Hlavní navigace

Myslete jako kouč a najděte ve svém byznysu skrytý potenciál

 Autor: www.isifa.com
Jana Bohutínská 22. 11. 2012

Když podnikatel dostane do svého myšlení principy koučinku, mohou se v jeho byznysu začít dít divy. Přinášíme jednoduché tipy, jak dostat tyto zásady do praxe.

Koučink je obecně vzato metoda využívaná k rozvoji lidí. Ve firemním prostředí se používá například ke zvyšování výkonnosti, k posílení a podpoře efektivity práce, ke zvýšení motivace, zlepšení komunikace… Oblastí je velké množství. Je to metoda, jak pomáhat lidem maximálně využít jejich potenciál, definovala koučink pro server Podnikatel.cz zkušená koučka Klára Hejduková. Koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu tak maximalizovat jeho výkon, popsal tuto metodu kouč Timothy Gallwey. Při koučování se pracuje na překonávání vnitřních bariér člověka. Asi nepřekvapí, že kořeny koučinku sahají do sportu.

Čtěte také: Koučování sice není na předpis, ale může léčit firmu v krizi

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Když podnikatel dostane do svého myšlení principy koučinku, mohou se v jeho byznysu začít dít divy.

Podnikatel si může pro svůj rozvoj najmout profesionálního kouče a krátkodobě nebo kontinuálně delší dobu s ním pracovat. Může se ale také sám seznámit se základními principy koučování a promítnout je nejen do své práce, ale také do života celé své firmy. Koučink je oblast, v níž je na trhu velmi dostupná a široká literatura, ale také nabídka tréninků a rozličných  workshopů. Kdy a jak je tedy možné některé koučovací principy ve firmě poměrně snadno využít? 

Nepitvejte minulost a soustřeďte se na to nejlepší

Pro firemní praxi je užitečná už jen inspirace základními principy koučouvání. Stavebním kamenem koučinku totiž je zaměření na budoucnost a víra v to, že každý člověk má potenciál rozvíjet se, jít dál a nacházet pro situace, které řeší, dobrá východiska. Zaměření na budoucnost a pozitivní přístup směřují k tomu, aby se člověk zbytečně nepáral minulostí a svými někdejšími neúspěchy, aby se nesrážel na kolena tím, co se mu dříve nepovedlo, ale naopak si kladl nové cíle a hledal nové cesty, jak se posunovat dál a příště dojít k mnohem lepšímu výsledku. 

Podnikatel může tento způsob uvažování aplikovat nejen sám na sebe, ale také tak přistupovat ke komunikaci se zaměstnanci. Ti díky tomuto přístupu dostávají možnost posílit svoji sebedůvěru, odvážněji hledat vlastní řešení. Jestliže se podnikatel dosud zaměstnance ptal „Proč jsi to udělal tak špatně?“ a divil se, že zaměstnanec se cítí provinile a zmůže se jen na vlastní obhajobu, může zkusit jinou otázku: „Co uděláš pro to, abys příště dosáhl optimálního výsledku?“ Pokud manažer nevěří, že potenciál lidí je větší než ten, který se projevuje v jejich každodenním jednání, nemohou jim pomoci ho využít. Musí proto o lidech uvažovat nikoli na základě jejich výkonu, ale z hlediska jejich potenciálu, radí kouč John Whitmore (jeho kniha Koučování vyšla česky v nakladatelství Management Press, 2011). Změna uvažování může bolet, ale přinese výsledek.

Čtěte také: Koučink může zvýšit produktivitu vašeho zaměstnance

Porada zaměřená na cíle a v jasném časovém rámci

I v tak běžné pracovní situaci, jako je porada, je možné využít principy koučování. John Whitmor, který stojí u základů koučinku, formuloval koučovací metodu GROW. Je to systém otázek strukturovaný ve velmi logické posloupnosti. Prvním krokem je stanovení cíle. Následným krokem je popis, podrobné propátrání, analýza současné reality vzhledem k určenému cíli. Třetím krokem je hledání všech možností, které by mohly vést k realizaci cíle. Jedná se vlastně o známý brainstorming, jehož cílem je vygenerovat maximální počet nápadů. Posledním krokem je stanovení jasného akčního plánu, tedy ideálně písemná formulace kroků, které dotyčný anebo celý tým k dosažení na úplném začátku stanoveného cíle skutečně udělají.

Struktura GROW je velmi jednoduchá a vlastně odpovídá systému běžného lidského uvažování nad situací, kterou je třeba vyřešit. Nejprve je nutné ujasnit si, čeho je třeba dosáhnout, jak to vzhledem k tomu vypadá nyní, co by se mohlo udělat a co se skutečně udělá. Porada, která má na začátku vymezený časový rámec, hned zpočátku určené cíle a na konci jasně popsané, termínované a rozdané úkoly nejen šetří čas, ale vede také k zefektivnění a úspoře času. Jasná struktura může u zaměstnanců odbourat pocit, že porada je jen tlachání, které je v konečném důsledku okrádá o čas.

Jdete na jednání? Vžijte se do druhého i třetího

Schůzky jsou pro většinu podnikatelů takřka denním chlebem. Scházejí se s obchodními partnery, zaměstnanci, potenciálními zaměstnanci, úředníky… Je jasné, že se podnikatel většinou na schůzku, se znalostí jejího zaměření, připraví – shromáždí si podklady, připraví argumenty atd., v závislosti na tom, čeho se schůzka týká, jaký má cíl a čeho konkrétně na ní chce podnikatel dosáhnout.

Příprava ale může jít ještě dál. Je totiž možné se v přípravě zaměřit nejen na sebe, ale také si představit, jak se v dané situaci bude chovat partner. Co by mohl říkat? Jak by mohl uvažovat? Jak se bude cítit? To jsou jen příklady okruhů, nad nimiž je pro přípravu možné podrobněji přemýšlet.

Pak se vyplatí postupovat ještě o něco hlouběji a podívat se na celou interakci já – můj partner na schůzce očima třetího, nezúčastněného diváka. Tak je totiž možné zahlédnout něco, na co by člověk ponořený jen do vlastních příprav a myšlenek nepřišel a co může v konečném důsledku rozhodnout o tom, zda bude schůzka pro podnikatele úspěšná.

Našli jste v článku chybu?

23. 11. 2012 9:35

Keylock (neregistrovaný)

Osobně pokud se mě někdo zeptá na otázku „Co uděláš pro to, abys příště dosáhl optimálního výsledku?“, tak mě ten člověk tak naštve, že bych ho nejraději zakousl. Vždy a všude funguje to, že šéf musí ovládat lépe než zaměstnanec jeho práci - v rámci určitých možností. Sám to znám z praxe, to by však bylo na dlouhé povídání. Stačí se podívat na "Ano šéfe", na Pohlreicha, který umí zvládnout i velmi problémové lidi bez takových stupidních otázek.

120na80.cz: Vitaminová abeceda

Vitaminová abeceda

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase