Máme seznam sazeb DPH ve všech zemích EU u elektronických slu­žeb

Při poskytování elektronických služeb koncovému zákazníkovi se mění místo plnění u DPH. Nově záleží na zemi zákazníka. Máme aktuální seznam sazeb DPH v EU.

Od roku 2015 platí změna místa plnění u DPH při prodeji elektronických služeb poskytovaných osobám nepovinným k dani. Nově se tyto služby zdaňují vždy v místě usazení koncového spotřebitele. Finanční správa zveřejnila k problematice seznam platným sazeb DPH u elektronických služeb a také požadavky jednotlivých zemí na daňové doklady.

Čtěte také: Co se stane, když u elektronických služeb odvedete DPH do špatné země?

SEMINÁŘ: Novinky v DPH a vznik MOSS

Začátkem ledna 2015 začala platit nová úprava s placením DPH v zemi pobytu zákazníka. Chcete o tom vědět víc? Registrujte se na seminář, kde vystoupí daňoví odborníci i zástupci Finanční správy. VÍCE INFORMACÍ

Sazby DPH u elektronických služeb

Při prodeji elektronických služeb musí podnikatelé vždy odvést DPH dle usazení koncové spotřebitele. Seznam platných sazeb k 1. lednu 2015 zveřejnila finanční správa, a to včetně informací ohledně povinnosti vystavit daňový doklad.

EBF16

Sazby DPH v zemích EU u elektronických služeb
Členský stát EU ISO kód země Sazba DPH Povinnost vystavit daňový doklad v případě dodání os. nepovinné k dani
Belgie BE 21 % Ne
Bulharsko BG 20 % Pouze v případě vyžádání zákazníkem
Česká republika CZ 21 % Ne
Dánsko DK 25 % Ano – ale může být vystaven zjednodušený daňový doklad
Estonsko EE 20 % Ne
Finsko FI 24 % Ne
Francie FR 20 % (5,5 % na e-knihy, 2,1 % na e-noviny) Pouze je-li hodnota poskytnuté služby vč. DPH vyšší než 25 EUR
Chorvatsko HR 25 % Pouze uhradí-li zákazník v hotovosti
Irsko IE 23 % Ne
Itále IT 22 % Ano – ale může být vystaven zjednodušený daňový doklad, je-li hodnota poskytnuté služby vč. DPH nižší než 100 EUR
Kypr CY 19 % Ano – ale může být vystaven jen souhrnný daňový doklad
Litva LT 21 % Ano
Lotyšsko LV 21 % Pouze v případě vyžádání zákazníkem
Lucembursko LU 15 % (3 % na e-knihy) Ne
Maďarsko HU 27 % Ano – ale může být vystaven jen souhrnný daňový doklad
Malta MT 18 % Ne
Německo DE 19 % Pouze v případě vyžádání zákazníkem
Nizozemsko NL 21 % Ne
Polsko PL 23 % Pouze v případě vyžádání zákazníkem
Portugalsko PT 23 % Ne
Rakousko AT 20 % Ne
Rumunsko RO 24 % Pouze v případě vyžádání zákazníkem
Řecko GR 23 % Mělo by být vystaveno potvrzení (jeho náležitosti nebyly doposud zveřejněny)
Slovensko SK 20 % Ne
Slovinsko SI 22 % Ano – ale může být vystaven zjednodušený daňový doklad
Španělsko ES 21 % Ano – ale může být vystaven jen souhrnný daňový doklad
Švédsko SE 25 % Ne
Velká Británie GB 20 % Ne

Zdroj: Finanční správa ČR, data platná k 1.1. 2015 (aktuální sazby najdete na stránkách Evropské komise)

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Sami podnikatelé ale upozorňují, že ne vždy vědí ještě před dokončením nákupu, odkud zákazník pochází. V praxi tak může nastat problém s uvedením konečné ceny pro spotřebitele před provedením platby na internetových stránkách dodavatele. Tuto cenu dodavatel ve většině případů bude znát až v okamžiku prodeje (pokud chce uplatnit sazbu DPH země spotřeby) – mohl by se tedy dostat do konfliktu s jinými právními předpisy (např. Zákon o cenách, Občanský zákoník, Zákon o ochraně spotřebitele). Ze své zkušenosti vím, že v současné době nejčastěji společnosti účtují zákazníkům jednotnou cenu, nezávisle na tom, kde je zákazník usazen, a posléze odvádí DPH v dané výši do konkrétních zemí. Jejich marže se tak liší na základě toho, do které země službu dodávají. Některé společnosti situaci řeší tím, že pro každou zemi mají samostatnou internetovou stránku, kde uvádí ceny odrážející výši DPH v dané zemi, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Pavel Fekar, partner advokátní kanceláře Baker & McKenzie.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+