Jakým chybám se vyhnout v pracovních inzerátech? Poradíme vám

Správně napsaný pracovní inzerát přiláká dostatek relevantních uchazečů a zároveň odradí nevhodné. Víme, jak má inzerát vypadat a na jaké chyby si dát pozor.

Napsat správně pracovní inzerát patří mezi dovednosti, které by si měl osvojit každý podnikatel, jenž potřebuje ve své činnosti zaměstnance. Správně napsaný inzerát na volnou pozici totiž přiláká dostatečný počet relevantních uchazečů a zároveň odradí ty nevhodné. Server Podnikatel.cz přináší rady, jak by měl pracovní inzerát vypadat a na jaké chyby si při jeho tvorbě dát pozor.

Jak má inzerát vypadat

“Hledáme pro naši firmu spolehlivého, odpovědného a ambiciózního člověka, který se nebojí výzev. Výborné platové podmínky. Jsi to ty? Volej na 603 2…” Pokud nehledáte podomního prodejce nebo předváděče hrnců na “výletech”, na podobné pracovní inzeráty zapomeňte. Pracovní inzerát má přilákat lidi, které na danou pozici hledáte a naopak odradit ty evidentně nevyhovující. Aby inzerát tento cíl splnil, měl by splňovat některé základní náležitosti. Předně by měl být přehledný a vyvážený. Bez ohledu na umístění (pracovní portál, vlastní web nebo tištěný deník) používejte spisovnou češtinu a při oslovení vykejte. Pouze například pokud se jedná o reklamní agenturu, která chce najít kreativce, tak může využít netradiční formy pro oslovení zajímavých lidí, doplnil serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.

Čtěte také: Jak napsat poutavý a účinný reklamní text

Inzerát by měl mít podle odborníků několik částí, přičemž délka záleží na typu pozice a firemní komunikaci. Neměla by ale překročit jednu stranu. Uchazeči při hledání zaměstnání prochází velké množství pracovních nabídek a nestrukturované dlouhé texty přeskakují. Každý by si při psaní inzerátu měl zkontrolovat, jestli jsou všechny jeho části přibližně dlouhé a jestli jsou požadavky vyváženy zajímavou nabídkou. Při psaní inzerátu by firmy také neměly používat dlouhá souvětí, ale namísto toho používat jen jednu větu na řádek, upřesnila serveru Podnikatel.cz Kateřina Váně, HR Marketing Project Manager společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Prace.cz.

Základní části pracovního inzerátu:

  • název firmy a krátké představení činnosti podnikání
  • název, popis a náplň pozice 
  • požadavky na kandidáty
  • co firma kandidátům nabízí
  • kontaktní spojení na zástupce firmy – jméno, e-mail, popř. telefon

Pokud chcete zdůraznit, že hledáte zkušené pracovníky s praxí, odborníci doporučují popsat podrobnosti k požadavkům na uchazeče, například praxe s používáním speciálního programu. Myslete rovněž na to, že pracovní inzerát je mnohdy prvním a jediným kontaktem uchazeče se společností. Pište ho proto jako marketingový text a snažte se hlavně prodat přednosti a výhody pozice ve vaší firmě. Zároveň ale mějte na paměti, že “méně je někdy více” a nepřehánějte to s prázdnými frázemi. Pokud firma nemá žádné kariérní stránky, kde se uchazeči mohou dočíst podrobnější informace, doporučuji do inzerátu připojit krátkou informaci o společnosti, v čem je jiná než ostatní a proč se má uchazeč o firmu zajímat, uvedla Kateřina Váně.  

Nezapomeňte na všechny možné benefity

Kapitolu sama pro sebe tvoří otázka, zda do inzerátu uvádět i nabízený plat. V Česku totiž jde o hodně citlivý údaj a záleží tak především na firmě a její politice. Uvedení platových podmínek může například pro firmu znamenat risk, že se nepřihlásí kandidát, který je vhodný, ale má jen nepatrně vyšší finanční požadavky, který by firma akceptovala. Část uchazečů má tendenci také přeceňovat své finanční požadavky. Často také firmy nechtějí uvádět plat, aby se konkurence nedověděla o finančním rozpětí ve firmě. Naopak neuvedení platových podmínek vede k záplavě nevhodných kandidátů, upozornil David Petrů ze společnosti HILL International.

Specifickou pozicí jsou v tomto ohledu obchodní zástupci, u kterých byste měli uvádět, jak velkou část platu dostanou fixně a jak velkou dle úspěchů.

Čtěte také: 10 chyb, kterých se vyvarujte při pohovorech s uchazeči o práci

Zatímco k zveřejňování výše platu odborníci jednoznačnou radu neposkytnou, u nefinančních benefitů je tomu jinak. Všechny možné nefinanční benefity byste jednoznačně měli do inzerátu uvést. Rozhodně proto zdůrazněte pět týdnů dovolené, stravenky, možnost vzdělávání, platbu pojištění, různé permanentky, firemní školku pro děti zaměstnanců či další výhody, které nabízíte. Stejně tak do inzerátu klidně napište, jestliže umožňujete tzv. “home-office” (práci z domova) a máte ve firmě pro relaxaci například stolní fotbal nebo kulečník. Benefitem může být pro někoho i kariérní postup. Nebojte se také použít doprovodnou grafiku, která na uchazeče působí mnohem více než samotný text.

Pozor na zbytečné požadavky

Co se naopak týče chyb v pracovních inzerátech, dají se rozdělit na formální a obsahové. Jak upozorňuje David Petrů, často se stále vyskytují gramatické chyby v textu, nepřesný popis pozice a stylistické chyby. V případě stylistických chyb se hlavně jedná o dlouhé věty nebo špatný překlad. “Zaměstnavatelé také uvádějí neúplné informace o lokalitě a místě výkonu práce, nepřesně popisují pozici a náplň u specialistů. Krátký popis nabídky zaměstnání také odradí kandidáty reagovat na pracovní pozici,” uvedl Petrů. Inzeráty často též obsahují nevhodné názvy pozice, pod kterými si uchazeči neumí nic představit nebo pod nimi dokonce ani nenajdou zaměstnání, které přitom hledají.

Minimálně dvakrát zvažte, zda uvedete požadavek na jazykové znalosti uchazeče. Měli byste je požadovat opravdu jen tehdy, pokud je zaměstnanec ve své práci využije. Podobně se také zamyslete, zda na danou pozici skutečně potřebujete vysokoškoláka a zda by “nestačil” středoškolák s odpovídající praxí. Zbytečnými požadavky se totiž můžete připravit o vhodné a zajímavé kandidáty. Pozor si navíc dejte na nezákonnou diskriminaci, ke které mnohdy dochází, aniž by si to podnikatelé uvědomovali.

Čtěte více: 5 diskriminačních požadavků, kterým se v pracovních inzerátech vyhněte

widgety

V neposlední řadě nezapomeňte uvést kontaktní spojení na kompetentního zástupce firmy.
Nevhodné a pro kandidáty odrazující je uvádět do inzerátu negativní důvody, proč se pozice otvírá (“posílení výkonu týmu”). V poslední době by si firmy měly dát pozor také u inzerátů pro práci na živnostenské oprávnění, aby se nevystavily postihům za tzv. „švarcsystém“,” uzavřel David Petrů.

  

Foto: www.isifa.com

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 9. 2013 14:07

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+