Ušetřete
Už jen dní zbývá na podání přiznání k dani z příjmů. Poradíme vám, jak na to!

Mají nižší ceny, přesto české e-shopy do zahraničí neprodávají. Proč?

Češi se již naučili nakupovat i v zahraničních e-shopech. Pro tuzemské online obchody však cizina znamená maximálně Slovensko a na západ stále neprodávají.

reklama

Zatímco pětina českých zákazníků běžně nakupuje v zahraničních e-shopech, takřka žádné tuzemské online obchody směrem na západ od nás neprodávají. Maximem zůstávají dodávky zboží na Slovensko a dceřiné firmy v dalších postkomunistických zemích. Proč českým e-shopům nepomáhá ani fakt, že mají oproti průměru EU nižší ceny?

Co brání přeshraničním prodejům?

Takřka pětina (19 %) Čechů a až 59 % Slováků nakupuje v zahraničních e-shopech, průměr EU je přitom 32 %. Češi si nejčastěji  ze zahraničních e-shopů vybírají německé (24 %) a americké (23 %), Slováci pak online obchody v ČR (59 %), Německu a Velké Británii (15 %). Co se týče spotřebitelů v celé EU, nejčastěji u přeshraničních online nákupů volí Německo (27 %), Velkou Británii (24 %) a USA (23 %). Vyplynulo to z průzkumu agentury Civic Consulting pro Evropskou komisi, který proběhl na konci loňského roku. Průzkum dále ukázal, že e-shopy v Česku mají nižší ceny, než kolik činí průměr EU. Je potěšující, že z průzkumu vyplynulo, že ceny na českém internetu jsou nižší, než je průměr EU, a proto se mohou české internetové obchody stát oblíbeným nákupním cílem zahraničních zákazníků, komentovala průzkum Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz. Čtěte více: Nízké ceny na internetu? Příležitost pro zahraniční zákazníky

Jenže proklamace, že se tuzemské obchody mohou stát cílem zahraničních zákazníků, je jedna věc a realita věc druhá. Přestože mají online obchody v Česku nižší ceny, skoro žádný z nich do zahraničí neprodává, tedy kromě Slovenska. Zatímco na Slovensko řada e-shopů dodává bez problémů, online prodeje na západ od našich hranic jsou v současnosti opravdu výjimečné. Podle odborníků brání přeshraničním prodejům především jazyková bariéra, nedostatečná znalost zahraničních trhů a cena za dopravu a platbu. Prodeje komplikují také právní složitosti a nejednotnost spotřebitelských práv, a to i v rámci EU. Svoji roli také hraje silná konkurence v podobě tamních e-shopů a drahý marketing. Obojí platí především na západních trzích, dodal serveru Podnikatel.cz Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. Dalším důvodem může být i trh e-commerce v Čechách, který neustále roste a pro prodejce je tak stále dostatečně atraktivní, připojil se David Vychytil, ředitel obchodního portálu Aukro.cz

E-shopy: Jsme levnější, ale expanzi neplánujeme

E-shopy navíc prodeje do zahraničí v blízké době ani neplánují, a to včetně obchodu Kasa.cz, podle kterého se mohou tuzemské e-shopy stát oblíbeným nákupním cílem zahraničních spotřebitelů. Jsme Kasa.cz, přední český internetový obchod, obchodujeme tedy v ČR. Neuvažujeme o přeshraničním zasílání. Výhledy jsou, ale nechceme sdělovat podrobnosti, uvedla serveru Podnikatel.cz Jitka Součková. Podobně se pro server Podnikatel.cz vyjádřila také Michala Gregorová, mluvčí nákupní galerie Mall.cz, která o prodejích do zahraničí rovněž neuvažuje. Důvodů je několik. Prodej přes hranice je poměrně komplikovaný účetně i právně, upřesnila Gregorová. Jak navíc podotkl k tématu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, když už české e-shopy prodávají do zahraničí, provozují přímo na konkrétním trhu obchody přes dceřiné nebo partnerské společnosti. 

Takové ukázkové případy tvoří i giganti Kasa.cz a Mall.cz, kteří v cizině prodávají přes místně zřízené e-shopy. Jedná se k tomu o blízké země, jako je Polsko a již zmiňované Slovensko. Mall.cz sice prodává rovněž v Maďarsku a Slovinsku, ale například Německo ani jeden z velkých online obchodů v cílové skupině nemá. E-shopy zpravidla ani nedisponují cizojazyčnou mutací webu, takže s nákupem příliš nepochodí ani cizinec žijící v Česku. Šanci mu u největších online obchodů alespoň dává zákaznická linka, kde jsou operátoři schopni obsloužit zákazníka v angličtině. Čtěte také: E-shop s potravinami není jen Tesco. Jak fungují jeho konkurenti?

Budoucnost stojí na domácím trhu

Co se týče výhledu do budoucna, odborníci jen potvrzují pohled velkých obchodů a nepředpokládají žádný posun směrem k prodejům na západ. Podle nich bude docházet spíše ke konsolidaci tuzemského vnitřního trhu a obchody se budou soustředit na služby českým zákazníkům. Pokud se už e-shopy začnou poohlížet do zahraničí, na západ své oči zřejmě upínat nebudou. Dá se předpokládat, že vzhledem k vysoké konkurenci na západních trzích se budou spíše poohlížet po nových příležitostech směrem na východ, uzavřel Kamil Demuth.

Daniel Morávek

Daniel Morávek

Autor je redaktorem serveru Podnikatel.cz. Ve svých studiích na VŠE se specializoval na hospodářskou politiku a hospodářské a sociální dějiny. Mezi jeho záliby patří sport, kultura, ekonomika a politika.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »

       
1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 2. 2012 14:21

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše poradna.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+