Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Myslete na své zdraví, na záda i oči. I když v podnikání jedete jak fretky

Jana Bohutínská

Nejen tolik diskutovanou ochranu dat a kybernetickou bezpečnost je třeba řešit při práci s počítačem. Pozornost si zaslouží také lidský pohybový aparát a oči.

Podnikatelky a podnikatelé musí často denně vysedávat u počítače nebo notebooku. Což negativně ovlivňuje jejich zdraví a způsobuje chronické zdravotní problémy.

Bolest zad je už přitom civilizační chorobou. Nedávno padl dokonce návrh zařadit nemoci bederní páteře, které se týkají lidí pracujících v kanceláři, do seznamu nemocí z povolání.

U počítače trpí celé tělo

Ale bolest a poškození zad, které jsou typické i pro práci, kde je nutné zvedat těžká břemena, nebo ve zdravotnictví, nejsou jediné potíže, které na lidi pracující s počítačem číhají. Lékař Karel Nešpor, který kromě toho, že je specialistou na závislosti, také popularizuje zdravotní prevenci, vypočítává další problémy.

Čtěte také: 6 důvodů, proč se vyplatí se při podnikání fyzicky nezruinovat

Mezi ně řadí vedle zad také bolesti rukou. Může to být podle něj syndrom karpálního tunelu, bolest zápěstí, předloktí nebo ramene. Dál je v ohrožení šíje, již zmíněná bederní páteř a také oči. Dlouhé sezení se může odrazit i v zažívacích potížích a dalších zdravotních problémech nebo zhoršovat obtíže s křečovými žilami.

Pohybová soustava: druhá nejčastější příčina pracovní neschopnosti

Podle dva roky staré statistiky České správy sociálního zabezpečení byly potíže s pohybovou soustavou druhou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti (předběhly je jen nemoci dýchací soustavy). 

Nejčastěji se jednalo o potíže s páteří, které – stejně jako jiné nemoci pohybové soustavy – více trápily muže než ženy. 

Také loňská statistika ukázala stejný výsledek.

Sledujte všechny úhly

Klíčové slovo, které má svou roli v prevenci takových obtíží, je ergonomie. Tedy obor, který se zabývá i tím, jak uspořádat pracovní prostředí tak, aby se sladily požadavky na práci a zároveň byly pracovní podmínky pro člověka příznivé. A to včetně toho, jak má uspořádané pracovní místo v kanceláři. 

Známé pravidlo pro sezení u počítače je, že by měly být lokty a kolena v pravém nebo tupém úhlu, trup a nohy v pravém a větším úhlu a počítač přímo vpředu, aby bylo možné držet hlavu rovně. To může být problematické u notebooku, kde jsou klávesnice a obrazovka těsně u sebe. Proto je lepší při celodenní práci zvážit klávesnici přidanou.

Klasickou radou, kterou nevynechává ani Karel Nešpor, je doporučení dělat si během práce pravidelné přestávky, zařadit do nich i lehké cvičení, protažení nebo jednoduchou automasáž. A vyrovnat páteř, včetně krční, aby se podpořilo správné dýchání. Kdo neví, co si rychle zacvičit, může využít tutoriály na internetu i experty, kteří se dnes na cvičení v kanceláři specializují, a to včetně jógy.

Čtěte také: 5 jógových pozic, které prospějí vám a zprostředkovaně i vašemu byznysu

Vyplatí se to, protože, jak lékař připomíná, předejde se tak i návazným potížím, třeba poruchám spánku, kdy bolesti rukou či zad nedovolí postiženému výživně spát. Negativní dopady na kvalitu práce i pracovní nasazení jsou pak nasnadě. Nehledě na to, že nedostatečný spánek chybí i očím. A v neposlední řadě je tu otázka samotného sezení. Rozvíjejí se totiž i další možnosti, jako jsou třeba stoly pro práci ve stoje.

Mrkejte a dívejte se jinam

Dalším orgánem, který prací na počítači trpí, jsou oči. Objevuje se syndrom suchého oka (vysychání spojivek), když pracující zapomíná mrkat, naopak slzení, pálení, červené oči i poruchy zraku. Karel Nešpor zmiňuje v literatuře popsaný a očním lékařkám i lékařům důvěrně známý počítačový zrakový syndrom – napětí očí, oční únava, podráždění, zčervenání až rozmazané, nebo dokonce dvojité vidění. Bolest hlavy pak může být jen navazující obtíží (pokud nesouvisí s problémy s páteří). 

Kondici oka dále zhoršuje pobyt v nevětrané místnosti, nedostatek spánku, nevhodné osvětlení při práci, přítomnost cigaretového kouře a dalších znečištění v prostoru, přibývající věk, nedostatek tekutin a nedostatek živin, objasňuje na svém odborném webu výživářka a preventistka Margit Slimáková. Mezi živiny nezbytné pro zdravé oči řadí betakaroteny, hlavně v oranžových a žlutých druzích ovoce a zeleniny (v meruňkách, mrkvi, rajčatech, melounu), ale i ve špenátu nebo brokolici. A také zinek, například z dýňových nebo slunečnicových semen.

Lidem, kteří mají nějakou oční vadu, může prospět, když si na počítač pořídí speciální brýle, protože jejich běžné brýle na blízko nemusí být vyhovující. Speciální brýle pro práci s počítačem totiž zajistí, že nemá dotyčný tendenci sedět kvůli zraku příliš blízko u obrazovky nebo zase moc daleko, čímž si ještě víc komplikuje správný posed. 

A co očím prospívá? Přestávky, podobně jako je tomu u pohybové soustavy, záměrné mrkání, cvičení, změna pohledu (zadívat se od počítače na chvíli někam jinam, třeba do zeleně).

Čtěte také: Chcete u zaměstnanců zvýšit výkonnost i kreativitu? Jděte do zelené i zeleně

Nezapomenout na sebe

Pokud nemají podnikatelka nebo podnikatel správné návyky pevně zažité, nejhorší je, když se zaberou do práce tak hluboko, že úplně zapomenou sami na sebe. Nevnímají, jak sedí, zda někde v těle nepociťují ztuhlost či napětí, které je potřeba rozhýbat, a to včetně toho, které doprovází stres. Nesoustředí se na dech, na to, zda mají rovná záda, nic je netlačí, takže krev v těle může volně proudit.

Psycholog Mihály Csíkszentmihályi rozvinul pozitivní koncept flow. Zjednodušeně řečeno, je to takové ponoření do činnosti, kterou člověk dobře ovládá, kdy ze sebe dostane to nejlepší, co v něm je, kdy přestane existovat čas a cokoliv jiného než daná činnost, soustředění je maximální. Je to stav velmi žádoucí, doprovázený radostí, a je to chvíle silné motivace.

Čtěte také: 7 hravých koučovacích tipů pro tvořivější podnikatelskou praxi

Také je to ale stav, v němž může ochabnout sebereflexe, což může souviset s tělem, jehož signály se v tu chvíli zdají nepodstatné. Je v tom určitý paradox, v tom nejlepším pracovním momentu vlastně může tělo trpět, když na něj dotyčný úplně zapomene.

Poznejte návyky a změňte je

K rozpoznání svých návyků je třeba trocha sebepozorování. Tak lze poznat své dobré pracovní návyky, na kterých je možné stavět a dále je rozvíjet, i ty nevyhovující, které je pak možné změnit. To platí i pro způsob, jakým lidé sedí za počítačem nebo u notebooku, jak na nich pracují a jaké mají související zvyklosti. 

EBF17

Čtěte také: Prodávají nebalené zboží, na zisk nehledí. Jaký je jejich podnikatelský příběh?

A to i návyky před prací nebo po práci: hraní počítačových her, "odpočinková“ aktivita na sociálních sítích, sledování televize nebo čtení ve špatně osvětlené místnosti – to je další sezení, další nevyhovující zatěžování pohybového aparátu, další zápřah pro oči. A když už vlastní snaha o správnou prevenci nestačí a potíže jsou rozjeté, je bezpečnější zajít k odborníkům.

Našli jste v článku chybu?