Koukáte na olympiádu v práci? Porušovat pracovní povinnosti tím nemusíte

Je sledování her v práci porušením pracovních povinností? Zdá se, že v některých případech to tak být nemusí. Odborníci to dokážou vysvětlit.

Řada sportovních příznivců si v těchto dnech lebedí. Olympijské hry v Londýně nabízejí úchvatné zážitky, a proto si je nechtějí nechat ujít. Televizní kanály i rozhlasové stanice vysílají dění z Londýna po celých 24 hodin, a tak si sledováním her krátí čas také hodně lidí v práci. Ač to tak na první pohled nevypadá, nemusí to v řadě případů znamenat porušení porušení pracovních povinností, uvedl odborník na pracovní právo z PwC Legal Petr Glogar.

Zaměstnavateli sledování her nevadí

Odborníci na pracovní právo z advokátní kanceláře PwC Legal dali v těchto dnech ve známost práva a povinností zaměstnanců a zaměstnavatelů v souvislosti se sledováním olympiády. Vše je v pořádku v případě, že zaměstnavatel se sledováním sportovního svátku souhlasí. Sleduje-li zaměstnanec olympiádu třeba u svého počítače v pracovní době se souhlasem zaměstnavatele, je nutné učinit opatření pro rozvržení pracovní doby zaměstnanců. U pracovníka se nebude jednat o porušení právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci, neboť olympiádu sledoval, tedy nepracoval, se souhlasem zaměstnavatele, vysvětluje Petr Glogar. Zaměstnavatel v tomto případě zaměstnanci nepřiděluje práci, a ten by tak měl mít nárok na náhradu mzdy za dobu, kdy olympiádu sledoval v pracovní době.

Zákoník práce rovněž neporušují ti, kteří sledují olympijské hry v rámci své práce a zpracovávají sledované dění ve prospěch zaměstnavatele. Tato situace se týká hlavně novinářů nebo marketingových zaměstnanců.

Čtěte také: V hlavní roli olympiády jsou české holínky. Stal se z nich obchodní hit

Teambuilding jako prostředek ke zvýšení pracovní motivace

Jestliže zaměstnavatel toleruje společné sledování olympiády více zaměstnanců za účelem budování spolupráce na pracovišti a zvýšení jejich motivace, může jít o takzvaný teambuilding. Ten může být při splnění uvedených předpokladů považován za činnost přímo související s výkonem práce, komentuje Glogar. Zaměstnavatel se ale nezbaví odpovědnosti za případné úrazy při sledování olympiády, náhradu škody či ztrátu na výdělku. Takový úraz potom bude v rámci teambuildingu posuzován jako úraz pracovní.

Sledování bez souhlasu zaměstnavatele

Naopak sledování olympijských her bez svolení zaměstnavatele je podle Glogara porušení povinností zaměstnance v pracovním poměru. Podle okolností je na posouzení zaměstnavatele, zda se jedná o porušení méně závažné nebo hrubé. V krajních případech bude zaměstnavatel oprávněn okamžitě zrušit pracovní poměr, samozřejmě bez nároku zaměstnance na odstupné, vysvětluje odborník. Jiná situace ovšem podle Glogara nastává, pokud pracovník sledoval olympiádu v čase, který není určen k výkonu práce, typicky v době čerpání přestávky na jídlo a oddech. Nicméně i v tomto případě může zaměstnavatel po zaměstnanci požadovat náhradu nákladů, upřesnil Glogar.

Čtěte také: Olympiáda v Londýně. Značka má zvuk, do města se ale turisté nehrnou

A co za volantem?

Velmi specifickou kategorií zaměstnanců jsou služební řidiči. Ti mohou sledovat olympiádu prostřednictvím rozhlasu, pokud je neruší při výkonu práce. I když někteří mají v autě i televizor, určitě by ho neměli sledovat za jízdy. Za rozhlasový přijímač v kabině by měl zaměstnavatel odvádět koncesionářský poplatek. Pokud řidič autobusu pouští rádio či televizi cestujícím, jedná se o veřejnou produkci. Firma by pak měla platit autorským svazům, uvádí Petr Glogar z PwC Legal.

Televizi a rozhlas: Za co se platí?

Zaměstnavatel má v souvislosti s držením televizního přijímače povinnost hradit koncesionářský poplatek. Povinnost hradit tento poplatek se týká i sledování přenosu přes osobní počítač, je-li vybaven televizní kartou, USB tunerem, nebo pokud je program sledován prostřednictvím operátorů přes internetový protokol, tzv. IPTV. Klasické online vysílání olympiády přes internet nepodléhá koncesionářskému poplatku.

Čtěte také: Víte, za co všechno musíte platit koncesionářské poplatky? Poradíme vám

Sportovní přenos není autorské dílo, není zde povinnost platit autorskou odměnu prostřednictvím kolektivních správců (Ochranný svaz autorský). U reklam a dalších pořadů, jimiž televize přenosy prokládají, tato povinnost při veřejné produkci zůstává. Zaměstnavatel totiž zpravidla nedokáže projekci olympiády oddělit od obsahu, za který se platí. Podle PwC Legal by tak každý zaměstnavatel měl zvážit, jaký rozsah a obsah vysílání se rozhodne zaměstnancům zpřístupnit.

Na sledování olympijských her v práci mají manažeři odlišný názor. Mnozí z nich se dokonce v průzkumu, který předcházel letošním olympijským hrám, obávali o bezpečnost či přetížení sítě.

Čtěte také: Povolí manažeři sledovat zaměstnancům v práci olympijské hry?

To dokládá i příklad zpoza oceánu. Radnice druhého nejlidnatějšího amerického města Los Angeles totiž v průběhu prvního týdne her vyzvala své zaměstnance, aby se přestali na internetu dívat na přenosy z Londýna. Její pracovníci totiž sportovní událost sledovali tak náruživě, až se radnice začala obávat přetížení a následného kolapsu své počítačové sítě. Informoval o tom deník The Los Angeles Times. Kvůli lidem sledujícím olympiádu online zaznamenáváme značný nárůst provozu na síti. Zdvořile vás žádám, abyste s tím přestali, protože to má vliv na aktivity města, napsal v e-mailu tisícům zaměstnanců technologický šéf losangeleské radnice Randi Levin.

widgety

V Americe živě jen na internetu

Přímé přenosy z olympijských her je ve Spojených státech možné sledovat na internetových stránkách televizní stanice NBC, která na ně má práva a v televizi vysílá jenom záznamy olympijských soutěží. Kolik lidí se na přenosy na losangeleské radnici dívalo, není známo. Velké zatížení sítě způsobené sledováním videa zpomalovalo celý systém. Někteří městští radní si však hlavně stěžovali na to, že lidé koukali na internet místo toho, aby pracovali. Za koukání na olympiádu je daňoví poplatníci neplatí, uvedl radní Dennis Zine a kritizoval nadřízené, že něco takového umožňují.

Foto: www.isifa.com

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+