Mezibankovní poplatky se omezily, o snížení poplatků si ale e-shopy musí říct

Už půl roku jsou limitovány mezibankovní poplatky při platbě kartou. Pro řadu menších e-shopů se ale nic nezměnilo. Kolegové jim proto radí, udělejte „výběrko“.

Již přes půl roku je omezena výše mezibankovních poplatků. Kdo však z e-shopařů čekal, že to výrazně sníží výši celkového poplatku z platby kartou, musí být zklamán. Někteří online obchodníci sice připouští, že jim banka poplatek mírně snížila, zpravidla si však museli říct o snížení sami, případně přejít k jiné bance. Ostatním obchodníkům nicméně vzkazují, nebojte se banky oslovit, prostor pro snížení tu rozhodně je.

Výše mezibankovních poplatků je omezena

Od 9. prosince loňského roku se omezila výše mezibankovních poplatků. Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2015/751 o mezibankovních poplatcích za karetní platební transakce totiž mimo jiné zavedlo limit pro mezibankovní poplatky (multilateral interchange fees – MIF), které za každou karetní transakci hradí banka obchodníka bance majitele karty. Banky si nyní mohou účtovat maximálně 0,2 % hodnoty transakce u debetních karet a 0,3 % u karet kreditních. Stanovení maximální výše poplatku se týká takzvaných čtyřstranných karetních schémat. Čistě trojstranná karetní schémata jsou z regulace mezibankovního poplatku vyňata, upřesnilo před časem v tiskové zprávě ministerstvo financí.

To, že se stanovil limit pro mezibankovní poplatky, ovšem neznamená, že by se celkové poplatky při platbě kartou musely snížit. MIF se totiž na celkové výši poplatku, který se bance hradí, podílí přibližně jen z poloviny. Celková výše poplatku tak i nadále zůstala na rozhodnutí banky. A že by se banky hrnuly do nějakého výrazného snižování a že by na nízké poplatky začaly lákat klienty, se rozhodně říci nedá. Už před změnou se k otázkám na snižování stavěly vyhýbavě a odmítaly se bavit o konkrétním poklesu poplatků.

Čtěte více: V prosinci se omezí mezibankovní poplatky, platby kartou to ale výrazně nezlevní

Velkým obchodům poplatky klesly skoro automaticky

Přístup bank se odvíjel rovněž od velikosti e-shopů. Velcí online obchodníci vesměs potvrdili, že jim banky poplatek snížily. Omezení mezibankovních poplatků při platbách kartou se na celkové výši poplatku bankám projevilo pozitivně, uvedla serveru Podnikatel.cz Šárka Jakoubková, mluvčí Alza.cz. Podobně hovoří i Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz, který ale zároveň upozornil, že největší online hráči na trhu měli poplatek za platbu kartou nízký ještě před snížením. Musíme přitom potvrdit, že banky přenesly snížení poplatku na nás. Obecně se dá říci, že snížení poplatků je poměrně “zásadní” v řádech desetin a pro některé prodejce nejspíše až v řádech jednotek procent, doplnil Pilský.

Menší e-shopy se nesmí bát ozvat

Co platí u velkých e-shopů, ale nemusí platit u menších hráčů na trhu. Nejenže se řadě z nich banky ani neozvaly, ale někteří se dokonce setkali s tím, že jim finanční ústavy tvrdily, že o žádné změně mezibankovních poplatků nevědí. Zkoušeli jsme je kontaktovat v září. Tehdy buď dělaly, že o změně mezibankovních poplatků vůbec neví, popř. tvrdily, že se nic měnit nebude. Další kolečko jsme si dali v prosinci – většina tvrdila, že se stále nic nemění, někdo šel mírně dolů – ale ne tak zásadně, abychom kvůli tomu měli učinit dlouhodobou změnu, popsal své zkušenosti Michal Jirek, provozovatel e-shopu Cerstvakava.cz. Jirek zároveň dodal, že aktuálně nyní rozjíždí třetí kolo a doufá, že se dostane tak na 0,8 %.

widgety

Že se vyplatí oslovit banky a udělat “výběrko”, souhlasí i Václav Bouška, majitel obchodu Bike-eshop.cz. Banka se nám neozvala, kontaktoval jsem banku a dělal si výběrové řízení, protože poplatek za platbu kartou dělá hlavní částku v bankovních poplatcích. Kontaktoval jsem 5 bank, z toho jsem nakonec jednal se třemi, ze kterých jsem pak vybral tu, která mi nabídla nejlepší podmínky, co se týká vedení účtu a plateb kartou, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Bouška, kterému se díky výběrovému řízení snížil poplatek o pětinu.

I mezi menšími e-shopaři se ale najdou tací, které banka sama oslovila. Jan Pils, jednatel společnosti Audio Partner, která provozuje e-shop Kytary.cz, potvrdil, že se mu ozvala nejen “domácí” banka, ale i další finanční ústavy. Poplatek mu díky tomu dokonce klesl až o třetinu.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 6. 2016 20:05

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+