukládání nahraných videí. Velikost disku je trochu záhada – v tarifu zdarma máte „disk 1000“, ale nevím tisíc čeho. Videí mám momentálně 39 a ukazuje mi zabráno 50 z 1000. Možná jsou to MB, možná nějaká abstraktní jednotka, ale to není až tak podstatné, protože z mého výpočtu plyne, že uložíte něco kolem 800 nahrávek. Jakmile disk zaplníte, musíte nějaká videa smazat.

Přehled nahrávek

Konkrétní video

V přehledu nahrávek vidíte, odkud návštěvník přišel, co viděl a jaké měl vybavení (prohlížeč, operační systém, typ zařízení). Podle těchto parametrů můžete videa filtrovat a prohlížet si například jen lidi na mobilech s Androidem. V detailu přehrávání vás nic nepřekvapí ani nezaskočí, rozhraní je srozumitelné a přehledné. Za zmínku stojí možnost zrychleného přehrávání (sledovat a vyhodnocovat videa je opravdu časově náročné) a volitelné přeskakování hluchých míst, kdy se na webu nic nedělo. Nevěřili byste, kolik lidí si rozečte vaši stránku, pak na 2 minuty někam zmizí a čte dál.

Smartlook nějak detekuje i to, když se uživatel přepne do jiného okna nebo panelu, protože ve videích se občas ukazuje informace, že návštěvník právě prohlíží jiný web.

Konkrétní video si můžete opatřit štítkem, napsat si k němu poznámku nebo ho sdílet s kýmkoli dalším.

Nenašel jsem možnost video stáhnout k sobě. Pravděpodobně to nejde a videa musíte vyhodnotit na serveru. Ve dvou nejvyšších tarifech máte ale neomezený disk, takže tam odpadá nutnost videa mazat a tím pádem i potřeba je stahovat k sobě.

Ve verzi zdarma je kromě výše uvedených limitů ještě jedna drobná nepříjemnost – po skončení videa nejde kliknout na přehrát další, musíte se vrátit na přehled a kliknout tam. Ale pokud nechcete platit, tak to asi přežijete.

Inspectlet.com

Inspectled má tarif zdarma trochu přísněji omezený – umožní vám nahrát 100 návštěv měsíčně a vaše návštěvnost by neměla překročit tisíc zobrazených stránek za měsíc. V tomto tarifu je také omezení na maximální počet nahrávek za den tak, aby se nepřekročila stovka za měsíc. Nahrajete tak cca 4 videa denně, ale není to úplně striktní. Někdy je to 6 videí, někdy 3.

U každé nahrávky také vidíte, odkud člověk přišel, co na webu viděl, jakou měl IP adresu a také jaké měl zařízení a prohlížeč. Podle těchto parametrů můžete opět videa filtrovat a prohlížet si jen vybrané lidi.

Přehled nahraných videí

Prohlížení videa

Samotné prohlížení videa je také jednoduché – kliknete na Play :). Jak už bylo řečeno, sledování videí je hodně časově náročné a po chvilce i únavné, takže i tady najdete možnost pouštět videa zrychleně – 2×, 4×, nebo dokonce 8×. Rychlosti prohlížení pomáhá i to, že systém sám přeskakuje hluchá místa, kdy se na webu nic nedělo.

Jednotlivá videa si můžete stejně jako u Smartlooku opatřovat štítky, psát si k nim poznámky anebo je sdílet s kýmkoliv. V placených tarifech lze videa i stahovat k sobě.

Závěr

U obou služeb mám pocit, jako kdyby od sebe opisovaly. Bude to ale spíš tím, že moc rozdílných věcí se vymyslet nedá a v podstatě jde o průmyslový vzor.

Určit vítěze není lehké. Funkčností jsou obě služby prakticky totožné, jediný rozdíl je v tom, že Smartlook je benevolentnější u tarifu zdarma a dovolí vám nahrávat více. Pokud máte úplný pidi web, je jedno, kterou službu zkusíte. Pokud máte trochu větší web a navíc vám třeba není úplně blízká angličtina, sáhněte po Smartlooku.

A dva  tipy na úplný konec

Pokud máte náhodou web udělán blbě a chyba se projevuje jen na nějakém zařízení či v konkrétním prohlížeči, které nemáte možnost testovat, možná pomocí nahrávání uživatelů objevíte chybu, kterou byste jinak neobjevili.

A pokud budete nahrávat nějaký formulář, můžete data využít, i když ho člověk neodeslal. Ale pozor, je to trochu na hraně. A ano, nepotřebujete k tomu video, jde to i jinak, ale o tom někdy příště.

Brand24

Nahráváte lidi na svém webu? Co si o tom myslíte? Napište do komentářů.

Příspěvek byl převzat se souhlasem autora z webu TomasKrause.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).