Kraluje nákupům na internetu stále dobírka?

Chování zákazníků nakupujících na internetu se pomalu, ale jistě mění. Je Česko stále národem dobírkářů? A kterou platební metodu nyní Češi preferují?

Podle aktuálního průzkumu jsou nejoblíbenější metodou bankovní převody prostřednictvím internetového bankovnictví a rychlé bankovní převody (tzv. platební tlačítka). V Česku tolik „oblíbenou“ a užívanou dobírku aktuálně preferují nakupující na internetu zhruba stejně jako placení kartou. To jsou výsledky průzkumu nákupního chování agentury Insight, kterého se zúčastnilo 427 respondentů.

Oblíbenost platebních metod dle aktuálního průzkumu

Bankovní převod prostřednictvím internetového bankovnictví považuje za nejoblíbenější platební metodu 60 % respondentů. Online bankovní převody (platební tlačítka) upřednostňuje 53 % nakupujících a následuje PayPal s padesáti procenty. A až za nimi jsou v oblíbenosti dobírka a platby kartou (obojí 35 %). Pořadí oblíbenosti ukazuje tabulka. 

Platební metoda Počet respondentů v %
Bankovní převod 60
Online bankovní převody 53
PayPal 50
Dobírka 35
Platba kartou 35

Velmi často se uvádí, že Češi jsou národem dobírkářů. Skutečnost je ale jiná. Lidé prostřednictvím dobírky platí, protože se tak snaží snížit riziko nákupu na internetu, ale neznamená to, že ji mají v oblibě. Zatím se internetoví obchodníci o zákazníky přetahují spíše cenou a v nových možnostech jak rozvíjet své služby jsou spíše konzervativní, komentuje výsledky průzkumu ředitel PayU ČR Gabriel Kalapoš. Dodává, že kdo pochopí směr, kterým se myšlení zákazníků ubírá, získá rychle konkurenční výhodu.

Čtěte také: Co jsou to srovnávače zboží a jak pomůžou mému e-shopu? Zjistěte přehledně

Na vině je i nabídka e-shopů

Průzkum se zabýval oblíbeností platebních metod. Z hlediska jejich reálného využívání při nákupu na internetu však dobírka nad ostatními metodami převládá. A to i s ohledem na konzervativní přístup českých zákazníků a medializaci možných rizik při nákupu na internetu. Jak pro server Podnikatel.cz již dříve potvrdil Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Čtěte také: Která platební metoda konečně svrhne nadvládu dobírky?

widgety

Nepoměr mezi preferencemi uživatelů a reálným využíváním metod je podle Gabriela Klapoše největší měrou způsoben omezenou nabídkou platebních metod v samotných e-shopech. Jestliže e-shop více možností platby nenabízí, zákazníci je jednoduše nemohou využít, ani kdyby chtěli. Absence preferované platební metody může být i jeden z důvodů, proč nákup ve finále nedokončí, uvádí ředitel APEK Klapoš. Druhým důvodem jsou podle jeho názoru obavy kupujících z kvality služeb e-shopu. Dnes je jednoduché si kvalitu obchodu ověřit, pokud je však obchodník nepoctivý, může zákazníka podvést, i když platí dobírkou.

Foto: www.isifa.cz

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 6. 2012 20:34

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+