Hlavní navigace

Na povinné dýško, jako je třeba v Itálii, zapomeňte. Jde o porušení zákona

19. 9. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Restauratéři nesmí k ceně účtovat povinné dýško či jiný příplatek. Jak upozorňuje Česká obchodní inspekce, cena vždy musí být uvedena pro spotřebitele konečná.

Za nedodržení tohoto pravidla hrozí podnikatelům pokuta až ve výši 5 milionů korun.

Čtěte také: Kdy se dýško bude muset evidovat v rámci EET? A víte, že se má i danit?

Restaurace na Střeleckém ostrově dýško povinně přidala

Česká obchodní inspekce (ČOI) uskutečnila před měsícem kontrolní nákup v Café Restaurant na Střeleckém ostrově v Praze, kde jim obsluha při placení účtovala téměř o 40 korun více, než byly objednávky. Inspektoři v roli zákazníků provedli dvě objednávky. Jednu v anglickém jazyce a jednu v českém jazyce. U anglické objednávky byl číšníkem v deskách přinesen pokladní blok, kde byla uvedena částka 212 Kč (místo správné částky 193 Kč), což je o 19 Kč více v neprospěch spotřebitele. Prodejcem byla na vydaném pokladním bloku uvedena informace „We recommend tips", což byl účtovaný rozdíl 19 Kč v neprospěch spotřebitele, upřesnil Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.

Také v případě objednávky v českém jazyce číšník naúčtoval více, místo 179 Kč celkem 197 Kč. Doklad byl opět vydán s informací „We recommend tips", kterým byla částka 18 Kč. Toto jednání bylo kvalifikováno jako porušení ust. § 3 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele, kdy prodávající musí prodávat výrobky za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků správně účtovat, doplnil Fröhlich.

Zdroj: ČOI

Čtěte také: Podnikatelka nenalévá příznivcům ANO, podle ČOI nejde o nezákonnou diskriminaci

Brand24

Cena musí být uvedena jako konečná

ČOI za porušení výše jmenovaného zákona zahájila vůči prodávajícímu správní řízení. Za uvedené jednání může být ze zákona uložena pokuta až do výše 5 milionů korun. Spotřebitel má být seznámen s cenou konečnou zahrnující veškeré daně a poplatky, nesmí být nucen činit další úkony ke zjištění konečné ceny.

Jak uvedl serveru Podnikatel.cz Jiří Fröhlich, restauratérům nepomůže ani uvedení procentuálního příplatku za servis například v jídelním lístku. I v takovém případě jde o porušení zákona o ochraně spotřebitele, konkrétně ust. § 12 odst. 2 písm. a) zákona. Informace o ceně jídel/nápojů by v takovém případě vzbuzovala zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Stejně tak není možné naopak uvést cenu zboží ve slevě 40% a nenapsat cenu po slevě. Spotřebitel nesmí být nucen činit další úkony ke zjištění konečné ceny. Dříve se to řešilo v souvislosti s „palivovým příplatkem“ u nabídky zájezdů, to je totéž, uzavřel Fröhlich.

Podívejte se, jak to vypadá v Paralelní Polis, kde bojkotují EET

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).