Menší firmy zaostávají ve vzdělávání svých zaměstnanců

Čím měnší firma, tím více podceňuje vzdělávání zaměstnanců. Může za to krátkozraký nezájem, nechuť investovat i strach, že pak zaměstnanci odejdou za lepším.

Menší firmy podceňují vzdělávání svých zaměstnanců a zaostávají v tomto směru za velkými firmami. Jak vyplývá ze zjištění projektu Koncept Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, své zaměstnance vzdělává jen 62 procent malých podniků, oproti 96 procentům velkých firem. Ukazuje se také, že zájem malých firem o další vzdělávání zaměstnanců roste se zvyšujícím se počtem lidí, kteří v podniku pracuji. Má-li firma více jak dvacet zaměstnanců, jejich kompetence a odpovědnosti mnohem detailněji dělí a má proto také větší snahu zaměstnance dále vzdělávat. Čtěte také: Vzdělávání zaměstnanců jako daňově uznatelný náklad?

Na vrub managementu

Ze zjištění vyplývá, že největší překážkou pro další vzdělávání zaměstnanců malých společností je nechuť a nezájem managementu. Až pro 77 procent společností je hlavním důvodem finanční náročnost kurzů pro zaměstnance. Téměř třetině firem se také nelíbí nutnost uvolňovat zaměstnance ze zaměstnání, a to v případě delších kurzů až na několik dní. Důvodem je i strach z konkurence – firmy se obávají, že dobře vyškolení zaměstnanci přejdou na lepší pozici do větší firmy.

Přitom je podle Zdeňka Somra, hlavního manažera projektu Koncept a viceprezidenta Hospodářské komory ČR nepochybné, že malé a střední podniky hrají důležitou roli při vytváření pracovních příležitostí. Malé a střední podniky tvoří v České republice 99,83 % všech ekonomicky aktivních subjektů. Podílejí se více jak 60 % na zaměstnanosti a nadpoloviční většinou ze všech podniků na účetní přidané hodnotě v sektoru nefinanční sféry a domácností, uvádí Zdeněk Somr.

widgety

Klasické kurzy mají alternativu

Ke klasickým kurzům, za nimiž je třeba dojíždět, přitom existují alternativy a možnosti, jak i v případě vzdělávání ušetřit. Ať už je to školení přímo ve firmách, možnost předávat si ve firmě znalosti navzájem, nebo E-learning. I když i E-learning má, podle předsedy Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR Bedřicha Dandy háček, kterým je především čas nutně strávený u počítače. Čtěte více: E-learningové vzdělávání jako cesta ke snižování nákladů?

Foto: www.isifa.com

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+