Manufaktury stále vsázejí na ruční práci. Vyplatí se to?

Manufaktury se vrátily. Některé sice pocítily negativní dopad konkurence a ekonomických změn posledních let, jiné ale prosperují a prosazují se i do zahraničí.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Řemeslo založené na ruční práci se stále cení.

Když se řekne manufaktura, nejeden posluchač možná začne v hlavě dolovat zbytky vědomostí z dob školní docházky. Manufaktury, v jejichž názvu se skrývá práce rukama, skutečně vznikaly od 14. století a ve školním dějepise představovaly předstupeň tovární strojové výroby. Zdaleka ale zcela neskončily. I dnes se ruční práce cení a manufaktury vyrábějí dál přesto, že některé pocítily neduhy ekonomiky posledních let. Zboží, které z manufaktur vychází, se řadí spíše k tomu luxusnějšímu, co lze na trhu najít.

Situace se zhoršila

V Česku nejsou manufaktury nějakou masovou záležitostí, ale najdou se. Manufaktura Chodov vyrábí porcelán a specializuje se mimo jiné na porcelán růžový se zlatým dekorem. Změna životního stylu a ekonomická síla potenciálních zákazníků mění pohled na manufakturní produkty. Zákazník se příliš myšlenkově a esteticky nezměnil, ekonomické podmínky mu však brání pořídit si pěkný výrobek. Ten se dnes stává stále ve větším měřítku věcí zbytnou, popisuje pro server Podnikatel.cz změny, které se za poslední léta na trhu udály, Pavel Štěpán, ředitel provozu společnosti Epiag Lofida – Porcelán CZ, provozovna Chodov. V časovém měřítku lze podle něj říci, že do roku 2000 byl zájem o ručně vyráběné zboží velký, ale už mezi roky 2000 až 2008 zájem znatelně poklesl. A po roce 2008 až dodnes je pokles zájmu velký, dodává Pavel Štěpán. Změnila se však i klientela chodovské manufaktury. Od roku 2002 roste zájem klientů ze zahraničí, a to hlavně z Ruska a dalších postsovětských republik.

Manufaktura má však podle Pavla Štěpána na ostře konkurenčním trhu stále své výhody. Výhodou je rychlá operativnost změny sortimentu ve výrobě. Z toho důvodu můžeme vyhovět zákazníkům s požadavkem na menší dodávky atypického sortimentu, což velký výrobní závod nemůže, respektive se mu to nevyplatí, tvrdí totiž pro server Podnikatel.cz.

Do příliš pozitivního světla nestaví situaci manufaktur a ruční výroby ani příběh České keramické manufaktury v Mukařově. Již nás konkurence donutila ke krachu, odpověděl stručně na otázky serveru Jan Svatoš.

Prosperují a prodávají do celého světa

Přesto manufaktury fungují dál. Jako třeba Moravská gobelínová manufaktura, kde už přes sto let tkají gobelíny, koberce a tapiserie a v současné době také restaurují a čistí historické textilie. A také prosperují. V Bříze u Roudnice nad Labem funguje a do celého světa své produkty – vizitky, svatební oznámení, přání… – dodává tiskárna společnosti Bohemia Paper. Tiskne se tu ručně na desítky let starých tiskařských strojích a na luxusní papír. V Česku firma provozuje kamenný obchod na Staroměstském náměstí v centru Prahy a podle svého webu se chystá otevřít také e-shop. Vedle vysoce kvalitní výroby totiž dobře zvládla i obchod, bez čehož se dnes žádná manufaktura neobejde.

Známá a vyhlášená Ruční papírna ve Velkých Losinách je zároveň, podobně jako Moravská gobelínová manufaktura, muzeem. Prodává přes internet i síť spolupracujících obchodů a její ruční papír Losín je certifikovaným výrobkem regionální značky Jeseníky originální produkt.

Práce rukama se počítá

Také boom a úspěch, který na českém trhu zaznamenal prodejní a komunitní internetový portál Fler.cz určený pro prezentaci a prodej rukodělných výrobků, svědčí o tom, že o úspěchu na trhu z velké míry rozhoduje právě kreativita a inovativnost obchodního modelu. Lidé jsou přesyceni výrobky globálního trhu a nadšeně vítají všechny projevy osobního přístupu a originality. Tento trend se projevuje jak ve zboží užitkovém (móda, šperky, užitý design, řemeslné výrobky), tak ve zboží spotřebním, řekl navíc serveru Podnikatel.cz Jiří Kubeš, majitel a provozovatel portálu Fler.cz. Myslím si ale, že je tu ještě mnoho nevyužitého potenciálu. Češi (a Slováci) byli vždy známí svojí tradiční rukodělnou a řemeslnou výrobou a nyní je čas tento potenciál opět plně rozvinout, dodal Kubeš.

Čtěte také: Umělecká řemesla se vrací na výsluní, napomáhá tomu prodej po internetu

Zdá se, že jeho slova dobře potvrzuje síla, s jakou se na trhu prosazují mladé malé značky. I ty totiž často ve výrobě sázejí na vysoký podíl ruční práce. Odrážejí se od tradičních, prověřených technologií, ale zdařile je inovují. Příkladem jsou značky a podnikatelé, jejichž příběhy přinesl v nedávné době server Podnikatel.cz: módní značka Sistersconspiracy Alice Klouzkové a Jany Jetelové nebo truhlářská firma Devoto, za níž stojí Petr K. Porta a Lukáš Lédl. Chtěli jsme něco umět dělat rukama a dřevo nám je nejbližší, popsali Porta s Lédlem svou motivaci jít ve 26 letech studovat truhlařinu; od více méně zájmového studia došli až k vlastní profesionální a úspěšné firmě.

Čtěte také: Kluci studovali vysokou a teď ručně vyrábějí dětský nábytek. Přečtěte si poutavý příběh

widgety

Na ruční tvorbu vsadila i modistka Libka Safr a ve zcela jiném oboru také Jiří Peters a Ladislav Eberl, kteří se svým týmem vytvářejí pod značkou Gravelli exteriérové a interiérové vybavení z betonu.

Čtěte také: Jiří a Láďa propadli betonu. Martin vybudoval online síť pro půjčování aut

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - kde hledat, jak slova vybrat, jak optimalizovat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+