Hlavní navigace

Jdeme s e-shopem do Rumunska. Proč jsme se k tomu rozhodli?

19. 7. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Začali jsme prodávat i v Rumunsku a čeká nás řada výzev. Rumuni třeba příliš neznají své PSČ, ale přitom jsou v zemi desítky měst, které se jmenují Bukurešť.

Dlouhé měsíce příprav, ale už je to tak. Jsme v Rumunsku, prodáváme, komunikujeme, odesíláme objednávky a baví nás to. Byla to pro nás výzva, kterou jsme si chtěli dát. Navíc ty neomezené hranice internetu jsou prostě obrovským lákadlem pro nás, kdo nemáme rádi malé cíle.

Čtěte také: Změna MailChimpu na jiný mailingový systém není sranda, vyjde nás na statisíce

Proč Rumunsko?

Dlouho jsme přemýšleli, dělali si průzkumy, statistiky a nakonec to nechali selské důvěře. Moc dobře už víme, že nelze vstoupit do nové země a nemít zaměstnance mluvící daným jazykem. Ono vlastně úplně ideálně dvěma jazyky – naším a jejich. Protože překládat popisky produktů, články v magazínu atd. přes angličtinu by bylo o poznání složitější.

K tomu komunikace se zákazníky v dané zemi by měla být na úrovni takové, aby si zákazník myslel, že mluví se super a sympatickým člověkem, který nejspíše sedí max. o město vedle. Jakýkoliv náznak něčeho jiného může hned vzbuzovat nedůvěru.

Přestaňme si něco nalhávat – internetové podnikání už vylezlo z plenek a zákazníci jsou čím dál tím náročnější, a to jak na kvalitu webu, tak na komunikaci a služby. A je to tak správně. Alespoň se oddělí zrno od plev a začnou postupně odpadávat takové ty e-shopy typu: „Mámo, hele, soused dělá něco na internetu, pojďme si to udělat taky“, které ve finále často jen podlamují důvěru zákazníků k online nakupování a kazí celý trh.

My jsme area manažerku hledali vcelku dlouho. Dávali jsme inzeráty, zkoušeli pracovní úřad, ale najít někoho, kdo miluje módu, umí dva jazyky, ovládá počítač a chápe online a ještě žije v Plzni, kde máme sídlo, to byl opravdu oříšek. Ale nakonec jsme měli štěstí. A myslím, že to je oboustranné.

Čtěte také: Už se zase nevejdeme. Sklady, místo, logistika. Co s tím?

Rumunské nároky

Samozřejmě jsou Rumuni v online fungování pár let za námi. A tak jsme se ze začátku setkávali s tím, že si zákazník udělal objednávku, my ji za dvě hodiny měli zabalenou a on na informační mail o změně stavu jeho zásilky odepsal, že ji ruší, že jsme moc rychlí a že to je jasné, že je to celé jen podvod. Nazval nás přímo: „Ghostcompany“.

U nás už je tato doba pryč, ale ten zákazník nejspíše myslel, že jen zašleme balík, ve kterém bude kámen, on zaplatí dobírku a my už mu pak nezvedneme telefon a smažeme web.

skoleni_15_4

To ale v plánu určitě nemáme, a tak se i v Rumunsku teď zlepšujeme a makáme jako šrouby. Ladíme dopravu, se kterou zatím máme problémy. I ta je na nižší úrovni než u nás, a tak doručitelnost byla ze začátku slabá. Rumuni např. příliš neznají své PSČ, ale přitom je v této zemi několik desítek měst, které se jmenují Bukurešť. A tak jsme občas balík měli sice ve městě se správným názvem, ale o 600 km jinde. Nebo zkoušeli jste někdy v Rumunsku založit bankovní účet či zařídit z ČR rumunské telefonní číslo s paušálem, který bude mít výhodné hovory, i když budete sedět v ČR?

Čeká nás ještě spousta překážek, ale on nám nikdo nesliboval, že to bude jednoduché. Jakou zemi byste nám pro vstup doporučili jako další? Napište mi to do komentářů pod článek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Milan Polák vlastní módní portál Different.cz a několik dalších projektů. Od svých 17 let se věnoval modelingu a pohyboval v módním byznysu. Kromě e-shopu píše i módní blog.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).