Máte podnikatelský nápad a nevíte, kde na něj vzít? Uspořádejte sbírku

Nemusíte obcházet potenciální dárce. Už i v Česku funguje několik crowdfundingových portálů. Využít je můžete i k nastartování podnikání.

Jednotlivé služby fungují různě, základ je ale podobný. Stejně jako se v době Národního obrození Češi skládali na Národní divadlo, v jednadvacátém století přispívají přes internet na nejrůznější projekty. Zdaleka nemusí jít jenom o kulturu, vybrat se dají peníze i na podnikatelské projekty.

Co za to? Někomu bude stačit dobrý pocit, jiným za jejich peníze poskytnete nějakou službu nebo dárek. Pokud váš projekt uspěje, crowdfundingový portál si z vybrané částky strhne poplatek – nejčastěji je to okolo devíti procent – a zbytek pošle na váš účet. Pak už je na vás, jak budete podnikatelsky úspěšní.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Peníze na podnikatelský projekt nemusíte hledat vždy jen v prasátku. 

Od hobby k podnikání

Je pravda, že většina projektů u nás představuje zatím spíš něčí splněný sen. Chcete vydat vlastní knížku? Nahrát první desku své kapely? Nebo hledáte cestu, jak podpořit charitativní projekt? Crowdfunding vám pomůže.

Podnikatelských projektů jsme zatím měli jednačtyřicet, říká Roman Baroš, jednatel služby Nakopni.mě. To znamená, že zhruba každý třetí projekt souvisí s podnikáním – v databázi portálu je v současnosti celkem 149 projektů.

Podle šéfa portálu jsou podnikatelské projekty sice potenciálně zajímavé, protože cílové částky jsou vyšší, efekt pro provozovatele služby ale zatím není nijak velký. Úspěšnost podnikatelských projektů je mizivá, prozrazuje Roman Baroš.

Zdá se ale, že podnikatelé si na crowdfundingové financování postupně zvykají čím dál víc. Podnikatelských projektů je zatím určitě méně než čistě kulturních a komunitních, ale objevují se čím dál častěji, potvrzuje Jana Ecksteinová, která v konkurenční službě Hithit.cz zastává roli „strážkyně projektů“.

O podnikatele je zájem

Může to znít jako protimluv. Podnikání jako jeden z oboru financování ve svých podmínkách uvádí jen Nakopni.mě, ostatní služby ale umožňují i podnikatelům, aby se přihlásili o peníze k uskutečnění svých záměrů.

Až na jednu výjimku. Startovač.cz výslovně uvádí, že není určen pro charitativní a podnikatelské nápady. Přikročili jsme k omezení, když se začaly objevovat poptávky typu: potřebuji židle do baru. Ale definice, co je a není podnikání, je strašně těžká, říká zakladatel projektu Martin Brykner.

Startovač.cz ale v podnikatelích vidí budoucnost. My bychom naopak rádi nastartovali i financování byznys projektů, ale zatím jsme nenašli takový, který by odpovídal našim představám. Většina autorů nevěnuje svému projektu dostatek času, vysvětluje Brykner.

Crowdfunding je banka i e-shop

Většina projektů slouží k tomu, aby vám pomohla sehnat peníze k uskutečnění projektu. Existuje ale i služba, která může být dalším odbytištěm pro vaše výrobky.

Jsme víceméně dalším prodejním kanálem našich obchodních partnerů, potvrzuje Martin Hejral, zakladatel serveru Přispějmi.cz.

Projekt je teprve v plenkách, vznikl letos před prázdninami, proto i jeho čísla uváděná v tabulce jsou výrazně menší. Skutečně jde o jakýsi e-shop: lidé se zde například skládají na dárek pro kolegu, který slaví kulaté narozeniny, nebo budoucí novomanželé mohou vytvořit seznam přání, aby jim příbuzní nevěnovali věci, o které vůbec nestojí.

Čtěte také: Cest k penězům vede mnoho. A jsou i pro malé podnikatele

Velká šance na úspěch

Podle zástupců jednotlivých portálů uspěje zhruba každý druhý žadatel, pouze Nakopni.mě uvádí celkově nižší efektivitu. Úspěšnost projektů je za celou historii asi 15%, ale neustále roste. Například úspěšnost posledních deseti projektů je přesně 50 %, potvrzuje jednatel Roman Baroš.

V řadě případů si přitom za „neúspěch“ mohou sami autoři projektů. V případě crowdfundingu většinou platí pravidlo „všechno nebo nic“ – pokud tedy nevyberete za určitý čas celou částku, všechny vybrané peníze se vrací přispěvatelům. Přitom by při realističtějším odhadu stačila i menší suma.

Někdy přitom paradoxně může být i nežádoucí, pokud se naopak vybere více peněz – to platí obzvlášť třeba právě u podnikatelských projektů, kdy jako odměnu přispěvatelům nabízíte podíl ve firmě. Lišíme se v tom, že umožňujeme ukončit projekt kromě konkrétního data také vybráním konkrétní částky, nabízí Baroš výhodu hledání financí prostřednictvím služby Nakopni.mě.

widgety

Pro plnou velikost klikněte na obrázek

Trh jako každý: i s konci

Ještě donedávna fungoval i portál KreativciSobě.cz. Služba nebyla určená jen pro umělce, i když to byly její klíčové kategorie. V současnosti už zde ale není možné zadávat nové projekty. Tuto činnost jsme již ukončili. Důvodů bylo dost. Prostě jsme nepatřili mezi ty šťastnější, napsal Podnikateli.cz Petr Kožušník, zodpovědný za marketing.

Mezi jedny z prvních crowdfungových portálů u nás patřil i Fondomat.cz. Jeho webovou adresu do prohlížeče ale raději nezadávejte – zajímavé projekty k financování tam vystřídaly lechtivé obrázky.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+