Hlavní navigace

Kde se dobře podniká a kde čekat klacky pod nohama? Zapátrali jsme v anketě

20. 7. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Výběr místa podnikání patří k rozjezdu byznysu, řeší ho i ostřílení podnikatelé. Pátrali jsme po Česku, v jakých místech se dobře podniká a kde čekat překážky.

V jakém městě nebo místě rozjet své podnikání? To je jedna z otázek, které mohou trápit začínající podnikatelky a podnikatele. Jednoznačná odpověď samozřejmě neexistuje, protože je závislá na množství individuálních faktorů. Mezi ně patří bydliště podnikatele a jeho ochota či neochota dojíždět nebo se stěhovat, charakter a obor podnikání, kdy se určitě liší výchozí situace internetového podnikatele od podnikatele závislého na dostatku stále nových a nových zákazníků v jediném místě. Dále se mezi ně řadí i hustota konkurence ve zvolené lokalitě, chování radnice v oblasti podpory podnikání a další možné okolnosti.

Server Podnikatel.cz se zajímal o to, jak vnímají odpověď na otázku „Praha, nebo region?“ podnikatelé, kteří podnikají v různých koutech Česka. Uspořádal anketu, v níž se snažil názory podnikatelů zmapovat.

V Praze je všechno, ale za cenu konkurence

Velkou výhodou Prahy je podle ankety to, že podnikatel má v hlavním městě po ruce všechno, co k byznysu potřebuje – blízko jsou obchody, pošta, je tu dobrá možnost sejít se se zákazníky. Za nevýhodu považují podnikatelé, kteří se ankety zúčastnili, hodně velkou konkurenci v oboru, a to i díky množství zahraničních pracovníků. Jako nevýhodu označili také chybějící klid na práci, což je daň za ruch velkého města.

Velkou konkurenci a vysoké provozní náklady považuje za minus další účastník ankety. Vyhovuje mu ale anonymita města a také lepší dostupnost pracovních sil. Zkušenosti s jednou věcí se ale mohou lišit, protože se odlišují obory i způsoby podnikání, nebo prostě jen pohledy na věc. Pro dalšího podnikatele tak má Praha jen samé plusy, které zahrnují jak dostatek klientů, tak méně konkurence než jinde v regionu.

Čtěte také: 7 rad pro boj se silnější konkurencí

Podnikatelé si pochvalují také Brno, neboť v něm nacházejí vše potřebné. Toš, je tu všecko. Su Brňák, shrnul to jeden z nich. Jiný podnikatel, který provozuje e-shop, vyzdvihuje dobré umístění města a také dobrou spolupráci s přepravními společnostmi, které tu mají pobočky a delší otevírací dobu.

Výhodou je podnikatelský duch i vztahy

Jednotlivé pohledy podnikatelů se v anketě sešly i v případě dalších českých, moravských a slezských měst. Plusem Hluboké nad Vltavou je, že je to turistické město, ale to je vykoupené tím, že kromě dvou měsíců, kdy je hlavní turistická sezóna, je ve městě dost mrtvo, tvrdí jeden z podnikatelů. Třebíčský podnikatel si stěžuje, že město nepodporuje malé podnikatele. Jiný považuje za negativní okolnost podnikání ve Zlíně, že zde působí málo velkých a zahraničních firem. Pozitivní ale podle něj je zlínský podnikatelský duch i korektní podnikatelské vztahy.

V průzkumech boduje Humpolec, Praha i Ostrava

Inspiraci mohou přinést domácí nebo mezinárodní průzkumy, které hodnotí města a lokality vhodné pro podnikání podle komplexní sady kritérií. Tak je podle týdeníku Ekonom nejlepším Městem pro byznys roku 2015 Humpolec. A to díky nízké nezaměstnanosti, vysokému podílu podnikatelů, firem i velkých zaměstnavatelů a dobrému hospodaření radnice. Bodovaly také Dobruška a Nová Paka. A další města, například Kroměříž, Třinec, Pardubice či Jindřichův Hradec, uspěla v krajích.

Plzeň, Brno, Ostrava a Praha se zase umístily v první desítce východoevropských měst v průzkumu European Cities and Regions of the Future 2014/15, který si nechala udělat divize Finantial Times fDi Intelligence zaměřená na přímé zahraniční investice. Praha se v průzkumu dostala i do desítky velkých evropských měst, která jsou příhodná pro podnikání, a Brno se umístilo v desítce středně velkých měst přátelských k byznysu.

Ve Frýdlantu nad Ostravicí další podnikatel oceňuje levnou pracovní sílu, ale jako potíž vidí malou kupní sílu místních. U Zubří padla v anketě zmínka o malé konkurenci, ale současně i o malé klientské základně. V Hrušovanech nad Jevišovkou je podle dalšího odpovídajícího sice malá konkurence, ale jako negativum uvedl také nízké ceny.

Čtěte také: 5 pravidel, jak získat a udržet věrného zákazníka

Podnikatel, který se ankety účastnil z České Bělé, vidí jako její minus malý počet obyvatel. Pochvaluje si ale naopak jejich zájem o své produkty. Podnikatel, který podniká v Šumperku, není spokojený s tím, že město vyhnalo podnikatele z pěší zóny na základě přemrštěných požadavků na nájemné provozoven. V České Vsi se mu ale podniká dobře, a to díky přeshraničnímu cestování. Zatím však svůj byznys v České Vsi provozuje jako sezónní a čeká, jaké výsledky bude mít na konci roku. Rokycany jsou prý malé město a ne moc dobrá oblast pro podnikání.

Kde podnikat?

Podle účastníků ankety serveru Podnikatel.cz souvisí s výběrem místa podnikání mnoho okolností, které se může vyplatit při startu byznysu důkladně zvážit. Jsou to především:

  • místní infrastruktura
  • konkurence
  • podnikatelské provozní náklady
  • dostupnost pracovních sil
  • klientská základna
  • kupní síla obyvatel a jejich ochota utrácet
  • umístění města
  • podpora podnikání ze strany města i úřadu práce
  • podnikatelské vztahy
  • rozvinutost podnikání ve městě
  • cenová hladina v oboru
  • turistický potenciál města
  • prestiž města
  • kriminalita
  • ceny nemovitostí a pronájmů
  • úroveň byrokracie

Také ve Štětí vidí další podnikatel spíše minusy než plusy. Za negativní považuje to, že ve městě je malý počet stálých obyvatel a město nemá prestiž. Lidé tu navíc mají nízké příjmy a mnozí jsou závislí na sociálních dávkách, což znamená i nízkou kupní sílu obyvatel. Stěžuje si na vysokou kriminalitu, což se podle něj odráží i na ceně nemovitostí a výši hypoték. Pro podnikání je tu také třeba mít automobil pro spojení s většími městy v okolí. Za kladné naopak považuje, že je zde možné získat nižší cenu za pronájem prostor k podnikání. Měli jsme tým poradců, ti však do Štětí nechtěli dojíždět ani přesto, že tu máme vytvořené velké a slušné zázemí. Naše klientela je zpravidla ze vzdálených měst, dojíždíme za ní, hodně do Prahy, upřesňuje svou situaci.

Čtěte také: 7 věcí, které vám na „vejšce“ o podnikání neřeknou

Jiný podnikatel se potýká v Adamově s nedostatečnou infrastrukturou a informovaností. A další vyjmenovává minusy Strakonic – například nízké platy, nedostatek práce, přebytek obchodních řetězců s dumpingovými cenami kousek od centra, nedostatek parkovišť v centru města, špatná městská doprava, spořivost a maloměšťáctví, mnoho vietnamských obchodů a restaurací, špatná informovanost úřadu práce o evropských dotacích, na které tu podle něj dosáhnou jen větší podnikatelé, i vysoké nájmy.

skoleni_15_4

Byrokracie místo neřeší

Mezi dalšími minusy se v anketě objevila silná byrokracie a související četné kontroly (hygiena, obchodní inspekce, živnostenský úřad, úřad práce…). Kontrolorů už je tolik, že mám někdy pocit, že polovina výdělečně činných pracuje a druhá polovina ji kontroluje, tvrdí podnikatelka, která je ráda, že mají lidé zároveň ještě chuť podnikat. Dobrou referenci naopak dostala moravskoslezská Ostrava jako centrum dění s dobrou dostupností.

Místo tolik neřeší ty podnikatelky a ti podnikatelé, jejichž aktivity jsou celorepublikové. Jiní jsou zase toho názoru, že se jejich město nijak zásadně neliší od jiných a nemá žádné zásadní plusy ani minusy. Podnikatel z Olomouce dokonce dodává: Na lokalitě nezáleží. Prostě se mi tady líbí.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).