Hlavní navigace

Mediální bláboly ekonomickou recesi jen umocňují

5. 8. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 329515
Statistika nuda je, má však cenné údaje, které se navíc dají různě použít a interpretovat. Řada českých médií se žel veze na vlně katastrofických zpráv a neuvědomuje si, že neustálým jejich vypichováním škodí sama sobě.

Včerejší údaje statistiků o nezaměstnanosti spustily až neuvěřitelnou vlnu katastrofických článků o tuzemské ekonomice. Že se novináři chytají během „okurkové sezóny“ každé jen trochu zajímavé zprávy, ani tolik nevadí, že však někdy naprosto pozměňují obsah informací a v nadpisech dokonce píší nesmysly, již problém je, a to značný. Ekonomika totiž závisí do určité míry na očekáváních, které nepřesné informace negativně ovlivňují.

Čím hůře, tím lépe

Ekonomická recese postihla celý svět včetně naší malé země uprostřed Evropy. S propadem ekonomiky se pojí řada špatných zpráv o poklesu výroby, bankrotech společností či nárůstu nezaměstnanosti. Média správně referovala o prvních neblahých dopadech krize, kdy se na počátku roku například propadl meziročně průmysl o více než 20 %. Šokující titulky o rekordních poklesech přilákali nejednoho čtenáře a média si spokojeně libovala. Jenže statistika kromě toho, že nuda je, má i cenné údaje, které se dají interpretovat různým způsobem.

Pokles českého průmyslu může posloužit jako názorný příklad. Ano, průmyslová výroba na počátku meziročně poklesla o zhruba 20 %. Jenže od té doby se prakticky držela na stejných hodnotách a měsíční změny byly jen minimální. Vzhledem k pokračují recesi by bylo velkým překvapením, kdyby se průmyslový meziroční propad během první poloviny letošního roku nějak výrazně změnil. Přesto se média každý měsíc trumfovala v tom, jak se český průmysl dále potápí a jak se stále propadá o desítky procent, že čtenář, který nepomyslel na apokalypsu, musel být výjimkou. Čtěte také: Česká ekonomika se nachází v historické recesi, no a?

Je Jan Fischer dobrým premiérem?

Důraz na špatné zprávy škodí i médiím

Důvod hrozivých zpráv byl prostý, rekordní poklesy a propady v headlinech lákaly k přečtení „rekordní“ množství čtenářů. Krátkodobě super nárůst, avšak z dlouhodobého hlediska musela negativní nota všech zpráv dopadnout i na samotná média. Teprve se zpožděním zpravodajským serverům došlo, že vypichování katastrofických drobků z rozsáhlých údajů statistiků je může poškodit. Negativní atmosféra a očekávání totiž ekonomice brání odrazit se ode dna. Předpoklady o špatném vývoji v hospodářství mnohdy naplňují samy sebe.

Včerejší údaje statistiků o nezaměstnanosti žel opět způsobily krátkozrakou touhu některých serverů po senzaci. Realita byla přitom taková: Od roku 1999 došlo k největšímu meziročnímu nárůstu nezaměstnanosti ve čtvrtletí na stávajících 6,4 %. Nepříjemná zpráva, avšak nijak zásadně, zvláště když statistici zveřejnili také to, že výrazně poklesl počet dlouhodobě nezaměstnaných. To je přitom velice pozitivní zpráva, protože hlavní problém netvoří strukturální krátkodobá nezaměstnanost, ale právě ta dlouhodobá, kdy lidé ztrácejí pracovníky návyky a hůře se zpět zařazují do pracovního procesu.

Banner - Ekonomická recese

Některé zpravodajské servery se opět chytly té negativnější stránky věci a zaměřily se na největší meziroční nárůst nezaměstnanosti ve čtvrtletí za posledních deset let. Titulky však samozřejmě zjednodušeně hlásaly například „Nezaměstnanost stoupla na 6,4 procenta, nejvíce za 10 let (iDNES)“. Naprostou botu ale předvedl server Hospodářských noviny iHned, který hlásal titulek „Statistici přepisují historii: Bez práce je nejvíc lidí od začátku šetření“. Titulek hezky napsaný, určitě tahák pro čtenáře, avšak s jednou zásadní vadou, a to, že není pravdivý. Historii totiž nepřepisují statistici, nýbrž server iHned. Lidí bez práce totiž NENÍ nejvíce od začátku šetření. Lidí bez práce je 333,9 tisíc, v letité historii měření jich bylo již mnohdy více (například v roce 2001, 2002, 2003..).

Zdroj: iHned.cz

skoleni_15_4

Novinářská touha po senzačním titulku však tentokrát překonala rozum a především realitu. Bulvární deníky lákají na to, že „Agáta Hanychová ukázala kozy“ a na fotkách pak vidíte dotyčnou na farmě s kozami. Závádějící headline, ale ve své podstatě pravdivý, i když asi 99 % čtenářů bulváru očekávalo něco jiného. To samé se však nedá říci o titulku „Statistici přepisují historii: Bez práce je nejvíc lidí od začátku šetření,“ který je nejen zavádějící, ale také nepravdivý. Naštěstí.

Zdroj: iDnes.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).