Hlavní navigace

Podnikatelé loni dostali 13 tisíc pokut za to, že nepodali přiznání elektronicky

17. 1. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Některá podání se musí činit elektronicky, a to v předepsaném formátu. Kdo to nedodrží, dostane automaticky pokutu 2000 Kč. Loni jich úřady předepsaly 13 tisíc.

Celkově tak na pokutách za nedodržení elektronické formy podání mají obdržet přes 26 milionů korun. V roce 2015 přitom pokutu dostaly jen stovky podnikatelů. Za nárůst může hlavně rozšíření počtu podnikatelů, kteří musí daňové přiznání (a další vybraná podání) elektronicky podávat. Vyplývá to z údajů, které serveru Podnikatel.cz poskytlo Generální finanční ředitelství (GFŘ).

Tisíce podnikatelů dostaly pokutu

Finanční správa udělila v loňském roce 13 tisíc pokut za nedodržení elektronické formy podání. Nejčastěji podnikatelé chybovali u daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob, kde bylo uděleno 8330 těchto pokut. U přiznání k dani z příjmů právnických osob udělily úřady 1727 pokut a daně z přidané hodnoty 2135 pokut. Celkově tak dostali poplatníci 13 tisíc pokut za to, že neučinili podání elektronicky, ačkoli to měli za povinnost.

Pokuta činí automaticky 2000 Kč

Pokuta za nedodržení elektronické formy podání platí od roku 2015. Kdo učiní podání jinak než elektronicky, ačkoli to měl za povinnost, vznikne mu povinnost uhradit pokutu ve výši 2000 Kč. Pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní, může dostat penále až 50 000 Kč. Pokutu lze uložit nebo rozhodnout o povinnosti ji platit nejpozději do 3 let ode dne, ve kterém došlo k porušení povinnosti.

V roce 2016 se navíc rozšířil počet podnikatelů, kteří musí s finanční správou komunikovat elektronicky. Od ledna 2016 mají za povinnost podávat přiznání k DPH elektronicky i plátci DPH - fyzické osoby s obratem do 6 milionů korun za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Do konce roku 2015 přitom měli výjimku a mohli přiznání podávat i v papírově podobě.

Od 1. května loňského roku navíc musí plátci DPH počítat s další novinkou. Do konce dubna platilo, že v případě nedodržení předepsané struktury a formátu se podání i tak považovalo za účinné. To se však od 1. května změnilo a podání, u kterého je povinnost učinit jej elektronicky a které není učiněno datovou zprávou ve formátu nebo struktuře zveřejněné správcem daně, je neúčinné. Na plátce DPH tak bude pohlíženo, jako kdyby podání neučinil, a hrozí mu tak sankce, které se s nedodržením povinností pojí.

Čtěte více: Plátci DPH, pokud neučiníte podání v předepsané struktuře, bude neúčinné

skoleni_15_4

U daně z příjmů pozor na e-tiskopis

Také u daně z příjmů se loni změnily podmínky pro elektronické podání, konkrétně už někteří podnikatelé nemohou využít tzv. e-tiskopis. Povinnost podat přiznání elektronicky se týká podnikatelů, kteří mají zpřístupněnou datovou schránku nebo mají za povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Podání jsou navíc povinni učinit pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně.

V roce 2015 šlo tuto povinnost splnit již zmíněným. e-tiskopisem. Přiznání jste tedy mohli poslat přes Daňový portál finanční správy, aniž byste jej nějak elektronicky podepisovali. Museli jste však vytisknout tzv. e-tiskopis (jakýsi jednostránkový výtah podaného přiznání, který slouží jako potvrzení o odeslání), ten ručně podepsat a do 5 dní doručit na příslušný finanční úřad. Letos však tato výjimka skončila a podání přiznání k dani z příjmů již majitelé zpřístupněných datových schránek nevyužijí. Musí tak přiznání podat jednou z těchto možností:

  • podepsané uznávaným elektronickým podpisem,
  • odeslané prostřednictvím datové schránky, nebo
  • s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).