Hlavní navigace

Mýtný systém

 Autor: 244974
Lucie Domanská

Na začátku roku 2007 byl v ČR zprovozněn na dálnicích a rychlostních komunikacích mýtný systém založený na mikrovlnné technologii. Jeho provozovatelem je Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Vybudování systému si vyžádalo 5,853 mld. Kč a stát jej má splácet 4 roky. Navíc kromě splátek je nutné hradit i provoz tohoto systému, což stojí necelou 1 mld. Kč ročně.

Mýtný systém – několik základních údajů

Mýtný systém u nás vybudovala společnost Kapsch na 970 km dálnic a rychlostních komunikacích, na kterých stojí celkem 178 mýtných bran, prostřednictvím nichž jsou vybírány poplatky za jízdu vozidla po těchto zpoplatněných pozemních komunikacích. Mýtné je stanoveno v závislosti na počtu ujetých km mezi 2 branami a na typu vozidla.

Zavedením poplatků na základě počtu ujetých km se předpokládá určitá spravedlnost a přímý podíl na úhradě nákladů, které jsou spojeny se stavbou, údržbou či modernizací významných silničních tahů.

V 1. etapě bylo mýtné zavedeno na dálnicích a rychlostních komunikacích, v 2. etapě by se mělo rozšířit i na silnice 1. třídy. Důvodem 2. etapy je to, že v ČR dosud není dobudována kompletně síť dálnic a rychlostních komunikací, takže těžká dálková silniční doprava v těchto místech musí být vedena na silnicích 1. třídy. Zpoplatněním těchto úseků se pak očekává, že ČR bude mít peníze na dobudování této sítě. Zároveň se očekává snížení počtu kamionů na našich silnicích a zvýšení konkurenceschop­nosti železniční dopravy.

Kdo je povinen mýtné platit + jaké jsou podmínky

Komu je udělena povinnost platit mýtné je předepsáno novelou zákona 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Týká se silničních motorových vozidel, které mají nejméně 4 kola a maximální povolenou hmotnost 12 a více tun. Existují však i výjimky, např. vozidla celní správy, policie, hasičů, zdravotní záchranné služby, vězeňské služby apod.

Každý dopravce je povinen vozidlo, které podléhá mýtnému systému, zaregistrovat a zakoupit pro něj palubní elektronické zařízení (jednotka premid), které je nepřenosné a musí být umístěné na předním skle.

Mýtné lze pak platit 2 způsoby:

  • předplatné – před cestou se vloží vklad 500 – 2 500 Kč a při průjezdu branou se odečte částka.
  • platba potom – provozovatel vozidla uzavře smlouvu s provozovatelem mýtného systému a pak na základě vyúčtování hradí mýtné inkasem nebo fakturou.

Kolik se platí

Sazba mýtného je předepsána nařízením vlády 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a výši sazeb mýtného za používání určených pozemních komunikací. Její výše závisí na emisní třídě vozidla (EURO II nebo EURO III a vyšší) a na počtu náprav (2, 3, 4 a více). Navíc jiná sazba je pro dálnice a jiná pro silnice 1. třídy.

Tabulka mýtných sazeb na dálnicích (Kč/km):

Sazby mýtného na dálnicích

Tabulka mýtných sazeb na silnicích 1. třídy (Kč/km):

Sazby mýtného na silnicích 1. třídy

Aktuální informace o mýtném systému uvedeny na pravou míru

Nedávno proběhla tiskem informace o splacení mýtného systému. Ovšem podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky to není až tak úplná pravda. Jedná se o předepsané mýtné, tedy které se má teprve uhradit na účet SFDI. Navíc se jedná o hrubé mýtné. SFDI předpokládá čisté mýtné ve výši 2,8 mld. Kč.

Také se uvažuje o zavedení plošného mýtného, ovšem zatím je podle mluvčího MD vše ve stadiu provádění studií a analýz. Žádné termíny související se zavedením plošného systému nechtěl zveřejnit.

Co se týče zavedení mýtného i na komunikacích nižší třídy, ministerstvo dopravy o tom uvažuje. Musí však zvážit všechny aspekty. Např. to, že po těchto komunikacích jezdí i zásobovací vozy s produkty denní spotřeby a zavedením mýtného by s největší pravděpodobností stoupla jejich cena.

Změnu sazeb mýtného určuje vláda, na ní záleží, zda dojde ke snížení nebo zvýšení těchto sazeb. Zatím ale žádné změny navrhnuty nebyly.

Anketa

Jaké změny jste zaznamenali v souvislosti se zavedením mýtného systému na dálnicích a rychlostních komunikacích?

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Perníčky: na uležení i hned měkké

Perníčky: na uležení i hned měkké

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi