Hlavní navigace

Na novém stavebním spoření vydělá jen banka, ne klient (NÁZOR)

5. 12. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Poslanci se chystají projednat zákon, který bankám umožňuje nabízet stavební spoření. Financování bydlení to prodraží, píše nezávislý konzultant Petr Kielar.

Poslanecká sněmovna Parlamentu se chystá k projednání další novely zákona o stavebním spoření. Podle ní by stavební spoření mohly nabízet vedle stavebních spořitelen také univerzální banky. To je daleko větší změna, než to na první pohled vypadá. Nejde totiž pouze o to, že stavební spoření bude nabízet více subjektů. Podstatné je, že tyto nové subjekty budou jiné. V čem? Univerzální banky budou moci používat vklady účastníků stavebního spoření libovolným způsobem.

Čtěte také: Vláda schválila zásadní změny systému stavebního spoření

Stavební spořitelny jsou silně regulovány

Dnešní stav je takový, že vklady účastníků stavebního spoření používají stavební spořitelny přednostně pro úvěry na bydlení. Protože vkladů je obvykle více než úvěrů, smí stavební spořitelny přebytek vkladů uložit u jiných bank, do státních dluhopisů nebo hypotéčních zástavních listů. Jiné možnosti stavební spořitelny nemají. Zákon jim zakazuje používat vklady účastníků na jiné, výnosnější (a rizikovější) aktivity. Proto stavební spořitelny usilují o to, aby co největší část prostředků byla využita pro úvěry na bydlení. I přesto, že úvěry ze stavebního spoření mají zákonem omezenou úrokovou sazbu, je poskytnutí takového úvěru pro stavební spořitelnu výhodnější, než například uložení těchto peněz do jiné banky.

Banky budou moci vklady použít na cokoli

Podstatná změna spočívá v tom, že na rozdíl od stavebních spořitelen, banky poskytující stavební spoření nebudou v nakládání s úložkami účastníků nijak omezeny. Banky nebudou ekonomicky nuceny využívat naspořené částky účastníků k poskytování úvěrů na bydlení s regulovanou úrokovou sazbou. Budou profitovat na státní podpoře, která jim přinese levný zdroj prostředků, ale nebudou nuceny tyto prostředky používat na poskytování úvěrů výhodných pro klienta. Existují totiž jiné obchody, jejichž prostřednictví mohou banky vydělat více. Dokonce i v případě, že budou chtít poskytovat úvěry na bydlení, bude pro banky výhodnější klientovi nabídnout namísto úvěru ze stavebního spoření úvěr spotřebitelský nebo hypotéku. Proč? Protože u těchto úvěrů nebudou banky omezovány regulovanou úrokovou sazbou a odpadnou také administrativní náklady spojené s dokladováním účelového použití úvěrů. Banky tedy budou mít velmi silnou motivaci nabízet svým klientům jiné úvěry, než úvěry ze stavebního spoření.

Čtěte také na Měšec.cz: Stát vám musí doplatit stavební spoření, příště ale dostanete méně

Spořícím klientům se to bude líbit

Spořícím klientům, kteří nemají zájem o úvěr, se tato změna zřejmě bude zamlouvat. Hlavním nástrojem konkurenčního boje je totiž úroková sazba z vkladů. Pokud vstoupí na trh noví hráči (banky), budou muset bojovat o klienty, a pokud budou chtít uspět, budou muset nabídnout výhodnější úročení vkladů. Je tedy téměř jisté, že klienti, kteří nechtějí financovat své bytové potřeby, si budou změnu pochvalovat. Noví poskytovatelé stavebního spoření nabídnou výhodné produkty, které zhodnotí vklady klientů více. Lze tedy očekávat zvýšení zájmu o stavební spoření (konkrétně o jeho spořicí fázi) a s tím související zvýšení nároků na státní rozpočet.

Čtěte také: Uvolnění stavebního spoření pro banky bude znamenat jeho jistou likvidaci

Financování bydlení se prodraží

Výhodné spoření se státní podporou však není cílem, ale pouze prostředkem. Cílem stavebního spoření je poskytování výhodných úvěrů na bydlení. Státní podpora má sloužit k tomu, aby stavební spořitelny měly levnější zdroje pro poskytování úvěrů výhodných pro klienta. Existence stavebních spořitelen jakožto speciálních bank, které poskytují výhradně stavební spoření, zajišťuje, že tyto zdroje, dotované státní podporou, budou využívány pro blaho klientů, nikoli ke zvyšování zisku bank. V okamžiku, kdy banky získají možnost provozovat kromě stavebního spoření i další obchody, nebudou mít žádný důvod pro poskytování regulovaných úvěrů, výhodných pro klienta. Namísto nich budou poskytovány úvěry neregulované, nebo (pokud to bude výhodnější) budou tyto zdroje použity zcela odlišným způsobem.

Daně x

Sektor není subjekt

Předkladatel novely, kterým je Ministerstvo financí, deklaruje, že cílem této novely je posílit stabilitu sektoru stavebního spoření. Z důvodové zprávy vyplývá, že tento stabilizovaný sektor má být založen na univerzálních bankách, nikoli na dnes fungujících stavebních spořitelnách. Změní se nejen subjekty, které budou stavební spoření poskytovat, ale má se změnit i samotný princip jejich fungování. Důvodová zpráva k předkládanému zákonu jasně deklaruje záměr přejít od dnešního uzavřeného systému založeného na stavebních spořitelnách k systému otevřenému, založenému na univerzálních bankách. Nejde tedy o posilování či stabilizaci existujících stavebních spořitelen. Právě naopak! Stabilizace sektoru má proběhnout tak, že stávající stavební spořitelny z trhu zmizí (budou pohlceny svými mateřskými bankami nebo přeměněny na univerzální banky) a stavební spoření budou nadále poskytovat pouze univerzální banky. Podstatnou vadou takového kroku je to, že univerzální banky získají možnost provádět obchody, na kterých bude profitovat banka, nikoli klient.

Autor: Petr Kielar, nezávislý konzultant. Vystudoval MFF UK. Stavebnímu spoření se věnuje již od roku 1994. Je autorem učebnice matematiky stavebního spoření a současně tento předmět externě přednáší na VŠE.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).