Klesá počet bankrotů firem. Za poslední rok je jich nejméně za 7 let

Počet obchodních společností potopených dluhy klesá. Nejvíce jich za poslední rok hlásí Praha a Jihomoravský kraj. Jak se hrozícímu bankrotu vyhnout?

Za uplynulý měsíc se na úplném dnu ocitlo sedm desítek obchodních společností, u fyzických osob podnikatelů to bylo více jak 650 bankrotů. I přes nepříznivá čísla jde o nižší počet než v měsíci předešlém. Co se týče dlouhodobého pohledu, v posledních 12 měsících to byl nejnižší počet bankrotů za posledních 7 let. 

Psali jsme: Bankrot není katastrofa, ale podnikatelská realita

Ačkoli počty bankrotů fyzických osob podnikatelů i obchodních společností v jednotlivých měsících kolísají, u dlouhodobého ukazatele, kterým je srovnání počtu bankrotů v posledních 12 po sobě jdoucích měsících, vidíme pokračující klesající trend. O kondici české ekonomiky přitom více vypovídají bankroty obchodních společností, které dosáhly v uplynulých 12 měsících rekordně nízkého počtu. O něco mírněji se snížil i počet bankrotů fyzických osob podnikatelů, včetně oddlužení, říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

Nejvíce bankrotů obchodních společností za posledních 12 měsíců zaznamenává metropole. V Praze za poslední rok, tedy od června 2015 do května 2016, zbankrotovalo 325 obchodních společností. Druhá příčka patří Jihomoravském kraji, kde se na dno dostalo 114 obchodních společností. Naopak nejméně bankrotů obchodních společností hlásí Karlovarský kraj a Vysočina.

widgety

Základ krizového řízení

Symptomy blížící se krize se objevují poměrně brzy a při prvních příznacích by je měl management firmy začít řešit. Pokud už firmě hrozí bankrot, dá se říci, že je skoro pozdě. Jedním z klíčových úkolů managementu je nastavení krizového systému řízení, což obnáší jeho centralizaci, direktivní styl vedení a výrazné zúžení řídící struktury po dobu než bude krize překonána. 

Postupovat by se mělo v následujících bodech:

  • Najít příčinu vzniku krizové situace
  • Okamžitě začít řešit provozní náklady
  • Zlepšit cash flow
  • Komunikovat se zaměstnanci a obchodními partnery
  • Zabránit opakování problému

Podmínkou úspěchu krizového řízení je, že stávající vedení firmy dodrží tři zásady: včasnost, rychlost, radikálnost. Nelze se omezit jen na kosmetické změny. V případě větších firem to bývá prohození představenstva s dozorčí radou. Základní body krizového řízení jsou prosté: ujasnit si příčinu krize a najít řešení z krize, a to provést, uvedl už dříve pro server Podnikatel.cz Jan Kazík, právník společnosti EKONRAD.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+