Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Máte přehled o přestávkách a přesčasech svých zaměstnanců? Inspekce po tom jde

Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Jana Knížková

Čárka za přítomnost zaměstnance nestačí. Inspektoři práce vyžadují přesnou evidenci pracovní doby. Vedete si ji?

Zaměstnavatelé jsou povinni mít přehled o začátku a konci směn svých zaměstnanců, včetně dalších částí pracovní doby. Inspekce práce se nyní zaměřuje na kontroly pracovněprávních předpisů na úseku pracovní doby ve směnných a nepřetržitých provozech.

Čtěte také: Náhradní volno za práci přesčas je ze zákona neplacené

Čárka za přítomnost na směně nestačí. Z tohoto údaje lze jen těžko prokázat, zda byly čerpány přestávky v práci, práce přesčas, čerpání náhradního volna. Přesná evidence pracovní doby přitom slouží jako podklad pro výpočet mezd a platů zaměstnanců.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Máte přehled o přestávkách a přesčasech svých zaměstnanců? Inspekce po tom jde

Právě tato problematika je jednou z nejčastějších podnětů ze strany zaměstnanců. Inspektoři Státního úřadu inspekce práce v loňském roce provedli celkem 944 kontrol zaměřených především na rozvrhování a evidování pracovní doby ve směnných a nepřetržitých provozech v návaznosti na odměňování zaměstnanců včetně příplatků za práci přesčas, v noci, ve svátek atd., říká Ivona Foltisová z kanceláře generálního inspektora SÚIP.

Čtěte také: Nová úprava přesčasů udělala z pracovníků levnou námezdní sílu 

Restaurace jako největší lajdáci

Kontroly byly zaměřeny na oblast maloobchodu, restaurace, zdravotnictví a sociální služby, také na montážní provozy, zpracovatelský průmysl v potravinářství, bezpečnostní a hlídací služby. Nejvíce nedostatků bylo zjištěno u restauračních zařízeních, v ubytovnách a v hotelových provozech. Zde často dochází k porušování pracovněprávních předpisů v oblasti pracovní doby, jejíž evidence není řádně vedena, rozpis směn nebývá často zpracován s předstihem, potvrzuje Foltisová.

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Zlepšení situace inspektoři zaznamenali v oblasti maloobchodu, a to zejména pak ve větších prodejnách a supermarketech. Větší problémy naopak zjistili v malých provozovnách, kde se střídá malý počet zaměstnanců.

Našli jste v článku chybu?
22. 5. 2015 16:36

Dobrý den, zrovna řešíme ve firmě, jaký si vybrat software pro zaznamenávání docházky. Část našich zaměstnanců pracuje v terénu, hlavním požadavkem je proto dostupnost i mimo kancelář (např. mobilní verze aplikace) a jednoduchost (aby zaměstnanci nemuseli byrokratickým nesmyslům věnovat víc času, než je nezbytně nutné). Předem děkuji za Vaše návrhy!

31. 5. 2015 19:27
Anonym (neregistrovaný)

Toto mě fascinuje, v práci (fabrika) jsou klasické terminály a zaměstnanci mají čipové karty.

Krása - až do doby, než si někdo vybere místo 30 minut jen 29 a musí se mu ten příchod z přestávky upravit.

Poté si někdo vybere 31 minut (ono je to kousek do jídelny, na vrátnici na cigáro) a musí se to fixlovat znovu, protože jinak mu zaměstnavatel sebere 15 minut z pracovní doby. (lidé to nedělají naschvál, občas se to prostě stane a ta 1 minuta je nejčastější)

Ve výsledku je to navrch vše krás…