Kdo určuje inovace u malých a středních firem? Zpravidla zákazníci

Inovace nejsou doménou pouze velkých firem. Malé a střední podniky rovněž inovují. Většinou však nepravidelně a nárazově a podle požadavků zákazníků.

Většina malých a středních firem (58 %) inovuje pouze nárazově, v nepravidelných intervalech a zpravidla inovace provádí jako reakci na požadavky zákazníků. Proces inovací tyto společnosti nijak neplánují a ani ho neřídí v dlouhodobém horizontu. Vyplynulo to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR), který provedla na zadání České spořitelny agentura na výzkum trhu Aspectio.

Výsledek není překvapivý, řízení inovací není jednoduchý proces, systémový přístup používají spíše středně velké firmy, výrobně nebo exportně orientované v silně konkurenčních odvětvích. Ostatní firmy význam inovací chápou, ale provádí je spíše intuitivně, komentoval průzkum Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR.

Čtěte také: 7 tipů, jak podpořit kreativitu ve vaší firmě

Přestože důležitost inovací podnikatelé vnímají, pouze pro polovinu z nich patří inovace mezi zásadní prvky chodu jejich firmy. Hlavním kritériem, kterým se totiž inovace u malých a středních podniků řídí, zůstávají požadavky zákazníků. Podle nich postupují tři čtvrtiny firem. Další důležitým kritériem, které ovlivňuje pravidelnost a velikost inovací, jsou finanční možnosti podniků, kterým se přizpůsobuje 64 % respondentů.

Průzkum dále ukázal, že nejčastěji firmy inovují své služby. Za poslední dva roky tak učinilo 72 % společností. Necelá polovina podnikatelů provedla v posledních dvou letech marketingové inovace a zhruba třetina pak inovace výrobku.

Čtěte také: 3 rady, jak se vydat na cestu k větší kreativitě ve vlastním byznyse

Co se týče financování inovací, probíhá zpravidla v rámci interních zdrojů. Vzít si na inovace úvěr rozmýšlí pouze pětina podnikatelů. Z pohledu řízení rizik firem, je to dobrá zpráva, z pohledu dynamiky celé ekonomiky je škoda, že se nevyužívá alternativních zdrojů – rizikový kapitál, seed kapitál, burza, finanční investoři, doplnil Karel Havlíček.

Firmy, které uvažují o úvěru, by si ho vzaly ve výši 1 milion korun (částka je medián). Hlavní kritéria výběru bankovního úvěru:

widgety

  • Výše pravidelných poplatků (úrokové sazby)
  • Možnost dřívějšího splacení úvěru
  • Jednoduchost a rychlost vyřízení poskytnutí finančních prostředků

Celkově se průzkumu zúčastnilo 514 jednatelů a majitelů malých a středních podniků, a to ze všech regionů České republiky, z oborů výroba, obchod a služby.

Foto: www.isifa.com

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+