Hlavní navigace

Kreativní a odvážné logo přitáhne pozornost

10. 11. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 546762
Logem se dnes pyšní téměř každá firma. Jeho tvorba však prochází dlouhým procesem a není zadarmo. Grafik si musí s klientem dobře porozumět, aby vizuálně vystihl podstatu věci.

Součástí firemní identity povětšinou bývá i logo či logotyp. Logotyp představuje nápis. Když tento nápis doplňuje grafický symbol, jedná se o logo. Výjimečně se může objevit i logo bez nápisu. Logo tak vlastní téměř každá firma. Využívá je nejen k jednoduché identifikaci společnosti, produktu nebo události, ale také k vlastní propagaci.

Logo – grafický symbol s nápisem (popřípadě bez nápisu)

Logotyp – nápis

Ochranná známka – grafické znázornění zaregistrované na Úřadě průmyslového vlastnictví

Logo musí umět zaujmout

Logo (logotyp) však není jen obyčejným obrázkem. Zvolený vizuální styl musí odpovídat situaci, tedy firmě, výrobku nebo akci, kterou prezentuje, myslí si Zdeněk Sládek, art director společnosti Dost dobrý design. Odborníci, kteří se na tvorbu loga specializují, se shodují na tom, že musí plnit několik základních funkcí.

  • Originalita
  • Zapamatovatelnost
  • Vyvolání reakce
  • Použitelnost

Dobře provedené logo by tedy mělo upoutat pozornost zákazníka, mělo by společnost nějakým způsobem odlišit od konkurence. Tím se zajistí i to, že si zákazník firmu díky jednoduché značce snáze zapamatuje. Je tedy zbytečným úsilím zkusit napodobit logo jiné úspěšné společnosti.

Logo reprezentuje image firmy. Je vizitkou společnosti a vizuálním nositelem myšlenky, firemní filosofie nebo hodnoty produktu, popisuje pro business server Podnikatel.cz Simon Anfilov, specialista na vizuální identitu značek z firmy Dobré Logo. Nemusí z něj být ale vždy patrné, čím se firma zabývá. Mnohem důležitější je totiž vyvolání určité reakce, zaútočení na smysly zákazníka. Doporučuji jednoduchost, kreativitu, odvahu, vypočítává pro business server Podnikatel.cz Václav Friedmann, Managing Partner společnosti Genius Media, další vlastnosti loga. V logu se může odrážet také celá firemní kultura, tzv. corporate identity. Čtěte více: Budování firemní kultury je cesta ke spokojeným zaměstnancům

U loga se hodnotí i jeho použitelnost. Tím se myslí především technické parametry. Značka se bude používat po dobu několika (desítek) let, proto by měla mít nejen nadčasový charakter, ale i kvalitní provedení. Na čitelnosti a srozumitelnosti loga by se tak neměly odrazit změny barevnosti, formátu, velikosti, použití na reklamních předmětech, textiliích nebo automobilech, ani několikanásobné kopírování a faxování. K tomu se doporučuje využívat vektorové (křivkové) formáty.

Mít logo má smysl

Při zakládání firmy tak podnikatel stojí před zásadním rozhodnutím, zda si firemní logo pořídit či nikoli. Podle většiny podnikatelů a odborníků mít dnes logo je nezbytností. Patří totiž k základním komunikačním prvkům. Logo nám slouží ke zviditelnění a rozlišení od konkurence, říká pro business server Podnikatel.cz Pavel Zezula ze společnosti D-styl. Na druhou stranu se ale nesmí význam loga přeceňovat. Často se u svých klientů setkávám s tím, že více než obsah komunikace je zajímá jen vizuální efekt, který jejich zákazníci málokdy ocení, tvrdí Friedmann. Začínající podnikatel by tak podle Anfilova nemusel k budování značky přistupovat s takovou komplexností jako velké společnosti.

Jakou zásadní vlastnost by podle vás mělo logo firmy splňovat?

Na tvorbu loga se některé firmy přímo specializují. Podnikatel si jej však může vytvořit i sám ve vlastních programech nebo na webových stránkách, které logo zdarma sestaví (například CoolText, LogoMaker nebo LogoEase). Friedmann si ale myslí, že logo zpracované podnikatelem, pokud se nejedná přímo o grafické studio, je často na první pohled poznat. Jako zákazník bych se obával toho, že stejným způsobem, jako přistoupil podnikatel ke svému logu, bude přistupovat k mé poptávce, varuje Friedmann. Doporučuje tak podnikatelům, aby na tvorbě loga nešetřili a spolupracovali s profesionály. Anfilov naproti tomu upozorňuje, že ani výtvarně nadaný kolega, grafické studio či reklamní agentura nemusí být zárukou kvalitně odvedené práce, která bude fungovat dlouhodobě. Výroba loga a brandbuilding (budování značky, pozn. red.) obecně jsou specializovaná řemesla, říká. Čtěte více: Firemní logo – zákazník ocení originalitu 

Jasný záměr grafikovi spíše pomůže

Úkolem designéra je uspokojit požadavky klienta. Aby se mu to podařilo, musí podnikatel své záměry formulovat. To často není snadné. Komunikace mezi oběma stranami je tak téměř nezbytná. Usnadnit ji ale může například rešerše konkurence z oboru či mimo něj, která podle Sládka pomůže zadání a cíle lépe formulovat. Ideální je, když nám dá klient v naší práci spíše volnost, a průběžně posuzuje, zda se nám daří dosahovat vytyčených cílů, upřednostňuje Sládek. Dodává také, že z takových zakázek pak podle jeho zkušeností vychází nejlepší výsledky.

Problematické také podle Anfilova je, když se klient snaží do práce specialisty zasahovat konkrétními neodbornými invencemi. Dobrá znalost trhu a zadavatelem jasně stanovený cíl a koncept podnikání naopak grafikovi umožní správně pochopit záměr a vizuálně vystihnout podstatu věci, uvádí Anfilov.

Zpracovat logo si nechala i firma ELKEMA. Měli jsme vlastní věci, které jsme tam chtěli zakomponovat. Nabídli nám pak více návrhů a my jsme si vybrali, popisuje svoje zkušenosti pro business server Podnikatel.cz Bedřich Kettner, majitel společnosti ELKEMA.

školení květen 24 - novinky

Za tisícovku nebo za milion?

Investice do loga se ale může vyšplhat vysoko. Záleží především na tom, u koho si jej podnikatel nechá vypracovat. Na trhu se pohybují jak relativně levní nezávislí designéři (freelanceři), tak i velké a drahé mezinárodní reklamní agentury. Prozkoumejte portfolia vybraných studií nebo agentur a nebojte se zeptat, jak se budou vaší zakázkou zabývat, radí podnikatelům Sládek. Výsledná cena se tak pohybuje od jednotek tisíc korun až po miliony. Grafické studio si v ní účtuje návrhy variant (tzv. skicovné) a užití vybraného návrhu (výhradní licence k užití podle autorského zákona). Často také firmy k logu nabízí i manuál, který upravuje konkrétní použití loga (například barevnost, ochranný prostor, zakázaná a povolená použití a podobně).

Ještě více se ale logo prodraží, pokud se jej podnikatel rozhodne zaregistrovat u Úřadu průmyslového vlastnictví. Z loga se sice stane ochranná známka, která bude podléhat výlučnému právu podnikatele tuto známku používat, avšak podnikatel za ni musí náležitě zaplatit. Registrace totiž není zadarmo a navíc platí jen po omezenou dobu, a to deset let. Čtěte více: Ochranná známka a logo jsou přístupné i pro OSVČ

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).