Ještě nejste na LinkedIn? Díky této profesní sociální síti získáte kontakty

Zapomeňte na papírové vizitky. Od doby, co je LinkedIn, máte své kontakty neustále aktualizovány a můžete získat i nové.

Před několika dny jsem na svém osobním blogu zveřejnil svoje zkušenosti se získáním levnější varianty placeného profilu na sociální síti LinkedIn. Protože se o této možnosti (pokud vím) příliš nepíše a ani neví, věřím, že může být zajímavá i pro širší publikum a tak jsem rád slíbil, že svůj článek upravím a doplním pro Podnikatel.cz.

Čtěte také: LinkedIn. Sociální síť, na které neztrácíte čas

LinkedIn je i v ČR populární sociální síť, kterou někteří přezdívají „profesní Facebook“. Osobně toto přirovnání považuji za zavádějící. LinkedIn pro svoje uživatele sice také znamená možnost udržovat aktuální kontakty, ale funguje dost odlišně. Plní podle mého názoru primárně dvě funkce: je vaším aktuálním on-line životopisem (s referencemi) a zároveň slouží jako databáze aktuálních kontaktů.

Sídlo společnosti LinkedIn
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Sídlo společnosti LinkedIn

Všichni se ve svém profesním životě setkáváme s mnoha lidmi. Spočítejte, kolik dostanete za měsíc vizitek (ať už fyzických – nebo e-mailových podpisů). Pokud je to víc než pět, musíte nějak řešit, jak svoje kontakty uchovávat – a jak je udržovat aktuální. Na LinkedIn se propojujeme s lidmi, které jsme potkali pracovně – obchodními partnery, kolegy z práce, lidmi, které jsme potkali na konferencích. Rád na školeních říkám, že mám doma akvárko s vizitkami – některé třeba sedm let staré ze začátků mBank. Kdybych namátkou několik vytáhnul, kolik jich bude obsahovat jakékoli platné údaje kromě jména (a ani to nemusí díky sňatkům platit)? Proto je pro mě LinkedIn tak cennou databází.

Čtěte také: 10 matadorů odpovídá: Co s žádostmi od neznámých lidí na LinkedIn?

V roce 2007 platilo, že na LinkedIn jste mohli najít primárně pouze lidi z IT, možná trochu z marketingu. Dnes už to rozhodně není pravda. Počet reálných uživatelů v ČR není tak úplně jistý (LinkedIn sám uvádí přes 800 tisíc, ale tomu číslu osobně vůbec nevěřím – už proto, že přes 200 tisíc profilů nemá vyplněno ani pohlaví), ale výrazně roste a proniká skutečně do všech odvětví. Ano, servírky nebo jeřábníka tady hledat nebudete – ale už jsou zde zdaleka nejen studenti, ajťáci nebo social media ninjové. Najdete zde lékaře, poslance nebo ředitele výrobních firem.

Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat

Svým studentům doporučuji neváhat: je to podobné jako s praxí, čím dřív začnete, tím lépe. Propojte se s lidmi ze svého okolí, vyhledejte svoje kontakty ze sbírky vizitek, požádejte o propojení (pokud možno s osobní zprávou) lidi, kteří vás inspirují. Výborných výsledků (a třeba i nabídek práce či spolupráce) můžete dosáhnout samozřejmě i bez placeného profilu. Ale pokud chcete poskočit o úroveň výš, a třeba jste i přemýšleli nad placenou variantou, může vám být následující shrnutí placených účtů vhod. Hlavně vám ukážu, jak získat „tajnou“ (respektive obvykle relativně upozaděnou) verzi Personal Plus. Než se do toho pustíme, ještě si dovolím několik tipů, co byste měli udělat, aby váš profil vyčníval nad průměr.

1. Mějte jej opravdu dobře vyplněný 

Jistě, může to znít jako banalita, ale očividně to přesto mnoho lidí nezvládá. Mějte reprezentativní fotku. U každé pracovní pozice (klidně jen v několika málo větách – nemusí to být román) popište, co bylo vaší pracovní náplní, čeho jste dosáhli. Nezapomeňte na Summary – čili úvodní shrnutí, které by mělo zahrnovat vaše hlavní pracovní motto, zkušenosti a úspěchy. Pokud jste studovali nebo studujete vysokou školu, uveďte to. Vyberte si mezi svými kontakty několik lidí, kteří si to podle vás zaslouží, a dejte jim doporučení. Nestyďte si o doporučení také říct.

2. Mějte profil aktuální

Podívejte se, zda máte správné kontaktní údaje – a zvažte, zda je nezveřejnit i v rámci veřejně viditelného profilu (to, co uvidí návštěvníci, kteří třeba LinkedIn vůbec nemají).

3. Budujte si osobní značku

Přestože na rozdíl od Facebooku jsou těžištěm LinkedInu profily (na nich tráví uživatelé obvykle více času než v „Newsfeedu“, čili na úvodní stránce), přesto může být přínosné občas nějaký informačně hodnotný status napsat nebo přispívat do pečlivě vybraných diskusních skupin. Budujete si tím svou osobní značku.

Čtěte také: Bývalý ajťák hledá nové zaměstnance na sociální síti LinkedIn

Teď už k slíbené části o placených verzích LinkedIn. Jaké možnosti LinkedIn standardně nabízí? Je jich hned několik. Business, Business Pro a Enterprise se vám ukážou, když kliknete na „Upgrade my Account“. Pak tady máme další varianty doporučené pro ty, kdo práci hledají nebo pro ty, kdo práci nabízejí a speciální variantu pro obchoďáky (vše v galerii). Klasický Business účet stojí 17,99 € měsíčně (při roční platbě).

K čemu je vůbec placená verze dobrá? U hledání práce nebo naopak u personalistů či agentur zprostředkujících práci je to asi docela jasné. Ale v případě „klasického“ business účtu si možná říkáte, že to vlastně není potřeba. Osobně jsem dlouho také vystačil s bezplatnou verzí, ale nakonec jsem si řekl, že možnost vidět všechny uživatele, kteří se dívali na můj profil (a také vědět, jakým způsobem mě našli), může v mé pracovní situaci za těch pár set korun stát. 

TIP: Najdete mě na LinkedIn? 

Mohou to být lidé, kteří se mnou možná chtějí spolupracovat, nebo se dívali na náš projekt. Také vnímám jako velké plus, že mohou vidět můj plný profil a psát mi, aniž bychom byli propojení (také proto, že jinak si mě přidávají – a já si „cizí“ lidi nepřidávám a zároveň je žádostí relativně hodně, takže už jsem rezignoval na to, abych každému neznámému psal, proč si mě chce dát mezi své kontakty). V neposlední řadě je to taky trochu statusová záležitost, když vidíte, že má někdo LinkedIn Premium (jaká konkrétní varianta to je, vidět není), ukazuje to na to, že svou profesní přítomnost on-line prostě bere vážně.


Zároveň vím, že Personal Plus účet je pro některé moje kolegy nedostatečný, protože v něm není možnost (na rozdíl od Business účtu) posílat interní zprávy, tzv. InMail. Mně osobně to nijak zvlášť nechybělo, ale určitě to při rozhodování o typu placeného účtu zvažte.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+