Hlavní navigace

Když k podnikání motivuje batole. Malý syn dal firmě i jméno

 Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký

Inspirací pro podnikání se mohou stát i mateřské povinnosti. Maminka si svým nápadem ulehčila práci s dítětem a našla se v novém oboru.

Značka Mamiee vznikla tak trochu náhodou, jak už to tak v životě bývá. Přivedly nás k ní vlastní děti a děti přátel. Těmito slovy vysvětluje Markéta Laube, jak se dostala k podnikání. Za vším vlastně stojí její starší syn, který za ní neustále chodil s tím, že nemůže něco najít a trvalo mu uklízení. Maminka, která po dobu mateřské pracovala jako projektová manažerka na volné noze, někdy neměla na neustálou pomoc synkovi čas ani sílu. Přemýšlela proto, jak situaci vyřešit, a rozhodla se vyzkoušet polepit skříně a šuplíky obrázky, které dítěti pomohou s orientací. A povedlo se. Syn se rázem osamostatnil a byl z toho nadšený. Když se mu něco povedlo, šťastně se mamince přiběhl pochlubit s voláním „mamíííí, mamííí, jé“. Právě toto zvolání dalo zanedlouho poté, co se piktogramy osvědčily, vzniknout také názvu Markétiny nové firmy.

Z manažerky designérkou

Ilustrační obrázek
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Za značkou a e-shopem Mamiee stojí Markéta Laube. 

Mamiee je e-shop, ale zároveň také značka výrobků, které Markéta začala navrhovat. Začala s už zmíněnými nálepkami s obrázky a postupně přidala další hračky a edukační pomůcky. U svých samolepek si zakládám na tom, že nabízím hezkou a přehlednou grafiku. Mám ráda jednoduché věci. Moje obrázky jsou sice přizpůsobené dětem, ale zároveň na vás doma odevšad nekoukají kýčovité přebarvené postavičky, které někomu mohou vadit, říká Markéta Laube. Když se toto řešení osvědčilo u nich doma i u kamarádek, rozhodla se tento sortiment začít prodávat. Na pomoc už si ale pro jistotu přizvala profesionální výtvarnice. Markéta zůstala hlavním designérem značky, předává svou představu zkušenějším a výrobu přenechává jiným.

Vím přesně, co má finální výrobek splňovat a jak by měl vypadat. Pak oslovuji různé výrobce a zjišťuji, co je a není možné vyrobit. Spolupracuji s jednotlivci nebo malými rodinnými firmami a musím říct, že mám štěstí na lidi. Někteří se sice občas, když jim volám s novým nápadem, trochu vyděsí. Práce na nových věcech, testování a vymýšlení výrobních postupů jsou zajímavé nejen pro mě, ale také pro ně samotné. Výrobce si někdy hledám náhodně, jindy dostanu doporučení. Zatím mám na lidi štěstí a tvoří se nám spolu dobře. Bez mých spolupracovníků by Mamiee vůbec nemohla existovat, popisuje podnikatelka. Výrobu ráda předává zkušenějším, protože je toho názoru, že každý má dělat to, co umí nejlépe. Ona hlavně plánuje a vymýšlí. A jen tak mimochodem říká, že vlastní podnikání je pro ni asi tím nejnáročnějším projektem, na kterém kdy dělala. Přesto ji práce baví a je ráda, že se po mateřské nemusela vracet do kolotoče v nadnárodní firmě.

Aby měl její e-shop bohatší nabídku, rozhodla se svůj sortiment doplnit o výrobky ze zahraničí. Hledá takové, které u nás nejsou jinde k dostání a zároveň splňují všechny její požadavky. Musí se tedy jednat o hračky a doplňky, které podporují motoriku a psychický rozvoj, jsou vhodné i pro děti se speciálními potřebami a zároveň jsou vkusné. Na vytváření zajímavé nabídky produktů, které ulehčují každodenní život dětem i maminkám, spolupracujeme s jednotlivci i s malými firmami. Zároveň se nebráním dovozu praktických pomůcek, jako jsou vozíky pro děti a podobně. Ty jsou třeba v Německu běžným vybavením každé rodiny s malými dětmi, ale u nás se shánějí špatně. Časem bych možná mohla začít i exportovat. Jednoho dodavatele ze Španělska nadchly moje magnetické edukační tabule a přál by si je pro své tři syny. Tak uvidím, co přinese čas, zatím bych je chtěla vyrábět v německé a anglické verzi, vypráví Markéta Laube. Rozšíření nabídky jí pomohlo zvýšit obrat. Je ale ráda, že zájem o její vlastní produkty je stejně velký jako o dovážené zboží.

E-shop na míru byl jen pro zlost

Podnikatelský plán vznikl už před dvěma lety, ale jeho samotná realizace se protáhla. Problém nebyl, jak by se dalo čekat, ve výrobě, ale s e-shopem. Markéta se po přečtení mnoha článků a rad rozhodla pro řešení na míru. Měla ale smůlu, protože dodavatel zklamal. E-shop vytvořil se zpožděním a navíc nedokázal naplnit představu začínající podnikatelky. Ta sice zastaralý a nefunkční e-shop na chvíli zprovoznila, ale po krátkém čase pochopila, že to není cesta, stáhla ho a objednala už hotové řešení. Loni v létě jsem absolvovala kurz Digitální akademie Women@Google a tam se dozvěděla, že nejsem jediná, která byla s řešením na míru nespokojená. 70 % účastnic se shodlo na tom, že chtělo mít e-shop na míru, ale po různých peripetiích se všechny raději spolehly na šablonu. I lektoři nám řekli, že realita často bývá jiná a je mnohdy obtížné najít kvalitního dodavatele. Já jsem se šablonou naprosto spokojená. Oceňuji hlavně perfektní zákaznickou podporu. Když je nutné e-shop o něco rozšířit nebo upravit podle mých aktuálních potřeb, vždycky se to dá za poplatek vyřešit, popisuje své zkušenosti Markéta Laube.

Tak, jak proniká do správy internetového obchodu, tak se učí dělat i online marketing, se kterým neměla před založením Mamiee žádnou zkušenost. Dnes ale nedá dopustit na sociální síť Facebook. Online komunikace na firemní úrovni mě začala bavit. Je to skvělá cesta, jak dostat k maminkám zajímavé informace, a mám pocit, že komunita maminek je hybnou silou Facebooku obecně. Ony totiž neustále hledají zajímavé věci pro své děti, diskutují, vyměňují si zkušenosti a dávají si doporučení, říká Markéta Laube. Vedle toho se naučila spolupracovat s blogerkami a pořádá jejich prostřednictvím i různá testování svých produktů.

K tomu se letos na podzim chystá Mamiee propagovat na specializovaných výstavách a veletrzích a hledá zajímavé kamenné prodejny, kde by své výrobky mohla přiblížit zákazníkům, kteří neholdují internetu. V hlavě má také plán na samostatný blog, kde by lidem v Česku zprostředkovávala informace, na které naráží při hledání zahraničního zboží. Komunikace je pro ni důležitá od samého začátku, kdy společně s kamarádkami testovala účinek orientačních nálepek. A podnětům je otevřená dodnes. Spousta hraček a pomůcek pro děti už je sice vyrobená, ale pořád je na nich co zlepšovat. Někdy dostávám zajímavé podněty, ale nejsou realizovatelné, jindy se na doporučení zákazníků vrhám zcela bez výhrad. Může jít i o tak banální věc, jako je velký vak na oblečení i půlený, který připravujeme, komentuje podnikatelka.

Do rozjezdu firmy dala mateřskou i plat

Podnikání rozjížděla při mateřské a do svého plánu vkládala mateřskou i plat, který dostávala za práci projektové manažerky. Nechtěla jsem se zadlužit. Vydala jsem jen to, co jsem dostala, říká Markéta Laube. Její výrobky splňují potřebné normy a přidala třeba i Baby friendly certificate za zajímavé a inovativní řešení produktů, které dětem pomáhají osamostatnit se. Nabízí ale jen výrobky určené dětem od tří let věku. Na zboží pod tuto věkovou hranici jsou zákony výrazně přísnější a Markéta sama přiznává, že ani neví, co by pro batolata navrhovala, protože sama už má děti větší a impulzem k podnikání byly právě aktuální potřeby jejího tříletého dítěte.

Letos, tedy po necelém roce podnikání, se díky svým piktogramům, bezpečnostním magnetům na auta nebo magnetickým tabulím umístila na druhé příčce regionálního kola podnikatelské soutěže T-Mobile Rozjezdy. To byla zajímavá zkušenost, díky které jsem získala nejen nové kontakty, ale také se o Mamiee začalo víc mluvit a psát. A každá nepatrná zmínka je dobrá. Nemusí se to hned projevit na tržbách, ale lidé o nás vědí. Co bude dál, to zatím nevím. Ráda bych, aby neustále přibývalo zákazníků a firma mě živila. Investice do projektu, nejen finanční, ale i časová, je už nevratná a byla by jí škoda. Doufám, že se mi podaří přijít s dalšími zajímavými produkty a nebudu stagnovat. V hlavě mám několik nových nápadů a budeme vylepšovat i stávající produkty. Nebudu ale na nic spěchat. Z toho, že musím všechno udělat dnes, už jsem se vyléčila. Stejně tak není potřeba nabrat spoustu zákazníků najednou. Budu ráda za plynulý a stabilní růst, uzavírá Markéta Laube s tím, že podnikání ji mimo jiné naučilo trpělivosti a pokoře.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Hospody a EET? Mají technické problémy

Hospody a EET? Mají technické problémy

Vitalia.cz: Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

DigiZone.cz: Flix TV: dva set-top boxy za korunu

Flix TV: dva set-top boxy za korunu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Měšec.cz: Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

Komu musí od ledna zvýšit mzdu?

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy