Hlavní navigace

Každý podnikatel na volné noze by měl blogovat. Vytváří si svou obchodní značku

19. 6. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Blogovat nebo publikovat na sítích pod přezdívkou je dnes už out. Podnikatel si může vytvořit vlastní osobní značku, podmínkou je vystupovat pod svým jménem.

Ještě před pár lety bylo samozřejmostí vystupovat na internetu pod přezdívkou, ke které patřil neodmyslitelně obrázkový avatar. Přezdívka vás doprovázela diskuzními fóry, přes komentáře k článkům až po osobní blog. Trendy poslední doby však ukazují, že je lepší vystupovat pod skutečným jménem a starat se o něj podobně jako o obchodní značku. Kdo chce být známý, musí být vidět. Jednou z nejlepších cest, jak si takovou kvalitní osobní značku vybudovat, je blog.

Osobní prezentace

Váš blog bude i vaší osobní prezentací. Ať už se rozhodnete stát programátorem, SEO konzultantem, obchodníkem s akciemi, anebo profesionálním trenérem papoušků, tak nejlepším způsobem jak začít, je takovouto prezentaci vytvořit a s každým úspěchem dále doplňovat. Pokud se vám k ní podaří koupit doménu ve tvaru jménopřijmení.cz, tak máte navíc zajištěno výjimečnou virtuální vizitku.

Na blogu budete mít svou aktuální fotku, nějaké osobní informace, odkazy na sociální sítě s vašim profilem, kontaktní informace a jakmile začnete své znalosti uplatňovat v praxi, tak i reference. V dnešním světě nemá cenu schovávat se za anonymitu. Naopak je třeba se snažit budovat si jméno už od začátku. Když se vás pokusí někdo vygooglovat, musí váš profil být na prvním místě. Je daleko snazší spravovat a aktualizovat informace na stránce, kterou máte přímo pod kontrolou.

  • Vaše osobní prezentace musí působit důvěryhodně. Začněte tím, že se za sebe nebudete stydět.
  • Nebojte se do své značky investovat. Kupte si vlastní doménu a webhosting.

Blogování

Samotné blogování vám ze začátku může připadat náročné, nebudete vědět jak začít, co vlastně psát. To je normální. Většinou už ale máte nějaký cíl, cestu ,kterou se chcete vydat. Například pokud se chcete stát programátorem, tak začnete psát, co už umíte, na čem pracujete, kde berete inspiraci, jakou knihu právě studujete, které online magazíny a blogy čtete, dojmy z konferencí, podělíte se o zajímavé situace a problémy. Samozřejmě je zde i dostatek prostoru pro osobní život. Pokud vám například nějaký film byl inspirací, tak stojí za to se o něj podělit se čtenáři. Rovněž stojí za to zmínit i způsob relaxace. Spousta programátorů se věnuje nějakým sportovním aktivitám. Mozek u počítače unavíte snadno, ale je třeba dát zabrat i tělu, protože jinak můžete mít problém se spánkem.

Po pár desítkách blogpostech už to půjde samo, navíc postupem času přejdete od popisu toho, jak se učíte novým věcem k předávání zkušeností komunitě, která bude vznikat kolem vašeho blogu. A ten kdo má co předat ostatním, už začíná působit dojmem, že se v dané tématice vyzná. Přesně to je začátek, kdy se z no name stává pomalu značka.

  • Blogování vás naučí psát různé druhy textů a třídit své myšlenky.
  • Váš písemný projev se časem zlepší, což se hodí každému.
  • Nemusíte psát jen o profesních věcech. Právě naopak, pokud se podělíte o volnočasové aktivity, získáte nové čtenáře. Pokud někam vyrazíte pracovně a dáte o tom vědět, můžete se setkat s některými čtenáři osobně.
  • Nebojte se průběžně předávat vaše zkušenosti a postřehy čtenářům.

Komunita

Komunita, která vznikne kolem vašeho blogu, bude něco neuvěřitelného. Lidé jsou nejen ochotni naslouchat, ale také podělit se o své zkušenosti a věřte, že některé rady vám mohou naprosto změnit život. Ať už je to jakási zákulisní informace ze života o kvalitě studia na konkrétní škole, o zaměstnavateli, anebo dokonce i nabídka práce. Tohle vše přichází z komunity. Často se navíc mezi vašimi čtenáři mohou nacházet vysoce kvalifikovaní odborníci, kteří třeba z volné chvíle čtou a baví se, jak se perete s pro ně jednoduchým úkolem. Není nad to, když vám odborník na databáze během pěti minut vyřeší složitý SQL dotaz, který se vám nedaří seskládat už dva dny.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Blogem si OSVČ buduje svou vlastní značku. 

Na internetu jsme v dnešní době vystaveni často anonymním diskuzím nevalné kvality. Odborné osobní blogy jsou jedno z mála míst, kde tomu tak nebývá. Částečný vliv na to má i důslednější moderování komentářů. Osobní blog je jako soukromý pozemek. Koho si tam pustíte ,je jen na vás. Zkušenější blogeři, pak dokáží vytvořit na svém blogu velmi pohodovou a přátelskou atmosféru.

Právě z komunity získáte často své první profesní kontakty a známosti, které jsou v dnešním světě velice důležité. Až vyrazíte na nějakou odbornou konferenci a osobně tam potkáte své čtenáře, tak to poznáte :).

  • Nezapomínejte, že vaši čtenáři jsou skuteční lidé.
  • Využijte zkušenosti vašich čtenářů. Nebojte se zeptat na jejich názor.
  • Jaká prostředí pro svou komunitu vytvoříte, je jen na vás.
  • Nebojte se s některými z čtenářů navázat vazby i mimo blog. Zvláště pokud jste z velkého města, můžete takto najít budoucího kolegu, obchodního partnera, anebo i investora.

Online životopis

Pokud budete blogovat důsledně, tak osobní blog toho o vás řekne víc než profesní životopis. V referencích budete mít vypsané všechny projekty, na kterých jste pracovali, a navíc ke každému budete moci dát i odkaz k blogpostům, které jste danému projektu věnovali. Takže kdo bude mít zájem, tak se dozví vše potřebné. Pokud si vás někdo na základě blogu vyhlédne, tak u případného pohovoru si pak jen ujasníte některé detaily, popřípadě si vás vyzkouší, jestli, to co píšete, opravdu umíte. Ano, i to se stává.

První nabídky práce či spíše menší zakázky také mohou přijít na základě vámi napsaných blogpostů, ještě než začnete svou kariéru. Pokud napíšete, jak se vám podařilo úspěšně vyřešit nějaký problém, tak někdo s podobným problémem vám dříve, anebo později napíše. Proč také ne? Jestli jste to zvládli jednou, tak je zde dobrý předpoklad na to, abyste to zopakovali. Největším problémem dnešních lidí na volné noze není dostatečná kvalifikace, ale neschopnost něco dotáhnout do konce.

  • Průběžně aktualizujte své osobní informace.
  • Na rozdíl od životopisu mohou vaše reference být daleko detailnější a obsahovat i multimedia.
  • Reference nemusí být jen komerční záležitosti.
  • Jakmile předvedete, že něco umíte, dříve nebo později vás někdo osloví s nabídkou.

Sociální sítě

Sociální sítě jsou nevyzpytatelné. Jedna upadne v nemilost uživatelů a ti se přestěhují jinam. Pak se zase třeba část vrátí zpět. Kdo byl včera jednička, nemusí být pro příští generaci vůbec zajímavý.

Oproti tomu osobní blog máte plně ve své moci. Pokud jej nenecháte upadnout, tak tu bude pořád. Na druhou stranu sociální sítě není radno podceňovat. Právě přes ně můžete vždy specifickým způsobem komunikovat se svými čtenáři. Nejen že získáte díky sdílení myšlenek nové, ale zůstanete v kontaktu i s lidmi, kteří z nějakého důvodu už váš blog nečtou. Takže v případě, že budete mít nejen nějakou velkou zprávu, například zakládáte firmu, připravujete nový produkt, nebo budete mít přednášku na nějaké konferenci, tak jim to přes sociální sítě můžete jednoduše sdělit.

Brand24

  • Práce se sociálními sítěmi je stojí poměrně hodně času navíc. Na druhou stranu se dostanete do kontaktu s dalšími lidmi z oboru, který vás zajímá.
  • Je dobré váš osobní blog propojit se sociálními sítěmi, ačkoliv to stojí čas.
  • Nebojte se reagovat a debatovat s dalšími lidmi.

Co nejvíce informací přesouvejte na svůj osobní blog. Pokud některý váš fanoušek potřebuje sáhodlouhé vysvětlení a zároveň by pomohlo i ostatním, dejte jej na váš blog a pak nasdílejte jen odkaz.

Poučení z vlastních chyb

Já sám jsem v minulé dekádě začal blogovat pod přezdívkou a s avatarem Strýčka Skrblíka. Tak mě i většina lidí zná dodnes. Když jsem pak po větší konferenci napsal report, tak v komentářích často od čtenářů zaznělo, že tam byli, taky ale nevěděli, kdo jsem. Rádi by si se mnou přitom popovídali. Neudělejte stejnou chybu a už od začátku budujte svou značku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Mám blog http://404m.com. Sleduji aktuální dění kolem #domén, #reklamy, #SEO a průběžně o tom píšu. Sledujte mě také na Twitteru a Google+

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).