Na Vánoce se nezavírá. Obchodníci vydělají na opozdilcích a dárcích v obálkách

Vánoce už dávno nejsou svátky klidu. Obchodníci neváhají mít otevřeno na Štědrý den a většina z nich znovu otevře už na Štěpána. Prý se to vyplatí. Ne ale všem.

Letošní Vánoce budou v Česku zase bohaté. Ukazují to průzkumy o adventních nedělích. O té minulé lidé utratili ve srovnání s předchozím rokem i s druhým adventním víkendem víc peněz. A tržby měli obchodníci oproti běžnému víkendu vyšší o desítky procent. Nakupuje se jak v kamenných obchodech, tak na internetu. Vánoční šílenství vrcholí. Tržby v průběhu týdne rostly proti předešlým týdnům o 30 procent, o posledním víkendu dokonce o 50 procent, komentuje Marie Chytilová, ředitelka Slevomatu. Nákupní horečka vyvrcholí tuto neděli 20. prosince. Zákazníci ale budou mít k dobru ještě další čtyři pracovní dny a nakupovat se jich řada vydá i na Štědrý den. Obchodníci jsou na ně připraveni.

Nejen velké obchodní řetězce, ale i malé prodejny budou na Štědrý den otevřené minimálně do 14:00. Konec štědrodenní otevírací doby je závislý hlavně na regionu a umístění jednotlivé pobočky. Obchodníci se ale snaží vyjít vstříc jak lidem, kteří shání dárky na poslední chvíli, tak zároveň zkrácenou pracovní dobou umožnit strávit den doma s rodinou svým zaměstnancům. Najdou se ale i tací, kteří mají 24. prosince překvapivě zavřeno. Ctíme Vánoce a na Štědrý den i oba svátky vánoční budeme mít prodejny zavřené. Největší opozdilci však mohou v našem e-shopu nakoupit i na Štědrý den, a to klubový program Alza Premium a elektronický obsah, jako jsou například elektronické a audio knihy, hudba, filmy nebo hry, říká Šárka Jakoubková, PR manažerka Alza.cz. Přestože má většina lidí 24. prosince dárky nakoupené, zkušenost z loňského roku ukazuje, že o elektronický obsah na e-shopu je i na Štědrý den velký zájem. Nákupy dárků v e-shopech obvykle vrcholí týden před Štědrým dnem. Většina lidí chce tento den trávit v klidu, v kruhu své rodiny, proto se na Štědrý den kupují obvykle už jen potraviny.

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Vyplatí se ovšem mít otevřeno i v obchodech, které nabízí dárky pro všechny generace. Dobré tržby mívají na Štědrý den třeba knihkupectví. To potvrzuje i Petr Šašek, PR manažer knihkupectví Neoluxor: Zákazníci chodí nakupovat i na Štědrý den. Ne samozřejmě v takovém množství jako ve dnech předchozích, ale stále jich je dost. Proto budou knihkupectví i letos zavírat jako jedny z posledních, kolem 15:00. Pokud se ale jedná například o e-shop, který by nemohl zboží doručit nebo umožnit jeho osobní převzetí, je zbytečné se prací na Štědrý den zabývat.

Navíc ani není problém přemluvit zaměstnance, aby šli na Štědrý den do práce. Zaměstnanci chodí do práce rádi. Štědrodenní směnu si zvlášť užívají, protože krám je plný svátečně naladěných lidí. To mohu potvrdit svou letitou osobní zkušeností z prodejny, Štědrý den má nezaměnitelnou atmosféru, říká Jana Kmuníčková, z marketing & public relations Kanzelsberger. Za práci na Štědrý den jsou lidé nadstandardně finančně ohodnoceni. Většina z nich si pak navíc bere volno třeba na Silvestra.

Luxus pracovat až po svátcích si dovolí polovina podnikatelů

Pracovní ruch prakticky všude utichne na první svátek vánoční. Už v neděli ale bude otevřeno. Důkazem jsou například supermarkety a obchodní centra. Třeba v Olomouci jich mají 12 a 8 z nich už bude na Štěpána fungovat jako při kterémkoli víkendu v průběhu roku. Podle obchodníků se to vyplatí. A vyplývá to i z ankety provedené mezi čtenáři serveru Podnikatel.cz: Lidé utrácí peníze, které dostali pod stromeček a dokupují doplňkové služby pro zboží koupené před svátky, vysvětluje důvod otevření obchodu už 26. prosince jeden ze čtenářů. Podle dalších je to ale zbytečné a zvlášť malé prodejny zůstanou tento den zavřené. Peníze nenahradí volný čas strávený s rodinou, tvrdí další ze čtenářů.

Někteří si dovolí zavřít nejen na Vánoce, ale dokonce si udělat volno až do začátku prvního lednového týdne. Jen odpočívat bude 41 % čtenářů zapojených do ankety, 8 % z nich má v plánu odpočívat a vyřídit jen neodkladné věci. Pracovat se pak chystá 44 % těch, kteří odpověděli. A čím tato třetí skupina argumentuje?

Zajišťuji servis alarmů a ty se většinou pokazí v nejnevhodnější dobu. Většinou proto pracuji i na svátky.

Před koncem roku máme hlavní sezónu, zabýváme se stěhováním.

Jako účetní si nemohu dovolit vzít mezi svátky volno. Koncem roku se řeší závěrečné výsledky.

Mezi svátky většina podnikatelů chystá inventury a dává s účetní dohromady doklady za celý rok. Kvůli novým výmyslům se každý plátce DPH připravuje na duplicitu záznamní povinnosti.

Vyplatí se ale mít mezi svátky otevřeno? Podle 57 % respondentů ne. Přesto to někteří zkusí. Letos to pro nás bude premiéra. Provozujeme internetový obchod, který nám pracuje nonstop. Asi půl roku ale máme vlastní kamennou pobočku. Mezi Vánocemi a Silvestrem plánujeme mít otevřeno 28. a 29. prosince, říká Jan Dostál z Alistair.cz.

Pokud se někdo chystá provozovnu uzavřít, měl by o tom s dostatečným předstihem dát vědět nejen na dveřích obchodu, ale i na webových stránkách nebo sociálních sítích. A to třeba tímto způsobem:

EBF16

„Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali o změnách otevírací doby během vánočních svátků…“

„Od 23. prosince 2015 do 3. ledna 2016 včetně bude naše centrum uzavřeno. Veškeré pravidelné aktivity budou pokračovat od 4. ledna. 2016. Těšíme se na Vaši opětovnou návštěvu v novém roce a přejeme Vám klidný advent.“

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 12. 2015 17:50

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak vytvořit video a na co si dát pozor
  • Jak ho naplnit vhodným obsahem
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+