Hlavní navigace

Na odladění chyb na e-shopu je potřeba dovolená. Otestujte si i ty zavedené

14. 10. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Pořizujete nový e-shop? Dejte vždy přednost tomu, který před spuštěním můžete otestovat. A tuto fázi v žádném případě nepodceňujte.

Při přechodu na novou platformu by měla proběhnout důkladná analýza. Na co se zaměřit, popisuje článek Každý nový e-shop je potřeba otestovat. Na co před startem nezapomenout? 

Testování je třeba nepodcenit, takže kompletně celý e-shop je třeba projít minimálně jednou. Ideální je, pokud si e-shopař k testování přizve i další nezávislé osoby, které se s ním na přípravě nepodílely. Jedině tak může získat zpětnou vazbu, která se bude nejvíc podobat zpětné vazbě od zákazníků. Důležité je vybrat co nejlepší zástupce cílové skupiny e-shopu. Čím lépe znám své stávající nebo potenciální zákazníky, tím získám lepší informace ke zlepšení e-shopu, připomíná Jan Rudinský, Senior User Experience Researcher z Dobrého webu.

Pokud už e-shop má nějakým způsobem naznačenou cestu nákupním procesem (skicy obrazovek, wireframes), pak je vhodné s uživateli tento proces otestovat a zjistit jejich názor na obsah jednotlivých obrazovek a jejich uspořádání. E-shop, který je už plně funkční, je podle Jana Rudinského ideální vyzkoušet volným průchodem nákupního procesu vybraného produktu. Uživatel je požádán o volbu produktu, o který má v dané chvíli zájem. Následně si může vyzkoušet daný produkt na e-shopu vyhledat a koupit. Postřehy uživatele z průběhu průchodu samotným webem jsou ty nejcennější.

Dále čtěte: 7 rad pro e-shopy z E-Business Fora, díky kterým utužíte loajalitu zákazníků

Délka testování je pro každého obchodníka individuální. Některé firmy proto nabízejí dva, jiné i čtyři týdny. Záleží na množství prodávaných produktů i na komplexnosti celého e-shopu. Kdo chce prodávat zboží mnoha kategorií a v různých variantách, poskytuje různé možnosti dopravy a platby, ten k testování určitě potřebuje delší dobu než člověk s jednoduchým obchodem a několika produkty, říká Tomáš Stříhavka, produktový manažer e-shopů ACTIVE 24, s tím, že jeho firma například zřizuje zákazníkům na dva týdny bezplatnou trial verzi a tuto dobu je v případě potřeby možné prodloužit. Projít si administraci, nastavení plateb, dopravy, všechny marketingové nástroje vyžaduje několik dní.

Ideální je případ, kdy si zákazník může e-shop průběžně testovat už při jeho vzniku a podílet se na jeho vývoji. I pak je ale dobré zkoušet průchod nákupním procesem s každou podstatnou změnou uživatelského rozhraní. Aby byl e-shop úspěšný, musí se na něm kontinuálně pracovat, rozšiřovat ho o nové prvky, reagovat na aktuální trendy a podobně. Testování jde se změnami ruku v ruce a je to tedy nekončící proces, který by měl člověk dělat po celý čas provozování e-shopu. Občas stačí jednoduchý mystery shopping, aby se odhalily ty nejzávažnější problémy. A ty nemusí být pouze technického rázu. Provozovatel e-shopu si otestuje vlastní zákaznickou podporu nebo expediční proces, dodává Kamil Hamerník, projektový manažer společnosti Shockworks.

Zvolte si ideální možnost testování

Při pořizování nového e-shopu se vždy ptejte, jak vlastně testování probíhá. Každá firma má k tomu jiný přístup. Se dvěma možnostmi například přichází A-WebSys. První je zkoušení provozu e-shopu na předem nastavené demoverzi, která je naplněná testovacím zbožím a objednávkami. Tato demoverze je společná pro všechny zájemce a o půlnoci se vždy vrátí do původního stavu. Druhou možností pro delší testování je pak zřízení testovacího obchodu přímo pro zákazníky. Důležité je, že tento obchod pak lze v případě zájmu převést do běžného provozu, říká za firmu nabízející systém internetových obchodů ProEshop Jana Zmrzlíková.

Každý e-shop provozovaný firmou Shockworks má zase vlastní testovací instalaci, která zrcadlí e-shop ostrý. Nové moduly, úpravy funkcionalit, implementace nové verze administračního rozhraní a podobně jsou nejprve důkladně otestovány na testovací verzi a po ověření, že vše v pořádku funguje, jsou změny přeneseny do ostrého provozu. Některé testy jsou automatizované, nic se ale pochopitelně nevyrovná testování v režimu skutečného používání. Testovat může provozovatel e-shopu sám se součinností provozovatele platformy nebo probíhá pomocí uživatelského testování. Záleží na rozsahu úprav a množství rizik.

ACTIVE 24 nabízí k testování plnou verzi e-shopu, kde jsou dostupné všechny funkce. Obchodník si tak může po vyladění designu a nahrání svých produktů snadno e-shop osahat i z pohledu koncového zákazníka a vyzkoušet výběr zboží, průchod objednávkou a podobně. Pro testování je obchodníkům k dispozici telefonická, e-mailová a chatovací non-stop zákaznická podpora, zmiňuje další důležitý moment zástupce firmy Tomáš Stříhavka. 

Mohlo by vás zajímat: E-shopy, které nepřešly na HTTPS, mohou mít problémy s měřením u Zboží.cz

E-shopař by měl trvat na tom, aby už v testovací verzi byly dostupné všechny funkce. To nabízí například i Shoptet. Výjimkou je jen propojení s GoPay nebo Aukrem. Vhodné je e-shop otestovat i v momentě, kdy už je na své doméně. To ale neznamená, že už musí být v produkci. I e-shop na doméně je možné mít uzamčený návštěvníkům zvenčí, kteří se na něj bez přihlašovacích údajů nedostanou. A tak se nestane, že by ho někdo viděl dřív, než e-shopař bude chtít, uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. Klienti tohoto poskytovatele platforem internetových obchodů mají také speciální facebookovou skupinu, kde si vzájemně píšou o kontrolu a připomínky ke svým e-shopům. Díky tomu mají šanci, že jim e-shop opřipomínkuje větší množství lidí, kteří se na něj dívají jak z pohledu zákazníka, tak i z profesního hlediska okem člověka, který se ve světě e-commerce také pohybuje.

Brand24

Testujte si i rozšířené platformy

Testovací provoz je doporučen i u prověřených řešení. Bez otestování by se člověk do pořizování e-shopového systému vůbec neměl pouštět. Velké množství aktivních zákazníků u jedné platformy už je sice jistou zárukou kvality, každému ale vyhovuje něco jiného a kromě technických možností systému musí klientovi také vyhovovat administrace platformy. Co naplat, že platforma vyhovuje tisícům jiných uživatelů, když on sám by se v ní pracovat nenaučil, případně mu nevyhovuje technická podpora systému. 

Pro provozovatele e-shopu je testování určitou jistotou, že zbytečně nepřijde o peníze. A testování je zároveň dobré i pro provozovatele platforem. Těm zase dává prostor pro zkoušení nových technologií, grafických a marketingových prvků a postupů ve vývoji, dodává Kamil Hamerník s tím, že řada klientů přišla do Shockworks právě proto, že jim předchozí provozovatel neumožnil testovat funkcionalitu řešení a oni pak vlivem chyb přicházeli o zákazníky. Nemožnost dokončit z nějakého důvodu nákup je prý poměrně běžnou chybou.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).