Mladé Čechy technické obory nelákají. Chtějí čistou práci ve velké společnosti

Technicky zaměřené firmy budou mít stále větší problémy s obsazováním volných pozic. Mladí Češi se totiž zajímají především o humanitní obory.

Letošní maturanti už by měli mít rozmyšleno, na jakou vysokou školu se budou hlásit. A řada z nich už v tom má jasno. Mladí vyhledávají především humanitně zaměřené obory. Vyplývá to z průzkumu společnosti LMC, která spravuje největší české portály s nabídkami pracovních příležitostí.

Nejvíce lidí letos hledá ve speciální sekci portálu Jobs.cz s přehledem možností studia na vysokých školách a univerzitách informace o oborech v kategorii humanitních a společenských věd. Tvoří celou pětinu. Na druhém místě těsně následuje ekonomie a management s 18 %. Třetí v pořadí zájmu je s poměrně velkým odstupem medicína a farmacie. Zájem o jejich studium projevilo 10 % mladých lidí. Mezi nejvyhledávanější zaměření studia patří psychologie, právo a právní věda, design a grafika, informatika nebo filologie zaměřená na evropské jazyky. Podrobnosti čtěte v tabulce.

Kategorie oborů Podíl Nejvyhledávanější 1. pozice Nejvyhledávanější 2. pozice Nejvyhledávanější 3. pozice
Humanitní a společenské vědy 19 % psychologie, psychoterapie sociální práce andragogika a personalistika
Ekonomie a management 18,3 % cestovní ruch marketing ekonomika a řízení podniku
Medicína a farmacie 10,3 % ostatní zdravotnické obory fyzioterapie, ergoterapie lékařství
Učitelství a sport 9,6 % učitelství pro MŠ sport a tělesná výchova učitelství pro první stupeň ZŠ
Právo a veřejná správa 8,6 % právo a právní věda veřejná správa bezpečnostní studia
Kultura a umění 8,4 % desing a grafika nová média a multimédia dějiny umění, teorie kultury
Technika a informatika 8,3 % informatika strojní inženýrství stavební inženýrství
Jazyky a mezinárodní studia 7,8 % filologie – evropské jazyky teritoriální studia evropská teritoriální studia americká
Přírodní vědy 5,7 % biologie ekologie a ochrana živ. prostředí geografie, kartografie
Zemědělství a veterina 4 % veterina zemědělství potravinářství

Studium humanitních či ekonomických oborů může člověku poskytnout větší prostor pro pozdější změnu zaměření, a tím i vyšší pružnost na pracovním trhu, vysvětluje mluvčí LMC Tomáš Ervín Dombrovský.

Z technických oborů láká především oblast IT

Ilustrační obrázek.
Autor: isifa/MAFRA/Martin Stolař

Letošní maturanti se rozhlíží hlavně po humanitních oborech.

Zájem o technické obory nadále klesá. Informace o možnosti jejich studia vyhledalo jen 8 % návštěvníků webu. Většina z nich se zajímala především o obory zaměřené na informační techlonologie. Zájem firem o technicky vzdělané lidi přitom navzdory současné ekonomické situaci dál roste. Firmy specializované na náročné technické profese kvůli tomuto trendu obsazují volná místa se stále většími obtížemi. Aktuální poptávka po absolventech technických oborů je sice vysoká, nelze ale paušálně tvrdit, že jedinou správnou volbou pro studium jsou nyní pouze technické obory, komentuje tuto situaci Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která portál Jobs.cz provozuje. 

widgety

Technická zaměření řada středoškoláků vnímá jako příliš obtížná a mnohdy ani nesplňují jejich představu o vysněné práci. Volbu oboru také nejčastěji ovlivňuje vlastní zájem a chuť věnovat se té které činnosti. Skutečné možnosti pozdějšího uplatnění na trhu obvykle u mladých nehrají velkou roli.

Mladí nechtějí podnikat

Mladí Češi se také mnohem více přiklání k možnosti zaměstnaneckého poměru. Podnikání jim přijde riskantní a nevidí v něm možnosti rychlého růstu. Už dříve to uvedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Studenti jsou už od třetího ročníku vysoké školy oslovováni velkými korporacemi, které jim nabízí stáže a stipendia. Po absolvování školy pak hraje svou roli také určitá pohodlnost a současný trend, kdy se mladí chtějí prezentovat vizitkou se jménem známé firmy a mít rychlou možnost kariérního postupu, dodává Eva Svobodová, generální ředitelka asociace.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - kde hledat, jak slova vybrat, jak optimalizovat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+