Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Ivan Pilný: Nepropadejte panice, každý podnikatelský nápad má šanci na úspěch

Autor: 258398
Ivan Pilný

Nebojte se zveřejnit svůj geniální podnikatelský nápad. Zabráníte tak tomu, aby si jej patentoval někdo jiný a navíc na něj můžete získat od investora potřebné finance.

Máme-li věřit historii, občas se to stává, bohužel většinou až po smrti geniálních vynálezců. Na otázky „know how“, vynálezů, objevů a patentů jsem často narážel při nedávném natáčení televizního pořadu Den D. Před nás, potencionální investory, předstupovali uchazeči s „know how“ až příliš často. Pro ně bych měl pár rad, které na první pohled vyvolávají úsměv, ale respektují realitu.

Stát se géniem nebo alespoň si to o sobě myslet je snadné. Těžší je přesvědčit o tom ostatní. Nepropadejte panice, když vašim nápadům nikdo nerozumí, začněte s tím, že se budete snažit jim porozumět sami. Nadšení vynálezců je občas tak veliké, že se vznášejí a jsou nadnášeni silou přímo úměrnou velikosti myšlenky. Přehlížejí, že vyřešení jednoho problému často vytváří řetězec nových. Tvrdí, že nejsou žádná jiná řešení než jednoduchá. Bonmot, že kůň předjel vůz, platí příliš často. Čtěte více: Podnikání na internetu není vždy o velké investici, jde hlavně o nápad

Slabou stránkou bývá výpočet potřebných financí nebo stanovení kriterií měřítek případného úspěchu. Geniové jsou přesvědčení, že lze lehce změnit všechno. O matematice, která podkládá záměr, to bohužel neplatí. Množství a načasování potřebných peněz nebývá nejsilnější stránkou vynálezců, pokud vůbec takové maličkosti berou v potaz. Dalším problémem je až paranoidní snaha, aby myšlenka nebyla ukradena nebo zneužita. Pokud si necháte svůj geniální nápad pro sebe, na patentové ochraně neušetříte. I kdyby se vám to podařilo, stejně někdo váš patent obejde a na letité soudní spory už mít určitě nebudete. Získat peníze se strategií „mám geniální nápad, ale dokud mi na něj nedáte peníze, nemohu vám říci, oč se jedná“ je nemožné. Zveřejnění geniálního nápadu naopak zabrání tomu, aby si jej patentoval někdo jiný.

Brand

Stejně jako v byznysu jde o to, jak rychle přetavíte nápad ve výrobek nebo službu, dostanete je na trh a dáte o něm vědět. Pokud problém nevyřešíte rychle, nevyřešíte jej nikdy. Sehnat peníze jak na patentovou ochranu, tak realizaci není snadné. Většina nových věcí, které se mají masově, rozšířit potřebuje důkladné testy. Předstupovat před investory bez funkčního vzorku, s mlhavou představou, jak a za kolik se bude nový výrobek testovat, je beznadějné. V zájmu ochrany příštích uživatelů nelze zanedbat certifikace, které jsou leckdy povinné a nákladné. Čtěte více: Marcel Vašš: Neúspěch je možné přetvořit na úspěch

Předstupovali před nás i univerzální vynálezci, kteří prezentovali desítky nápadů a ohromovali spíše kvantitou než kvalitou. Nezabývali se myšlenkou, zda či to či ono funguje, stačilo by jim, kdybychom tomu uvěřili. Nicméně neztrácejte naději. Na světě sice pravděpodobně neexistuje nikdo, kdo by měl geniální nápad a geniálně na něm zbohatl, ale vy možná budete první.

Learn2Win logo

Ivan Pilný se věnuje projektu Learn2Win, jehož je zakladatelem a iniciátorem. Další podrobnosti o autorovi

Našli jste v článku chybu?
12. 1. 2011 0:40
jezevec (neregistrovaný)
možná byste mohl dodat, jak byly ty vaše posouzení cizích nápadů v rámci dne-D úspěšné. kolik projektů, do kterých jste investovali, přežilo, ale nepřekročilo svůj stín? kolik projektů, jako třeba cestovka pro plyšáky, skončila fiaskem? kolik projektů, které jste znectili, jako třeba zalozfirmu, rozjelo super byznys i bez vás? máte větší úspěšnost než DART index, když máte ambice komentovat cizí nápady?