Hlavní navigace

Nabídnout dopravu zdarma při nákupu nad 1000 Kč nebo nad 2000 Kč? Známe řešení

 Autor: 258398
Daniel Morávek

Přestože e-shopy často stanovují hranici, od které nabízí dopravu zdarma, intuitivně, „správná“ částka se dá i spočítat.

Už za dva dny vypukne akce Den dopravy zdarma, kdy přibližně 1500 e-shopů nebude zpoplatňovat dopravu. Většina online obchodů ale nabízí od určité výše objednávky běžně dopravu zdarma. Stanovit však hranici, od které se vám v e-shopu vyplatí neúčtovat dopravu, není úplně snadné. Jak navíc přiznávají sami e-shopaři, zpravidla hranici stanovují intuitivně a občas i metodou pokus omyl. Přesto se dá její optimální výše spočítat.

Čtěte také: Inspirujte se velkými e-shopy a udělejte si den dopravy zdarma po svém

Hlavní je důvod, proč chcete dopravu zdarma nabízet


Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Obecně platí, že nabídka dopravy zdarma patří mezi čtyři nejdůležitější kritéria, která zákazník hodnotí – cena produktu, podrobné informace o produktu (a jeho technické parametry), dostupnost zboží skladem a právě možnost dopravy zdarma. V zahraničních e-shopech je už zcela běžná, u nás zůstává fenoménem hlavně pro vánoční prodeje.

Když se českých e-shopařů zeptáte, jak určovali hranici pro výši objednávky, od které nabízí dopravu zdarma, většinou přiznají, že tak učinili pocitově. Limit se dá ale určit i matematicky. Při stanovení výpočtu však hraje hlavní roli, s jakým záměrem vlastně dopravu nabízíte. Vždy si zodpovězte nejprve následující otázky: Chcete navýšit průměrnou velikost objednávky? Nebo chcete zvýšit prodej dražších položek? Nebo chcete reaktivovat zákazníky, kteří dlouho neobjednali? Nebo chcete opětovat podobný krok konkurence? Nebo se chcete stát jedničkou na trhu v prodeji výrobku XY, ať to stojí, co to stojí? Od toho se pak bude odvíjet daná hranice, uvedla serveru Podnikatel.cz marketingová čarodějnice Magdalena Čevelová. Existuje rozdílná strategie e-shopů, které mohou usilovat o posílení tržního postavení či růst obratu, nebo naopak o maximální ziskovost, připojil se Ondřej Smékal, vedoucí týmu konzultantů společnosti ACOMWARE.

Anketa

Jak jste stanovovali částku, od které nabízíte dopravu zdarma? Měnili jste tuto hranici v průběhu času?

Jan Dostál, Alistair.cz – e-shop se šperky a doplňky

Aktuálně je hranice stanovená pro dopravu zdarma 1000 Kč. Částka se na této hranici ustálila po 3 letech provozu e-shopu. Původně byla hranice vyšší (1500 Kč), ale postupně jsme přešli na levnější zboží, změnila se základna našich zákazníků a museli jsme reagovat i změnou této částky. Hranice je stanovena, aby příliš nenarušila naše náklady na dopravu a zároveň zákazníky motivovala k většímu nákupu. Nemáme přesný vzorec pro stanovení této částky, ale aktuální stav se nám osvědčil v praxi. V budoucnu plánujeme další snížení.

Milan Polák, Different.cz – e-shop s oblečením

Dopravu zdarma máme od 1000 Kč nebo 40 eur. Nešli jsme cestou výpočtu, ale snižovali jsme ji během let spíše naším pocitem, že to ještě zvládneme. Škoda je, že zákazník si často neuvědomuje, že doprava zdarma znamená, že ji sice má on zdarma, ale prodejce ji přepravní službě musí zaplatit. Před 7 lety jsme začínali s dopravou zdarma nad 2000 Kč. A postupně ji snižovali na hranici 1000 Kč.

Michal Jirek, Cerstvakava.cz – e-shop s kávou

Když jsem e-shop koupil, už byla nastavená hranice 3000 Kč a za celou dobu jsme ji nezměnili. Ale vloni jsem za pomoci čísel z Dne dopravy zdarma zkoušel propočítávat různé hranice (500, 1000, 2000, 3000 Kč) a možnost dopravy zdarma na vše a došel jsem k tomu, že by nám to nijak nepomohlo. Nárůst i dle optimistických předpokladů nebyl takový, aby pokryl náklady. Ale někdy to stejně asi vyzkoušíme, třeba týden přepravy zdarma a test různých hranic.

Příklad 1

Prodávám granule pro psy.

Když budu chtít navýšit počet kusů, nastavím hranici tak, aby mi ani největší pytel těch nejdražších granulí na dopravu zdarma nestačil.

Když chci zákazníky naučit na dražší granule, udělám to tak, aby levnější značka s placenou dopravou stála stejně jako ta dražší s dopravou zdarma.

Parametry, které musím vždycky řešit, je cena dopravy (a hranice kg či objemu, od kterého se cena zvyšuje) a zisk na položku. Pokud to nastavím tak, aby zisk byl ve všech variantách objednávky větší než cena dopravy, v podstatě na tom i bez počítání neprodělám.

Jak vypočítat správnou hranici

Jestliže nechcete na dopravě zdarma prodělávat, vyplatí se při stanovování “správné” hranice trochu počítat. Jak vysvětluje Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz, dopravu zdarma můžete nabídnout tehdy, když máte průměrnou marži na objednávku větší než průměrné provozní náklady na objednávku sečtené s plánovaným ziskem na objednávku a průměrnou cenou dopravy. Nemohu dávat dopravu zdarma, pokud bych se tím dostal do provozní ztráty na vyřízení objednávky, což znamená, že výše objednávky, při které mohu dát slevu ve výši ceny dopravy, je funkcí marže na objednávce, upřesnil serveru Podnikatel.cz Janča.

Miroslav Udaň, CEO společnosti Shoptet, k tomu doplňuje, že při stanovení limitu pro dopravu zdarma je třeba vycházet z dat, jako jsou průměrný počet objednávek, průměrná výše objednávky, absolutní zisk z takových objednávek, výše ceny dopravy, kterou pro takovou akci dopravy zdarma chcete použít, a při jaké výši zisku je e-shop ochotný hradit cenu dopravy z vlastních zdrojů.

Příklad 2

Vím, že průměrná výše objednávek na mém e-shopu je 1000 Kč.  Při nastavení procentuální plošné marže na produkty a se započtením všech nákladů na vyřízení objednávky (lidé, čas) vím, že mám z každé takové průměrné objednávky zisk 200 Kč. Pro akci doprava zdarma využiji např. Českou poštu, kde je fixní cena 100 Kč. 

Jsem ochotný cenu dopravného hradit ze svých zdrojů v případě, že bude tvořit maximálně ¼ z výše zisku dané objednávky, tedy při minimálním zisku 400 Kč >> limit pro cenu dopravy bych tak stanovil na 2000 Kč.

Chcete získat nové zákazníky? Klidně dopravu můžete dotovat

Výjimku z tohoto postupu tvoří ale případy, kdy je prvotním cílem především akvizice nových zákazníků a e-shopy tudíž část dopravného dotují. Tato strategie předpokládá, že e-shop na zákaznících vydělá až při dalším nákupu, kde již není nutné vynaložit tolik marketingových nákladů na akvizici. V tu chvíli mohou být vynaložené náklady na dopravu vyšší než marže.

Našli jste v článku chybu?

24. 11. 2015 21:38

Dovolím si souhlasit. V době Heureky apod. není problém srovnat ceny více obchodů a pak se rozhodnout podle preferencí (rychlejší dodání, levnější dodání apod.)
A velmi s vámi souhlasím v tom stesku na dodací lhůty. U e-shopů s IT jsem si zvykl na velice rychlé vyřizování objednávek, takže u některých pro mě netypických jsem byl nemile překvapen tím, že zboží vedené skladem odesílali až po týdnu i později.


16. 11. 2015 19:39

There is no free shipping. Jako zákazník podvědomě cítím, že obchod s nulovým poštovným musí mít přestřelenou marži a raději jdu někam, kde férově účtují poštovní náklady podle mnou zvolené přepravní společnosti, případně nulu při osobním odběru.

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Vitalia.cz: Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze