Hlavní navigace

Klíčovým článkem každé společnosti je její zaměstnanec

30. 10. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Top manažer, IT specialista nebo montážní dělník. Různé profese, vzdělání, zkušenosti i plat. Přesto jedno mají společné – firma se bez nich neobejde. Někdy firma potřebuje skutečné odborníky, jindy stačí kdokoliv, kdo má ruce a nohy a chce a může pracovat.

Dobří zaměstnanci často hrají velmi důležitou roli, dokonce na nich může záviset i fungování celé organizace. Najít správného pracovníka však nemusí být lehkou záležitostí, spíš během na dlouhou trať. O to víc, pokud má firma specifické požadavky, respektive ví přesně, koho potřebuje, a raději si na vhodného možného pracovníka počká, než aby přijala někoho pouze krátkodobě.

Využijte návrhy pracovních smluv na business serveru Podnikatel.cz

Základem je dobrá příprava

Ještě předtím než začne společnost aktivně hledat nového zaměstnance, je potřeba nejprve zjistit, jaké pracovníky přesně potřebuje a na jaké pracovní místo. Je tedy potřeba provést tzv. analýzu pracovního místa, která se skládá ze dvou částí:

  • specifikace požadavků pracovního místa na pracovníka – jaké jsou fyzické a duševní požadavky na pracovníka, jaké dovednosti, vzdělání a kvalifikaci by měl mít, jaké pracovní zkušenosti jsou potřeba na tomto pracovním místě a jaké osobnostní charakteristiky a postoje jsou nezbytné, aby pracovník měl.
  • popis pracovního místa a pracovní podmínky na něm – kdo vykonává práci, co práce vyžaduje, jak se provádí, kdy, kde a jak jsou úkoly a povinnosti vykonávány, komu je pracovník zodpovědný, jaké jsou obvyklé pracovní podmínky atd.

Pokud bylo pracovní místo již někdy předtím obsazeno, má personalista dá se říci usnadněnou práci, neboť ve většině případů již analýza provedena byla, takže ji stačí pouze aktualizovat.

Teprve až po této analýze by měla společnost začít s hledáním vhodného uchazeče, protože až nyní ví, koho potřebuje a kam. Navíc při analýze může zjistit, že přesně takového pracovníka už má, a pak stačí pouze malá přeorganizace apod.

Přijímání nových zaměstnanců je velmi důležitou činností ve firmě. Na dobrých zaměstnancích je, dá se říci, postavena celá organizace. Bez správných odborníků, analytiků, manažerů, ale i „řadových” pracovníků, dělníků, uklízeček apod. by společnost nemohla optimálně fungovat. A za to, jací lidé pracují ve firmě, zodpovídá personální oddělení, popřípadě personalista.

Kde hledat pracovníky

Možností, kde a jak hledat pracovníky, je několik. Liší se nejen v úspěšnosti hledání a rychlosti, ale samozřejmě i v ceně. Lze hledat uvnitř společnosti, pomocí personálních agentur, na doporučení některého ze zaměstnanců, pomocí inzerátů, prezentací ve školách, na pracovních veletrzích apod.

Vnitřní zdroj

Vnitřním zdrojem se rozumí zaměstnanci uvnitř firmy. Tento typ hledání má zřejmě nejvíce pozitiv. Zaměstnavatel již zaměstnance zná a i zaměstnanec ví, jak společnost funguje, čím se zabývá apod. Takže zapracování takového zaměstnance je mnohem rychlejší, byť by nastoupil na zcela nové pracovní místo. Navíc náklady jsou nesrovnatelně menší než při hledání pracovníka „zvenčí”. Hledání se většinou omezí na podání inzerátu prostřednictvím intranetu nebo firemních vývěsek.

Vnější zdroj

Při všech ostatních způsobech se hledá tzv. z vnějších zdrojů. Jedná se o hledání pomocí inzerátů (ať už v novinách, odborných časopisech nebo na internetu), za pomoci personálních či headhuntingových agentur, úřadů práce, na různých prezentacích ve školách, na pracovních veletrzích apod. Jaký zdroj firma použije, záleží vždy na tom, na jaké pracovní místo hledá zaměstnance a kolik prostředků a času je ochotna do hledání investovat.

Z nich je nejoptimálnější zřejmě doporučení potenciálního pracovníka vlastním zaměstnancem. Zřídka zaměstnanec doporučí někoho nevhodného. Proto spousta firem nabízí kolikrát i desetitisícové odměny pro své zaměstnance, jestliže doporučí na konkrétní pracovní místo vhodného uchazeče, který pak bude i přijat a setrvá ve firmě déle než přes zkušební dobu.

Daně x

Více informací o lidských zdrojích čtěte na business serveru Podnikatel.cz v sekci Start podnikatele.

Udržet stávajícího pracovníka nebo přijmout nového?

Pokud bude společnost hledat náhradu za odcházejícího pracovníka, kterého např. jiná společnost přetáhla pomocí headhuntingové agentury nebo odešel ze mzdových důvodů, bude ji to bez ohledu na zdroj a způsob vyhledávání nového zaměstnance stát více, než kdyby se pokusila dobrého pracovníka ve firmě udržet.

Možná nabídne novému pracovníkovi nižší mzdu, než měl dosavadní zaměstnanec. Ale když spočítá veškeré náklady spojené s náborem nového pracovníka (odměna pro personální agenturu, náklady na inzerát, čas strávený při pohovorech s uchazeči, administrativní náklady, náklady na jeho zaškolení, dobu nutnou na seznámení se s firemní kulturou a novým pracovním místem atd.), vyplatí se motivovat finančně nebo různými bonusy.

Jaký je podle Vás nejefektivnivnější způsob vyhledávání pracovníků?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).