Hlavní navigace

Jaká jsou klíčová hesla pro podnikání? Inspirujte se u úspěšných

24. 8. 2010
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Učte se od zkušených a úspěšných. Business server Podnikatel.cz se inspiroval rozhovory s podnikateli či řediteli firem a nabízí deset klíčových hesel pro zdárný podnikatelský rozjezd a úspěšné podnikání.

Business server Podnikatel.cz za dobu své tříleté existence publikoval mnoho rozhovorů s úspěšnými podnikateli a řediteli firem, dlouhá řada podnikatelů či podnikatelek se vyjádřila i pro další redakční materiály. Nyní se server k rozhovorům vrací a na jejich základě nabízí rady a tipy, jak rozjet úspěšný byznys, jak generovat podnikatelské nápady a na co se při začátku podnikání spolehnout. Jaká je desítka klíčových hesel pro podnikání?

Nápad

O tom, že (pod)průměrný a otřepaný nápad nestojí na začátku úspěšného podniku, není třeba pochybovat. V době velké konkurence v téměř všech oborech podnikání je právě skvělý nápad prvním skokem k úspěchu. Jednou z možností, jak hledat podnikatelské nápady, je zaměřit se na to, co samotnému pretendentovi podnikání na trhu chybí. Pak se ptát, zda to je produkt nebo služba, které by mohly být zajímavé i pro ostatní. Důležité je sledovat trendy v nabídce a poptávce. Své o tom vědí například originální e-shopy, které využily díry na trhu. Protože právě hledání neobsazených nik může být pro malého podnikatele tou nejlepší cestou.

Když jsme se s manželem stali rodiči, dostal náš syn od přátel ze Skandinávie vlněné oblečení. Například v Norsku je vlněné funkční prádlo velmi oblíbené. V Čechách se sortiment vlněného prádla pro miminka toho času nenabízel, popisuje typický příklad rozjezdu nového e-shopu, který identifikoval díru na trhu (niku), Eva Vejnarová Štandová z e-shopu Vlněnéoblečky.cz.

Podobně díru na trhu využili třeba designéři z e-shopu Fugu-design.eu nabízející mj. samolepky vlastního designu a výroby na zeď. Začínali v nedávné době, kdy byl na českém trhu podobný sortiment pouze z dovozu a žádná obdobná domácí firma neexistovala.

Nápad by však měla podpořit zkušenost a také relevantní informace o trhu. Čtěte více: Podnikatelský plán: Jeden z pilířů úspěšného podniku

Trpělivost

Shromažďovat si podnikatelské nápady, a než skončí v koši, nechat je uležet, se vyplatí. O tom, že je nápad dobrý a životaschopný, se totiž může podnikatel přesvědčit klidně až s větším, i několikaměsíčním odstupem času, kdy se může ukázat, že nejlepší je ten nápad, který původně skončil u ledu.

Pro business server Podnikatel.cz o tom hovořil Jiří Havelka, spolu s Ladislavem Trpákem jeden ze zakladatelů internetového projektu „nadnakupovače” Zoot.cz. Prakticky první zárodky tohoto projektu vznikaly na zakázku jednoho z klientů, pro kterého jsem vypracoval koncept, který skončil v propadlišti dějin, ale my jsme se k tomu vrátili po nějakých šesti měsících a oživili to, odpovídá Havelka na otázku, jak se projekt zrodil.

Energie

Nic není zadarmo. Rozjet vlastní business vyžaduje hodně práce a hodně vložené energie, u níž není vždy záruka, že se efektivně vrátí. Každý to má v podnikání těžké a každá energie, která se do podnikání vnáší, je pozitivní, řekl pro business server Podnikatel.cz Ladislav Trpák, spoluzakladatel projektu Zoot.cz.

Čas

Když už podnikání funguje, může si možná podnikatel dovolit řadu činností delgovat na své spolupracovníky. Nicméně podnikání prostě znamená investovat vlastní čas. Podnikat neznamená pracovat od – do a odcházet domů s čistou hlavou. Lakonicky to shrnul Milan Kotáb, majitel bowlingových center, mj. pražské Radavy (a mimochodem původně profesionální hráč bowlingu – viz heslo Změna, zájem, smysl, vášeň): V Praze na Radavě jsem téměř denně. Mám vyhrazeno rozhodování o investicích, kontrolu ekonomiky, toku peněz a zboží. Takže i když přímo ve středisku netrávím celý den, podnikání je se mnou vlastně pořád.

Změna, zájem, smysl, vášeň

Zní to možná dost banálně, ale pokud začínajícího podnikatele nebude jeho podnikání bavit, zajímat, nezahoří pro něj vášní a nepřinese podnikateli také dlouhodobý osobnostní rozvoj, zřejmě nebude během na dlouhou trať, ale rychle splasklou bublinou. Vstup do podnikání by navíc také měl souviset s touhou po změně.

Vzhledem k tomu, že se již 13 let věnujeme grafice, rozhodli jsme se, že do toho půjdeme, protože to bude dobrá změna a velice zajímavá práce. Do projektu jsou zapojeni jak naši, tak zahraniční designéři, řekl pro business server Podnikatel.cz Tomáš Slavík, jeden ze zakladatelů internetového obchodu Fugu-design.eu. Podobně i pražskou kavárnu Friends Coffee House rozjížděli Mirek Šebesta a Tomáš Knapek s tím, že chtějí změnu a práci, která je bude bavit a v níž se budou setkávat s lidmi.

To, že novopečeného podnikatele práce skutečně baví a také je svým vlastním pánem, vyváží nejen těžký rozjezd. Často je to totiž také důležitější než výsledný měsíční profit. Na to upozornila business server Podnikatel.cz Vlasta Tichá, jednatelka marketingové společnosti Diversity: Téměř každý podnikatel vám řekne, že začátky jsou těžké. Já proto nebudu předstírat, že začátky jsou procházkou růžovou zahradou. Plat mám nyní nižší, ale výhody nepopsatelně vyšší. V žádném případě bych již neměnila. Už neuvažuji o tom, v kolik chodím do práce a v kolik z práce. Dělám to pro sebe, takže ta motivace je úplně jiná. Práce je teď mým koníčkem, beru to osobně, stejně jako i mé klienty. V podnikání už neuvažuji tolik o penězích, je to spíše o práci, která mě baví.

Jaké ambice má nebo by měla mít kadeřnice? – zeptal se business server Podnikatel.cz pro změnu kadeřnice Libuše Holáskové. V první řadě by jí zaměstnání mělo být zároveň koníčkem, odpověděla.

Motivace k podnikání také často spočívá v tom, že chce člověk nejen změnu, ale také hledá práci, která by pro něj měla větší smysl, než ta dosavadní. To potvrzuje třeba Kristýna Mothejzíková, která vědeckou kariéru vyměnila za internetový prodej produktů z chráněných dílen. V práci pro neziskovky vidí člověk konečně smysl. Věda je pro trpělivé lidi, můžete ji dělat 20 let a nic z toho být nemusí. Jako to má zedník, když vidí večer postavenou zeď, tak já mám ráda, když vidím, že věci jdou kupředu, svěřila se. Čtěte více: Kristýna odešla z vědy a na mateřské rozjela e-shop s výrobky z chráněných dílen

I srdeční záležitost musí ovládat rozum

Ačkoliv do podnikání většinou menší podnikatelé nevstupují jen z chladného kalkulu, ale chtějí dělat něco, co je baví a je jejich srdeční záležitostí, pro úspěch podnikání musí i srdeční záležitost ovládnout rozum. Prostě – zjednodušeně řečeno – business je business.

Jednou jste řekl, že prodávat módu je stejné, jako byste prodával součástky do auta, že je to stejný business. To nás zaujalo… – nahodil server Podnikatel.cz při rozhovoru s pánským módním designerem Jozefem Slobodou. Ano, ale jinak k tomu nejde přistupovat. Ve většině firem by ekonomická část firmy, tedy vedení firmy, nedovolila, aby kreativní část tvořila něco, co se neprodává. To jsou zákony, které musí fungovat. Vždyť firma, byť s velkým jménem, prostě dnes může skončit, odvětil pragmatický podnikatel. Nutno dodat, že pragmatický přístup nemusí a dokonce nesmí pohltit kreativitu.

Jaký by měl být podnikatel?

  • aktivní
  • dostatečně motivovaný
  • schopný rozhodovat
  • schopný získávat a využívat informace
  • schopný obklopovat se správnými lidmi

Čtěte více: Rysy podnikatele

Kreativita a vize

Jednou rozjeté podnikání nebude stejné i za deset let. Podnikatele čeká neustálý vývoj, inovace, vymýšlení, kam svůj business posunout. První podnikatelský nápad by měly následovat další a další nápady. Podnikání je zkrátka nekončící kreativní proces.

Jednotící vize, o co v podnikání jde, kam chce podnikatel jít, by ale měla zajistit, že nápady nebudou realizované chaoticky a nesmyslně. Nejsme kavárna pro davy turistů, sázíme na osobní reference a spokojené zákazníky. Chtěli jsme vytvořit prostředí, které připomíná domov, kde člověk může – s nadsázkou – v pyžamu a bačkorách prosedět dvě tři hodiny, řekli pro business server Podnikatel.cz kavárníci Mirek a Tomáš, a tím vytyčili určitou pevnou a jednotnou linii, jíž se mohou držet jejich další nápady. Podnikatel musí vědět, kým je a kým chce být.

Peníze

Jistě, existuje business, který se dá rozjet s malými počátečními náklady. S minimální investicí a v obýváku začínal třeba Radek Sedlář, majitel firmy ecommerce.cz, jež má milionové obraty. Také Eva Štěpánková, majitelka známé kosmetické firmy Ryor, své podnikání rozjížděla s vkladem 30 tisíc korun.

Ale zpravidla si rozjezd podnikání žádá větší investici. Bez peněz do podnikání nelez, je možné parafrázovat jedno české přísloví. Své o tom ví například citovaní kavárníci nebo kadeřnice Zuzana Böhmová, mladá majitelka několika kadeřnických salonů. Když jdete do podnikání, ty peníze prostě musíte mít, varovala na základě vlastní zkušenosti začínající podnikatele. Vybavení profesionálního kadeřnického salonu ji totiž stálo řádově stovky tisíc korun.

Brand24

Schopnost zvládat úspěch i neúspěch, stát nohama na zemi

Schopnost poučit se a nezhroutit se z vlastních chyb a naopak se neposadit na zadek a neusnout na vavřínech při prvním větším úspěchu jsou základním předpokladem pro reálné podnikání s nohama na zemi. Vždyť navzdory snaze a nekonečné urputnosti je mnohdy třeba prostě mít jen trochu štěstí.

Konkurence

I když byl podnikatelský nápad neotřelý a prakticky ze začátku neměl na trhu konkurenci, neznamená to, že tomu tak bude stále. Vždycky se mohou konkurenti objevit, řekl Radek Zachariáš, výrobce ručně šitých luxusních bot. Konkurence je ovšem pozitivní – rivalita zvyšuje kvalitu produktů a služeb, což motivuje podnikatele a profituje z toho zákazník. Dobrá konkurence je zapotřebí a já si své konkurence vážím, sdělil business serveru Podnikatel.cz hoteliér roku 2006 Jiří Gajdošík. Že moc dobře ví, o čem mluví, dokazuje jeho kariérní postup – začínal jako kuchař a postupně se vyšvihl až na ředitele pětihvězdičkového hotelu.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).