Jste vlastnicky a daňově transparentní? Nový projekt vás odmění

Firmy, jejichž reálná míra zdanění přesahuje 10 % a které mají transparentní vlastnickou strukturu, mohou nově získat tzv. taxparentní značku.

Jestliže se vaše firma neúčastní agresivního daňového plánování a skutečná míra vašeho firemního zdanění přesahuje 10 %, můžete od podzimu 2015 získat od Transparency International ČR, tzv. taxparentní značku. Ta vám umožní prodat zákazníkům fakt, že jste vlastnicky a daňově transparentní. 

Čtěte také: Podnikání z daňového ráje se vyplatí, ale není pro každého

Jste transparentní? Můžete to „prodat“

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Nový projekt Taxparency, který připravily Transparency International a spolek Lexperanto, má za cíl vyřešit problém korporátních daňových úniků a odměnit společnosti, které jsou transparentní a platí daň ze zisku. České firmy, které podnikají čistě v soukromém sektoru, z 90 % nevyužívají offshorové struktury. Tyto firmy, tak budou moci svým zákazníkům prodat fakt, že jsou transparentní, díky taxparentní značce. Jelikož taxparentní značka zobrazuje reálnou míru firemního zdanění (v procentech) dané firmy a naše předběžné průzkumy ukazují, že čím větší procento tím atraktivnější pro zákazníky, budou moci jednotlivé firmy mezi sebou soutěžit, kdo bude mít vyšší číslo na taxparentní značce a přiláká díky tomu více zákazníků, tvrdí Ondřej Vondráček ze spolku Lexperanto.

Firma, která by chtěla taxparentní značku získat, bude muset odkrýt a doložit svou vlastnickou strukturu až po skutečné konečné vlastníky, ať budou kdekoli na světě, i třeba v daňových rájích. Bude muset rovněž ukázat a doložit, kolik platí v jaké zemi firemních daní a že celkový průměr přesahuje alespoň 10 %.

Jak taxparentní značka funguje?

  1. Firma zanese své vlastníky, skutečnou míru odváděné daně ze zisku a výši odvedené daně ze zisku v Evropské unii do webové aplikace.
  2. Webová aplikace vygeneruje vlastnickou strukturu a vypočítá celkovou skutečnou míru odváděné daně ze zisku.
  3. Firma získává právo používat taxparentní značku, kterou může umístit na svou internetovou stránku nebo na svou prodejnu.
  4. Taxparentní značka zobrazuje skutečnou míru zdanění firmy, počet hvězdiček ukazuje výši odváděné daně ze zisku v Evropské unii.
  5. Kliknutím na taxparentní e-značku na internetových stránkách firmy se spotřebiteli zobrazí vlastnická struktura firmy a výše daně ze zisku, kterou společnost odvádí v zemích, kde působí.

Pro malé společnosti, například s.r.o. s přímými konečnými vlastníky fyzickými osobami, by registrace neměla trvat více jak 10 minut. Pro větší společnosti s komplikovanější vlastnickou strukturou to ale bude samozřejmě více. Aby bylo provozování taxparentní web aplikace trvale udržitelné a nemuselo se financovat z grantů (jakmile bude provozování web aplikace někdo sponzorovat ztratí aplikace na důvěryhodnosti, že je nezávislá a že dotyčného sponzora zvýhodňuje), předpokládáme, že by se za registraci v této aplikaci platil nějaký minimální poplatek ve výši jednotek eur. Alternativně, pokud by chtěl aplikaci provozovat stát, jsme ochotni mu to nabídnout, ale i on by si za registraci v tomto „rejstříku“ pravděpodobně něco účtoval, komentoval Vondráček.

widgety

Čtěte také: Daňové ráje mohou být výhodou, nejsou ale pokaždé výhrou

Kdo nemá taxparentní značku, nemohl by získat veřejné zakázky

Transparency International ČR a spolek Lexperanto navíc žádají, aby se povinná daňová a vlastnická transparentnost zavedla pro firmy, které získávají veřejné prostředky či podnikají v citlivých sektorech, jako například hazard, nakládání s jaderným palivem či odpadem, obchod se zbraněmi či offshorové poradenství. Jelikož pro udělení taxparentní značky je požadovaná minimální skutečná sazba firemního zdanění na úrovni 10 %, lze uvažovat rovněž o zavedení pravidla, že nikdo jehož efektivní míra korporátního zdanění není alespoň 10 % se nesmí účastni veřejných zakázek, uzavřel pro server Podnikatel.cz Ondřej Vondráček.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 6. 2015 23:06

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+