Miliony litrů alkoholu přijdou nazmar. Stát za to vrátí spotřební daň

Metanolová aféra výrazně poznamenala trh s lihovinami. Přečtěte si, co nového pro výrobce, prodejce i spotřebitele přinesla a jaké změny se ještě chystají.

Přestože už ve čtvrtek zrušilo ministerstvo zdravotnictví úplnou prohibici tvrdého alkoholu a částečně uvolnilo jeho prodej, ještě včera zemřel na otravu metanolem další člověk. Vzhledem k tomu, že počet hospitalizovaných po otravě klesá a že policie dopadla výrobce jedovaté směsi, se však ministerstvo zdravotnictví domnívá, že Česko má to nejhorší v souvislosti s metanolovou aférou již za sebou. To ale neznamená, že se na trhu s tvrdým alkoholem nic nezmění, ba naopak.

Nejenom výrobci a prodejci lihovin musí reagovat na řadu novinek, které v minulých týdnech vstoupily v platnost. Kromě již schválených změn se navíc chystá řada dalších opatření, kterými chce vláda zabránit opakování metanolové kauzy. Server Podnikatel.cz přináší přehled, co všechno pro výrobce a obchodníky s tvrdým alkoholem v současnosti už platí a co nového pro ně politická garnitura připravuje.

Čtěte také: Prohibice končí. Pro výrobce a prodejce alkoholu jsou tu nová pravidla

Nově vyrobený alkohol musí mít “rodný list”

Těsně před státním svátkem 28. září vydalo ministerstvo nové mimořádné opatření, kterým uvolnilo trh s lihovinami, které obsahují nejméně 20 % alkoholu. Podnikatelé tak již mohou s několika omezeními opět prodávat a vyrábět tvrdý alkohol. Lihoviny vyrobené před začátkem letošního roku (tedy do 31. prosince 2011) se dají prodávat už “normálně”, tedy stejně jako před vyhlášením prohibice. Tvrdý alkohol vyrobený v letošním roce se pak smí prodávat jen v případě, pokud je ve všech fázích uvádění do oběhu provázen dokladem o původu podle nařízení vlády č. 317/2012 Sb., kterým se stanovil formulář dokladu o původu některých druhů lihu, destilátu a některých druhů lihovin. Tento krok přinese garanci zdravotní nezávadnosti alkoholu, který se prodává v českých obchodech nebo podává v restauracích a dalších zařízeních. Potvrzuje totiž původ suroviny, ze kterého jsou lihoviny vyrobeny, komentoval ministr zemědělství Petr Bendl.

Pokud je líh pro potravinářské účely, nebo destilát nebo lihovina předávána dalšímu provozovateli (např. výrobci lihoviny, distribučnímu centru, velkoskladu, prodejci, stravovacímu zařízení apod.), součást tohoto předání musí nově tvořit i příslušný vyplněný a odpovědnou osobou potvrzený formulář. Jestliže lihovina už nemíří k dalšímu podnikateli, ale přímo k spotřebiteli, nemusí prodejce již další formulář vyplňovat. Dokladem o původu šarže lihoviny jsou v tomto případě vyplněné a odpovědnou osobou potvrzené příslušné formulář (dodané současně s lihovinou), které musí být dispozici příslušnému dozorovému orgánu při úřední kontrole, upozornilo na svých stránkách ministerstvo zemědělství, kde lze rovněž nalézt příslušnou podobu formulářů.

Čtěte také: Nečas chce pro alkohol nové kolky a „rodný list“

Každá etiketa nově vyrobeného alkoholu musí mít též nový kolek a kód, podle kterého lze určit datum výroby (tedy stáčení) do spotřebitelského balení. Tento kód může, ale nemusí, obsahovat datum výroby. Povinností výrobce nicméně je, aby podle kódu určil datum výroby. Někteří výrobci zveřejní kódy na svých webových stránkách, v ostatních případech bude nutné obrátit se přímo na výrobce s požadavkem na dohledání data výroby a na vystavení prohlášení o původu. Za dostatečné prokázání data původu nelze považovat nabývací doklad (účetní) o nákupu lihoviny, uvedlo na svých stránkách ministerstvo zemědělství.

Buď potvrzení o nezávadnosti, nebo likvidace


Stejné podmínky (doklad o původu) platí rovněž pro vývoz lihovin vyrobených před 1. lednem 2012. Provozovatelům potravinářských podniků včetně osob provozujících stravovací služby ministerstvo dále přikázalo, aby do 60 dnů ode dne vyhlášení opatření zlikvidovali lihoviny s obsahem etanolu nejméně 20 % objemových nebo více, u nichž otevřením došlo do dne vyhlášení tohoto opatření k poškození nebo přetržení kontrolní pásky. Výjimka platí pro lihoviny, u kterých si podnikatelé zajistí zkoušku z akreditované laboratoře, která potvrdí jejich nezávadnost. Cena jednoho otestování ale činí zhruba 350 až 400 korun.

Čtěte také: Prohibice podnikatele poškodí, vyplývá z bleskového průzkumu Podnikatel.cz

Likvidaci lihovin bez “rodného listu” musí podnikatelé zajistit skrze odpadové společnosti, které mají oprávnění k nakládání s nebezpečnými odpady nebo přímo zavést do zařízení pro odstraňování nebezpečných odpadů. Kde v okolí se nachází nejbližší sběrný dvůr oprávněný přijímat také odpady od podnikajících subjektů, zjistí podnikatelé na obecních úřadech. Cena likvidace podezřelé lihoviny ve skleněném obalu ve spalovně nebezpečných odpadů se pohybuje mezi 6 až 12 korunami za kg bez DPH a bez přepravy do zařízení. Za prokazatelně zlikvidovaný alkohol vrátí stát podnikatelům už vybranou spotřební daň. Podle odhadu ministra financí Miroslava Kalouska bude zlikvidováno až několik milionů litrů alkoholu.

Podnikatelé získají kredit na daň z příjmů

Podnikatelé, kteří budou muset zlikvidovat rizikový alkohol, získají také kredit na daň z příjmu pro budoucí období, a to až na pět let. Bude-li platit daň z příjmu právnických osob, bude-li platit svou daň z příjmu jako fyzické osoby či daň z příjmu z odvodu mezd svých zaměstnanců, tak si to od tohoto kreditu může odečíst a státu o to méně zaplatí, uvedl v neděli v Otázkách Václava Moravce v České televizi Miroslav Kalousek.

Čtěte také: Výrobci lihovin: Za rozmachem pančovaného alkoholu stojí i vysoké daně

widgety

Do budoucna vláda navíc plánuje navrhnout další opatření, která by měla zabránit opakování podobné kauzy. Mezi zvažované kroky patří úplný zákaz stánkového prodeje alkoholu na tržištích, zmenšení spotřebitelského balení, zvýšení pokut, zvýšení spotřební daně nebo zavedení vázané živnosti k prodeji alkoholických nápojů. Příslušná ministerstva rovněž přemýšlí nad elektronickými koly nebo nad dalším zpřísněním značení dokladů o získání láhví.

Foto: www.isifa.com

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+