Mají peníze a chuť je utrácet. Kdo se ujme homosexuálních zákazníků?

Obchodníci si stále více uvědomují, jak velkou kupní sílu mají lidé s homosexuální orientací. V USA jsou běžné i reklamy mířené na gaye. Češi zatím váhají.

Přestože Česká republika patří k zemím, kde je homosexualita vnímána spíše pozitivně, zatím je u nás homosexuální zákazník jako takový velmi opomíjen. Speciální marketingové tahy, které jsou zavedené a úspěšné v západním světě, především v USA, zůstávají v českých poměrech zatím jen nevyužitou příležitostí. Přitom právě lidé se sexuální orientací na stejné pohlaví jsou velmi dobří zákazníci. A to hned z několika důvodů. Více se zajímají o moderní trendy, často pracují v lukrativních oborech a mají tedy více peněz, nemusí počítat s výdaji za děti, rádi se pochlubí něčím novým a tak dále. Proč toho zatím využívá jen minimum podnikatelů, to zůstává nezodpovězenou otázkou. Několik firem, které se rády pochlubí označením „gay friendly“, už je ale i v České republice. A potvrzují, že to byl krok správným směrem.

Trochu statistiky na úvod

Výzkumu spotřebního chování homosexuálů v České republice se příliš nikdo nevěnuje. Jediná dostupná studie je ta, která před pěti lety vznikla na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ta potvrdila, že gayové a lesby si skutečně rádi připlatí za kvalitu. Ta je rozhodující pro 86 % z nich. Podstatnou roli hraje i design a vzhled, ale v žádném případě ne na úkor funkčnosti a pohodlnosti. Zvlášť muži si potrpí i na technické novinky. Bez špičkové elektroniky, dobré značky auta a dalších technických libůstek si život nedokáže představit 42 % homosexuálů. U žen je tento procentní podíl o více než polovinu nižší a ukazuje se, že odlišná sexuální orientace mužům nijak nebrání zajímat se o technické věci stejně, jako tomu je u heterosexuálů. K tomu se ale 45 % mužů zajímá i o módu a čtyři z deseti dotázaných ji také pravidelně nakupují. Tři čtvrtiny zboží, které homosexuální zákazníci nakupují, je známých značek. A co je důležité, tito lidé jsou věrnými zákazníky své oblíbené značky.

První české 4% vlaštovky

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Není to pravidlem, ale homosexuálové si mohou mnohem častěji dovolit exkluzivnější a dražší služby a zboží. Někteří obchodníci už to vycítili a využívají toho. 

Pomineme-li gay nebo lesbické kluby, není potřeba specializovat svůj podnik vyloženě na homosexuální klientelu. Tak silná, aby uživila nějakou firmu, tato menšina není ani v hlavním městě. Podobné modely navíc nefungují ani v zahraničí. Být ale „gay friendly“, tedy otevřený gayům nebo dalším lidem s odlišnou sexuální orientací, se může vyplatit. Proto jsou duhové vlaječky a loga, označení takových podniků, k vidění stále častěji na provozovnách nebo na jejich webových stránkách. Jsou to především kluby, diskotéky, bary a restaurace. Jedná se především o vyhlášené a něčím výrazné podniky. Jejich majitelé sice právě svou „exkluzivitou“ homosexuální klientelu přitahují a vítají, ale zároveň se snaží chovat více než diplomaticky. Nerozdělujeme naše hosty na heterosexuální a homosexuální. Není pro nás důležité se prezentovat jako gay friendly, říká Václav Žák, manažer restaurace NOI. Přesto je tento pražský podnik na mapě gay friendly podniků a neusiluje o to, aby z ní byl vymazán. Jak říká manažer, není důvod zákazníky kastovat.

Nabídky fitness a wellnes center specializované na homosexuální menšinu už dnes nikoho nepřekvapí. Zajímavé ale je, že existují i gay friendly právníci nebo realitní makléři. Na internetu tak lze poměrně jednoduše dohledat kontakt na 1. gay realitního makléře. Ten svůj byznys začal orientovat na gaye i kvůli osobní negativní zkušenosti v pozici zákazníka. Než jsem se sám začal specializovat na trh nemovitostí, tak jsem sám hledal byt. Bohužel jsem se ze strany makléřů setkal s nadřazeností, arogancí a opovržením. Jen jeden makléř ze šesti, se kterými jsem byl na prohlídkách, se choval přijatelně, říká Tomáš Březina ze společnosti Praha Real. Ten také potvrzuje, že mezi homosexuály je procentuálně větší zastoupení movitějších klientů, než je tomu u heterosexuálních lidí. A to se projevuje i na obchodech, při kterých jsou gayové svolní zaplatit za nemovitost více a navíc jsou ochotnější platit i provizi. Úzká specializace jen na homosexuální klientelu se ale ani v případě realit zatím nevyplácí. Čeští klienti, kteří spadají do této menšiny, si na tuto službu ještě nezvykli. A navíc, ne všichni homosexuálové s mou nabízenou službou souhlasí. Někteří jsou proti a vyjadřují to na facebookové fan page. Beru to pouze jako osobní názor, musím se však přiznat, že jsem nepočítal s tím, že někteří homosexuálové budou proti. Očekával jsem spíše podporu, dodává Tomáš Březina.

Zajímavou motivací se pro některé firmy stal rok 2006, kdy vstoupil v platnost zákon umožňující registrované partnerství. Nejedná se sice o klasické svatební obřady, ale mnoho párů stejného pohlaví je tak pojímá. A z toho profitují i běžné svatební salóny. Agentura Báječná svatba vznikla ve stejném roce, kdy zákon povolil registrace, a proto se nabídka mířená na homosexuály přímo nabízela. Jsme svatební agentura, která nedělá mezi klienty rozdíly. Máme za sebou i několik svateb homosexuálních párů. Spolupráce s nimi byla velmi zábavná, kreativní a my jsme si to užili. Na otázku, zda jsou tito zákazníci skutečně schopni a ochotni utratit víc peněz než běžné páry, je těžké odpovědět. Je to velice individuální. V každém případě ale tito zákazníci více lpí na každičkém detailu a jejich svatby jsou opravdu velmi zajímavé, komentuje zástupkyně agentury Klára Štěpánková. Stavět firmu na pořádání obřadů pro homosexuální klientelu ale také možné není. Registrované partnerství zatím uzavřelo zhruba 1600 párů a ne všechny tuto událost zviditelňují a slaví.

Až dosud jmenované firmy se specializací na homosexuály jsou poměrně logické a pochopení pro to jistě najdou i lidé, kteří s homosexualitou mají jakékoli problémy. Poměrně překvapivé ale je, že v České republice najdeme dokonce i lékaře, kteří na dveře svých ordinací nebo na své webové prezentace vyvěsí duhové logo. Jedná se o praktiky, zubaře, ale i další odbornosti. Dát najevo fakt, že jsou u nás tito lidé vítáni, je nutné z toho důvodu, poněvadž ani mezi lékaři není ucelený názor na homosexualitu a chceme tím dát najevo, že před námi homosexuálové nemusejí mít ostych a mohou se nám svěřovat se svými problémy, vysvětluje Tomáš Novotný, vedoucí lékař kliniky Urosanté. Ta minoritní pacienty láká mimo jiné i tím, že jde o zařízení disponující moderními prostory a příjemným prostředím. Mohu potvrdit, že ikona gay friendly na našich webových stránkách pomohla řadě pacientů najít si cestu právě k nám, dodává Tomáš Novotný.

Zatím nejdál to v práci s homosexuální klientelou v českých poměrech dotáhl cestovní ruch. Tento nápad vznikl v roce 2010 za účelem rozšířit náš produkt a ukázat v České republice, že tento segment cestování velmi dobře pracuje v západní Evropě a především ukázat, že i gay a lesbická klientela má možnost výběru z oblíbených destinací. Pracujeme především s individuálními klienty, kterým připravujeme nabídky na míru, uvádí Michal Šebesta, produktový manažer PinkGo cestovní kanceláře ESO travel. Ta se i díky tomuto produktu stala členem International Gay and Lesbian Travel Association. V nabídce PinkGo jsou zejména gay friendly hotely, ale i ty se zařazením do kategorií only gay nebo only men.

widgety

Klientela je velmi lukrativní, zajímá se o pobyty ve vyšších cenových relacích s vysokým standardem cestovních služeb a utrácí v průměru více než ostatní. U zájezdů homosexuálové vyhledávají destinace, které se zaměřují na tuto klientelu a kde žijí přátelští, liberálně smýšlející lidé bezstarostným životním stylem. Vyhledávají specializované programy a aktivity v rámci pobytů, například návštěva Gay and Lesbian nočních podniků, Pride party, karnevaly, nudistické gay pláže, Gay and Lesbian friendly restaurace a podobně, doplňuje Kateřina Petříčková, tajemník Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. I když samotné hotely tuto klientelu většinou vítají, na řadě míst světa je pojem gay stále ještě tabu a jejich majitelé nemohou své stanovisko říci veřejně. Právě proto je nabídka orientována především na gay friendly hotely. Ke specialitám poslední sezóny ale patří i nabídka ubytování v netypických gay destinacích, které se tomuto produktu teprve začínají otevírat, jako jsou například ostrovy Sicílie, Madeira nebo Malta.

Všeobecně jsou v Evropě za Mekku homosexuálů považovány Londýn, Berlín a Barcelona. Mimo zájem ale nezůstává ani česká metropole. Praha se řadí mezi vysoce populární města zejména pro vysokou míru tolerance obyvatel a širokou nabídku specializovaných podniků. O víkendech tvoří zahraniční turisté více jak polovinu návštěvníků gay klubů. Tito návštěvníci pak také často utrácí v restauracích, obchodech s módou nebo za zábavu. Že musí být na homosexuální zákazníky brán stále větší zřetel, to dokazuje i Pražská informační služba, která nově ve svých turistických centrech a na turisticky exponovaných místech nabízí tištěnou podobu Gay mapy hlavního města.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 11. 2013 4:14

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+