Hlavní navigace

Linda, Anna a Lenka své podnikání zacílily na psí mazlíčky. Jak se jim daří?

15. 11. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt, Internet Info
Butik s chovatelskými potřebami, značková psí kosmetika, psí salon. Linda, Anna a Lenka se s námi podělily o zkušenosti z psího byznysu.

Lenka Kholová má dlouholetou praxi v obchodu. Když jsem začínala, prodávala jsem závlahové systémy. V Praze jsem se pak stala ředitelkou Vinohradského pavilonu a následně jsem byla najatá na projekt otevření Metropole Zličín, vrací se Lenka ke své předchozí kariéře. Z Metropole odešla do firmy Jackpot & Cottonfield, kde řídila obchody v České republice a rok také v Maďarsku. Prací pro velké korporace už jsem ale byla unavená a měla jsem pocit, že bych se měla realizovat v nějaké vlastní činnosti, vzpomíná podnikatelka.

Ilustrační obrázek
Autor: Ondřej Hošt, Internet Info

Vsadily na obchod s nabídkou pro domácí mazlíčky. 

Náhoda ji svedla dohromady s kamarádem, který měl v Česku zastoupení jihoafrické značky ROGZ, zaměřené na chovatelské potřeby pro psy a kočky, ale v té době se začal věnovat jinému projektu. Během půl roku Lenka celou společnost od kamaráda převzala a stala se jejím 100% vlastníkem. V roce 2008 našla obchodní prostory v Moskevské ulici v pražských Vršovicích, kde sídlí dodnes a původně chtěla ROGZ distribuovat po Česku především velkoobchodně. Obchod měl být velkoobchodním showroomem, kde si může zákazník navíc koupit vodítko, když půjde okolo. Byla jsem překvapená, jak rychle se z toho stal samostatný retail a maloobchod. Zákazníci se sem začali sjíždět, protože znali a chtěli značku ROGZ, popisuje Lenka své rychlé začátky v obchodě pojatém v butikovém stylu.

Podobně jak se sám od sebe na velkoobchod nabalil maloobchod, začaly se nabalovat i další aktivity. S módní návrhářkou Mimi například Lenka vytvořila vlastní značku oblečků pro psy. S biopekárnou Zemanka vymyslela kolekci psích biosušenek. Před rokem a půl spustila e-shop pro velkoobchodní i koncové zákazníky a před dvěma měsíci otevřela další kamenný obchod v OC Nový Smíchov. Na to, že jsme tam úplně noví a zákazníci nás teprve objevují, běží nám tam byznys dobře, pochvaluje si Lenka. Věří, že cílů, které si pro tento obchod nastavila, se jí s kolegyněmi a kolegy podaří v příštím roce dosáhnout.

V tom, co jí chybělo, našla svůj byznys plán

Linda Procházková má doma dva pejsky a delší dobu žila v zahraničí. Když pak v Česku hledala služby, které si pro své psy představovala a které znala z ciziny, nenašla. Viděla jsem, co mi chybí a přišlo mi to jako dobrý byznys plán, vrací se Linda k počátkům svého Dogtownu, obchodu s psím sortimentem, psího salonu a na psy zaměřeného fotoatelieru. Povzbudilo ji, když našla pěkné prostory na pražské Letné, kde jí majitel nabídl dobrý nájem. A pustila se do kompletní rekonstrukce. Výhodný nájem je naše velká výhoda. Nejsme zatížení žádnými hypotékami, netíží nás úvěry v bance, a to je velké plus, prozrazuje Linda.

Čtěte také: E-shop jinak: Silvie vozí potraviny až do lednice, Martin vsadil na fair trade

Nyní máme otevřeno teprve jeden rok a myslím, že jdeme dobrým směrem. Po našich službách byla poptávka v podstatě od začátku, uvádí Linda. V produktech se soustředí na ty unikátní, jako je například holistické krmivo, a chvíli trvalo než jeho výhody zákazníkům vysvětlila. Snažíme se přivést na trh něco nového ze zahraničí. Chceme stále jít s dobou a snažíme se pořád inovovat, popisuje. To samé platí o salonu, kde se snaží obnovovat používanou přírodní kosmetiku a stále sledovat, co se děje v zahraničí. Naši nabídku nesměřujeme na bohatší klientelu, spíše se snažíme mít to nejlepší pro psy, shrnuje podnikatelka. Nyní Dogtown pracuje na nové verzi e-shopu, přes který bude prodávat výběr toho nejlepšího ze svých produktů – budou tam věci, pro které má na českém trhu firma výhradní zastoupení a které vozí ze zahraničí.

3 tipy přímo od profesionálů

Lenka Kholová, Pet Fashion – ROGZ

Existuje něco, co vám podnikání komplikuje?

Upřímně řečeno je nejtěžší hlídat cash flow. Moje vize je dělat všechno na nejvyšší úrovni. Společnost se pořád posouvá, mám další nápady, na které si ale teprve musíme vydělat. Na příští rok máme naordinovanou stabilitu a neplánujeme žádný velký projekt.

Když jste přišla z velkého byznysu do vlastního podnikání, na co jste si musela zvykat?

Změnu jsem pocítila jako velkou svobodu. Ulevilo se mi. Samozřejmě jsem teď ale zodpovědná i za svá chybná rozhodnutí a musím říct, že jich také pár bylo. Některé věci bych udělala jinak, nebo bych ušetřila peníze, protože bych neudělala některé chyby. Ale i ty mě posunuly dál a něco naučily. Také pociťuji určitý tlak – musím zaplatit nájem, zaměstnance, DPH… Když jsem byla zaměstnanec, měla jsem zkrátka pravidelně na začátku měsíce své peníze na účtě. Vždycky je to něco za něco. Začala jsem také částečně pracovat z domova, ale s tím nemám z hlediska disciplíny žádné potíže.

Jaké chybné rozhodnutí vás nejvíce poučilo?

Když jsme s Mimi udělaly první zimní kolekci oblečků, bylo to v době, kdy tu ještě oblečky nebyly takovým hitem. Kolekci jsme bezvadně prodaly. Připravily jsme další kolekci a protože jsme byly nadšené z prvního úspěchu, nechala jsem vyrobit větší množství. A to se neprodalo, najednou tu totiž byl boom oblečků a všichni jich byli nasycení. Dnes vím, že už bych neměla tak velké oči. Ale móda pro psy se samozřejmě nemění každý rok, víme, že oblečky postupně prodáme, ale už je to zásah do cash flow. Tohle byla jedna z chyb, které mě stály hodně peněz.

Linda Procházková, Dogtown

Co pro vás bylo v počátku podnikání nejtěžší?

Najít správné lidi. Skoro jsem si ze začátku nebyla jistá, že salon otevřu. S obchodem jsem měla jasno, ale salon visel na střihačce, protože sama nestříhám. Klíčové bylo, když jsem našla zkušenou střihačku, která školí nové lidi.

Byla jste na podnikání připravená z manažerského hlediska?

Všechno jsme se s mojí kolegyní manažerkou Annou Herdovou učily od začátku. Musíte hlavně vědět, co chcete a kam směřujete. Vlastní zkušenost je k nezaplacení. Kdybychom začínaly znovu, uděláme spoustu věcí jinak a asi lépe a pokrok by byl rychlejší.

Co například?

Třeba v marketingu bychom neplýtvaly penězi na věci, o kterých už teď víme, že nebyly účinné. V marketingu jsme utopily hodně peněz, které bychom mohly investovat jinam a efektivněji. Na druhou stranu – a to vidím pozitivně – jsme minimalizovaly finanční rizika tím, že jsme v sortimentu začínaly s málem. Po roce si nicméně na sebe vyděláme a podnik nás v pohodě uživí.

Lék na konkurenci? Špičkové služby a něco navíc

Butiků jako je ten náš, není zatím tolik. Jako svou konkurenci ale vnímám každý obchod, který prodává podobný sortiment, vysvětluje Lenka, která se hodně inspiruje v zahraničí, kde se snaží vyhledávat sortiment, jež na českém trhu zatím není moc rozšířený. Extrémně se snažíme soustředit na servis, vyzdvihuje jednu ze základních konkurenčních výhod svého podniku. Dbá proto na odborné proškolení svého šestičlenného týmu, ale také na to, aby byli zaměstnanci vůči lidem maximálně příjemní a pozitivní a zákazníci dostávali také něco navíc. Ať už je to časopis o psech nebo vzorky krmiva určené přesně jejich psí rase. Co nejvíce zboží se také podnikatelka snaží mít skladem, aby mohla objednávky přes internet vyřizovat obratem. Prodáváme emoce, říká totiž Lenka, pro kterou je hlavním cílem spokojený zákazník. Téměř 40 procent zákazníků tvoří ti stálí, kteří se opakovaně vrací a Lenka pro ně na příští rok chystá věrnostní systém.

Čtěte také: Sauny a světlo. Podívejte se, jak Michal a Hynek dělají tak trochu jiný byznys

Luxusní salony, které považujeme za svou konkurenci, jsou v Praze a okolí tak tři, přemýšlí Linda o konkurenčním prostředí, v němž se pohybuje. Je ráda, že může spolupracovat se zkušenou střihačkou s dvacetiletou praxí, která jí vyškolila další personál. Kolegyně chodí na školení značek, které v salonu používáme, nyní je zaučujeme na masáže pro psy, které budeme nabízet od ledna, říká.

Provoz firmy nyní obstarává Linda se svou kolegyní, manažerkou Annou Herdovou, která je její pravou rukou. Pracují se zkušenou střihačkou a prodavačkou, spolupracují s fotografkou, v sezoně najímají další lidi. Dění kolem salonu je sezonní, pracujeme v určitých cyklech. Více se třeba stříhá teď v zimě před Vánocemi, vysvětluje Anna zákonitosti salonu, který má českou i zahraniční klientelu.

Známé tváře zákazníky lákají

Lenka začínala v roce 2008, tedy v ekonomicky ne zrovna růžové době. V loňském roce jsme to trochu pocítili. Značka ROGZ měla v jižní Africe dva těžší roky, ale ekonomickou krizi už překonala a zase přišla se spoustou nových produktů, vypráví Lenka. Nyní čeká na předvánoční kolekci oblečků pro psy – Vánoce jsou totiž pro ní obchodně perfektní období.

Ze své předchozí práce si Lenka do podnikání přinesla rozsáhlé kontakty i přátelské vztahy se známými lidmi – herci, zpěváky, modelkami…, kteří se v novém byznyse stali jejími stálými zákazníky. I díky nim se její obchod dostává do obecnějšího povědomí a Lenka se tak vyrovnává s tím, že jí na klasický marketing moc peněz nezbývá. Teď se nám podařilo obdarovat paní Dagmar Havlovou, na to jsme velmi hrdí, uvádí Lenka jeden příklad za všechny.

Klasický marketing? Lepší jsou psí proměny

Linda v počátku podnikání vyzkoušela činnost PR agentury, ale moc spokojená nebyla. Tak jsme si PR a marketing začali dělat sami. Zaplatili jsme si inzerci v lifestylových časopisech a časopisech zaměřených na psy. Ale i to nás stálo velké peníze a také to moc nefungovalo, nastiňuje Linda počáteční kroky, které udělala pro to, aby se Dogtown dostal do klientského povědomí. Dnes píše blog, aktivní je na Facebooku, dělá zdarma přednášky nebo charitativně ve svém salonu nechává stříhat psy z útulku a pomáhá je umisťovat k novým majitelům. Anna byla ostatně první, kdo si takto pejska z útulku osvojil. Dobré ohlasy má také focení psů zdarma. Takové akce, které se snažíme dělat párkrát do měsíce, fungují nejlépe, vypozorovaly Anna s Lindou. Dobrou reklamu nám dělají také naši zaměstnanci ve chvíli, kdy lidé přijdou s tím, že s pejskem mají nějaký problém a zaměstnanci jim dokáží poradit. To si pak lidé mezi sebou řeknou, popisuje Anna typ doporučení, která jsou nakonec nejlepší reklamou.

Daně x

Čtěte také: Jiří a Láďa propadli betonu. Martin vybudoval online síť pro půjčování aut

Dá se v oboru podnikat bez lásky ke psům a brát ho jen jako byznys? – zeptal se Lenky a Lindy server Podnikatel.cz. Dívám se na to střízlivě. Sama mám psa pro potěšení a pro radost, ale nejsem odborný kynolog. Myslím, že člověk musí vždy pracovat s láskou, být dobrý obchodník, věřit produktům, které prodává a tomu, co dělá. To mě provázelo v celé mé kariéře. Vždycky jsem dělala jen věci, pro které jsem žila, svěřuje se Lenka. Linda si neumí představit, že by v oboru podnikal někdo, kdo psa nemá. Vlastní pes pro mne byl prvotní impuls, tvrdí Linda. Nečeká, že tímto podnikáním závratně zbohatne, považuje ho za svou srdcovou záležitost.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).