Má smysl zastupovat pracovníka na dovolené? Je to zbytečné, i když... (NÁZOR)

Má vůbec smysl zastupitelnost ve firmě? Jak je odpověď snadná, tak je překvapivá. A zároveň přináší úplně zásadní otázku, píše Tomáš Richter z Internet Retail.

(KOMENTÁŘ) Nedávno jsem se dostal do zajímavé akademické debaty o tom, jak má fungovat zastupitelnost ve firmě. Případně zda vůbec může fungovat dobře, od čehož byl jen kousek k tomu, zda vůbec má nějaká zastupitelnost existovat. Jestli si prostě nemá každý práci udělat vždycky sám, protože technologie mu to umožňují. Alespoň tam kde to tak je, jako třeba v našem oboru, tedy v internetovém obchodním domě.

Tam, kde lidé nemusí být za každou cenu osobně, je odpověď – podle mě – snadná, pravda, zároveň pro mnohé překvapivá. Zastupitelnost je totiž podle mě v takových případech nesmysl. Přežitek. Zbytečnost.

Odkládáte na dovolené telefon?

Navíc z podstaty nepříliš funkční, což ostatně bývá společné většině zástupností. Na druhou stranu je taky každému jasné, že zastupování slouží především k tomu, aby se práce nezastavila úplně. Potud je tento institut pochopitelný. Ovšem právě jen tam, kde je potřeba fyzická přítomnost nějaké osoby. Jakmile se dají věci řešit po telefonu nebo mailu, ba i „postaru“ faxem, nebo nejnověji videohovorem přes Skype, není žádný zastupující potřeba. Z pohledu zastupujícího by navíc přeci neměl žádnou věc vyřídit lépe než ten, kdo ji má normálně na starost. A pokud to dokáže, má převzít jeho místo, to je jasné. Nebo se už rovnou ten, který byl zastupován, nemá vracet na své místo. To v případě, že jej zástupce převyšoval výrazně. Takže já mám jasno. V naší branži a nejen v ní, je zastupitelnost zbytečná komplikace.

Divné? Ruku na srdce, vy na dovolené v zahraničí odkládáte telefon do skříně, případně si jej vůbec nevezmete s sebou? A když už jej přes den odložíte, tak se na něj večer nepodíváte? Tak vidíte. To znamená, že zastupujícího nepotřebujete, protože práci můžete zastat sami. Samozřejmě ti z vašich zákazníků, jejichž případ nepospíchá, vyčkají na datum vašeho návratu, které uvedete do mailu a hlasové schránky.

Jenže, zřejmě proto, že byla tahle otázka tak snadná, přinesla s sebou další, a to už pořádně složitou otázku. A ta se netýká ničeho jiného než toho, kde je rozumná hranice užívání moderních technologií.

Co s tím, když člověk nebude dostupný?

Z pohledu šéfa firmy je to prima: lidé odcházejí na dovolenou, ale přes mobil a mail fungují téměř stejně, jako by seděli ve své kanceláři. Stojí mě to několik tisíc za roaming a připojení k webu. I když to bude třeba 20 tisíc, pořád vím, že záležitosti vyřizuje pro ně ten nejkompetentnější zaměstnanec a šance na chybu a tedy škodu pro firmu je podstatně menší, než při zástupu. (Zastupujícímu navíc musím dát alespoň vyšší prémie, zadarmo ani kuře nehrabe.) Partneři navíc jednají pořád s člověkem, kterého znají. Takže i pro ně běží vše ve starých kolejích a jejich život se nijak nekomplikuje.

Ale nějak si říkám, jestli to je opravdu nejlepší způsob? Třeba u nás pak nebude chtít nikdo dělat. No, to se nestane, ona to zrovna na nejbližší roky se zaměstnaností moc růžově nevypadá.
Jenže, k čemu mi jako šéfovi budou lidé, kteří si už tři roky pořádně neodpočinuli, protože celou dobu neměli pořádně dovolenou? A k čemu mi budou za deset let? Jasně, že je můžu vyhodit, ale proč bych to dělal, když jsou dobří? Nebo si mám říkat, že je „jenom“ budu ždímat a až vyždímám, tak odejdou sami? Ne, že by to nešlo…

Jenže, co se stane, když někde v tramtárii vypadne proud? Potopí se loď, někomu ukradnou mobil? Co to udělá s mým dokonalým systémem? Obávám se, že i tahle odpověď je jednoduchá. Nastane zmatek, asi dojde k nějaké chybě a tedy škodě pro firmu. A pak už ustanovíme nejlepšího možného zástupce.

EBF16

Autor: Tomáš Richter, generální ředitel skupiny Internet Retail s ročním obratem 2,3 miliardy korun, která sdružuje české internetové obchody Kasa.cz, Obchodní-dům.cz, Nakupuj.com, Megaobchod.cz, Vltava.cz, Cybex.cz a slovenské eshopy Hej.sk, Obchodný-dom.sk a Dunaj.sk.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 12. 2012 20:05

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - kde hledat, jak slova vybrat, jak optimalizovat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+