Má výrobce nárok na převod domény, pokud už nejste jeho výhradní prodejce?

Jestliže se změní výhradní prodejce určitého výrobce, musí původní prodejce bezplatně převést svoji doménu na výrobce? Radíme v poradně.

Otázka

Několik let jsme vystupovali jako výhradní autorizovaný zástupce konkrétního výrobce pro český trh. Tento vztah byl ukončen. Má výrobce nárok na bezplatný převod této domény pod svou správu? V původní distribuční smlouvě toto není nijak upraveno. V současnosti stále jeho výrobky prodáváme, už však nikoliv jako výhradní zástupce, nýbrž jako autorizovaný partner. Můžeme doménu i nadále používat, pokud slouží autorizovanému prodeji originálních výrobků daného výrobce, ale výhradní dovozce se již změnil (výrobce požaduje bezplatné navrácení domény)?

Odpověď Petry Dolejšové z advokátní kanceláře eLegal

Pokud byla doména s cz.nic sjednána a placena přímo vámi, pro vás, a ve smlouvě s výrobcem nemáte sjednáno, že výrobce má na bezplatný převod domény nárok, pak doména zůstává vám, vaše smlouva s cz.nic ukončením smlouvy s výrobcem není nijak dotčena. Výrobce má v takovém případě možnost s vámi o odkoupení domény vyjednávat, je však na vašem uvážení, zda tuto doménu odprodáte, případně bezplatně převedete na výrobce.

Složitější je však vaše další užívání domény – pokud podle smlouvy máte nadále právo prodávat výrobky výrobce, a ve smlouvě není nic konkrétnějšího ohledně užívání jeho značky uvedeno, dá se uvažovat, že výrobce vám udělil s marketingovým užíváním jeho značky mlčky souhlas (mohl předpokládat, že budete výrobky propagovat a prodávat rovněž touto online cestou).

Pokud by se však v budoucnu proti vašemu užívání domény bránil, vyjádřil tak svůj nesouhlas, mohlo by se již jednat o přesah vašeho oprávnění a pravděpodobně i zásah do ochranné známky výrobce. Prakticky byste tak měli koupenou doménu, jejímž užíváním byste zasahovali do práv výrobce – tento by pak mohl soudně požadovat zákaz užívání domény. Vše je však nutné posuzovat v každém jednotlivém případě – například takové užívání domény, které nevzbuzuje u veřejnosti dojem, že jste výhradním autorizovaným prodejcem, by nemuselo do práv výrobce nikterak zasahovat.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+