Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Kraluje nákupům na internetu stále dobírka?

Redakce

Chování zákazníků nakupujících na internetu se pomalu, ale jistě mění. Je Česko stále národem dobírkářů? A kterou platební metodu nyní Češi preferují?

Podle aktuálního průzkumu jsou nejoblíbenější metodou bankovní převody prostřednictvím internetového bankovnictví a rychlé bankovní převody (tzv. platební tlačítka). V Česku tolik „oblíbenou“ a užívanou dobírku aktuálně preferují nakupující na internetu zhruba stejně jako placení kartou. To jsou výsledky průzkumu nákupního chování agentury Insight, kterého se zúčastnilo 427 respondentů.

Oblíbenost platebních metod dle aktuálního průzkumu

Bankovní převod prostřednictvím internetového bankovnictví považuje za nejoblíbenější platební metodu 60 % respondentů. Online bankovní převody (platební tlačítka) upřednostňuje 53 % nakupujících a následuje PayPal s padesáti procenty. A až za nimi jsou v oblíbenosti dobírka a platby kartou (obojí 35 %). Pořadí oblíbenosti ukazuje tabulka. 

Platební metoda Počet respondentů v %
Bankovní převod 60
Online bankovní převody 53
PayPal 50
Dobírka 35
Platba kartou 35

Velmi často se uvádí, že Češi jsou národem dobírkářů. Skutečnost je ale jiná. Lidé prostřednictvím dobírky platí, protože se tak snaží snížit riziko nákupu na internetu, ale neznamená to, že ji mají v oblibě. Zatím se internetoví obchodníci o zákazníky přetahují spíše cenou a v nových možnostech jak rozvíjet své služby jsou spíše konzervativní, komentuje výsledky průzkumu ředitel PayU ČR Gabriel Kalapoš. Dodává, že kdo pochopí směr, kterým se myšlení zákazníků ubírá, získá rychle konkurenční výhodu.

Čtěte také: Co jsou to srovnávače zboží a jak pomůžou mému e-shopu? Zjistěte přehledně

Na vině je i nabídka e-shopů

Průzkum se zabýval oblíbeností platebních metod. Z hlediska jejich reálného využívání při nákupu na internetu však dobírka nad ostatními metodami převládá. A to i s ohledem na konzervativní přístup českých zákazníků a medializaci možných rizik při nákupu na internetu. Jak pro server Podnikatel.cz již dříve potvrdil Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Čtěte také: Která platební metoda konečně svrhne nadvládu dobírky?

FIN17_soulejova2

Nepoměr mezi preferencemi uživatelů a reálným využíváním metod je podle Gabriela Klapoše největší měrou způsoben omezenou nabídkou platebních metod v samotných e-shopech. Jestliže e-shop více možností platby nenabízí, zákazníci je jednoduše nemohou využít, ani kdyby chtěli. Absence preferované platební metody může být i jeden z důvodů, proč nákup ve finále nedokončí, uvádí ředitel APEK Klapoš. Druhým důvodem jsou podle jeho názoru obavy kupujících z kvality služeb e-shopu. Dnes je jednoduché si kvalitu obchodu ověřit, pokud je však obchodník nepoctivý, může zákazníka podvést, i když platí dobírkou.

Foto: www.isifa.cz

Našli jste v článku chybu?
8. 6. 2012 20:34
Vláďa (neregistrovaný)

No, dokud tu budou nenažraný firmy a banky, a monopol global payment nebo jak se jmenujou, žádná velká změna asi nebude. Zatímco je zcela běžné zákazníkovi přeúčtovat náklady za dobírku, zkuste to u nákladů za paypal (3,4% +10 Kč) nebo za platbu kartou (3÷5%) - vynese Vás obrazně v zubech ... Zaplať pán bůh že mastercard projela spor o přeúčtování těchto poplatků na zákazníka, tak je to aspoň teoreticky možné.

Jinak sleduju docela nepřijemný trend, kdy spotřebitel má skoro právo na vše, zatímco…

8. 6. 2012 15:15

Dobrý den,

validní vzorek respondentů bývá zhruba kolem 600, takže bych ty výsledky nepovažoval za zavádějící. Na metodu výběru Vám nedokážeme odpovědět, to je spíše otázka na zadavatele výzkumu.

Hezký den,

Michael Hovorka šéfredaktor