Hlavní navigace

Nabízejte vánoční dárkové poukazy. Prospějete tím lidem i sami sobě

9. 12. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Je tu doba dárkových poukazů. Čtěte, jak je připravit, co na nich nesmí chybět a jak mají vypadat, aby zaujaly.

V Česku snad už ani neexistuje firma, která by nenabízela dárkové poukazy. Jejich obliba rok od roku stoupá a největší zájem o ně bývá právě teď před Vánocemi, kdy je lidé pořizují jako vánoční dárky. V některých obchodech a firmách, které tyto poukazy nenabízely, si je zákazníci dokonce sami vyžádali. Zákazníci o možnosti obelstít Vánoce dárkovým poukazem vědí a často se obchodníků na možnost zakoupení poukazů ptají. Ti potom na poptávku po poukazech reagují nejprve objednávkou menšího množství na zkoušku a později se k nám mnozí vracejí, líčí své zkušenosti Petr Franěk ze společnosti Printia. O tom, jaké mají obchodníci s dárkovými poukazy úspěchy, si můžete více přečíst v článku Před Vánocemi se dobře prodávají dárkové poukazy. Nabídněte je i vy.

Pod vlivem slevových portálů lidé někdy nerozlišují rozdíl mezi dárkovým poukazem a slevovým kuponem, který je většinou zpracován jen velmi jednoduše a obsahuje pouze ty nejnutnější údaje. Zpravidla jde o kód, který prodejci slev dokážou poslat i e-mailem nebo prostřednictvím SMS. Dárkový poukaz je ale něco jiného. Pokud má jít skutečně o dárek a má obdarované osobě udělat radost, musí být zpracován mnohem profesionálněji. Kvalitně vytvořené dárkové poukazy navíc přitahují větší pozornost těch, kteří přemýšlí o jejich pořízení.

Pokud se chcete pustit do vlastnoruční výroby dárkového poukazu, mějte na mysli základní poučku – nikdo by se neměl stydět takovým poukazem kohokoli obdarovat. V podstatě jde o novodobou variantu klasické obálky s penězi, ovšem v mnohem elegantnějším a často i osobnějším provedení. Dobré designové zpracování nebo možnost personalizace zájem o vouchery jako dárky zvyšuje, potvrzuje Monika Kuchariková, manažerka wellness centra Relaxklub. Na to, jak by měly poukazy vypadat a co je trendy, jsme se zeptali několika jejich výrobců.

Dále čtěte: Není voucher jako voucher, některé se budou muset v rámci #EET evidovat dvakrát

Jaký dárkový poukaz vytvořit?

Vzhledem k tomu, že se jedná o dárek nebo firemní benefit, je důraz kladen zejména na kvalitní grafické zpracování. Motiv poukazu většinou znázorňuje produkt nebo službu, ke které se vztahuje. Pokud máte kvalitní zpracování, nebojte se na poukazu využít i firemní logo, fotky produktů nebo provozovny. V případě, že vlastní motiv nedodáte, grafici vám ho rádi a ochotně vyhledají nebo vytvoří. Někteří klienti požadují voucher pouze elektronicky, neboť si tisk zajišťují sami. Tradičně však firmy požadují tvorbu dárkového voucheru s tiskem na matném či lesklém papíře o gramáži 250 a více. Technologie tisku bývá otázkou financí. Ve větším počtu poukázek se vyplatí ofsetový tisk, ale v menším počtu doporučuji tisk digitální, který běžnému zákazníkovi postačuje, říká grafik Marek Wiener.

Nejžádanější velikost poukazu je DL (velikost složenky), pak následuje velikost pohlednice. Osvědčil se nám pohlednicový karton, který se neohýbá. Použití lesklého lamina na přední straně poukazu navíc poukazu dodává potřebnou exkluzivitu. Vše tiskneme ofsetem, který má oproti digitálnímu tisku větší barevné možnosti a umožňuje použití papíru s vyšší gramáží, uvádí Štěpán Kraml ze společnosti Fotovizitka.cz. 

Na poukazy je nutné ve vhodné formě uvést dobu platnosti, hodnotu a kontakt s identifikačními údaji poskytovatele zboží či služeb, přičemž první dva údaje nemusí být tištěné – stačí je vepisovat do prázdných políček. Mělo by být také zcela jasné, jaké služby a v jakém rozsahu lze za poukaz směnit. Řada zákazníků požaduje i tisk ochranných prvků. Ty mohou být vyrobené například ražbou speciální fólií. Fólie lze použít metalické ve stříbrném, zlatém či jiném barevném provedení, ale i duhové metalické jako na hologramech. Ochranné prvky tohoto typu vytvářejí atraktivnější vzhled tiskovin. Poukazy potom působí luxusněji, popisuje další z trendů Petr Franěk. Některé firmy posouvají hodnotu dárkového poukazu ještě o něco výš tím, že je neposkytují jen jako kartičky v obálkách, ale jako pěkné dárkové kazety s poukazem uvnitř.

Naopak je lépe vyhnout se laminování. To si nechte na požární řády a další vnitrofiremní dokumenty. Lamino nepůsobí dobře zvlášť v kombinaci s papírem, který už má nějakou povrchovou úpravu. Navíc ani není praktické. Na zalaminovaný poukaz se špatně doplňuje podpis nebo razítko, upozorňuje Marek Wiener. Když už se rozhodnete nabízet svým zákazníkům dárkové poukazy, měli byste také investovat do jejich kvalitního tisku. Poukazy vytvořené na domácí či kancelářské tiskárně nebudou nijak zvlášť přitažlivé. Inspirovat se dárkovými poukazy můžete ve fotogalerii.

Pomozte zákazníkům i sami sobě

Dárkové poukazy se dnes používají na všechny možné produkty a služby a zájem o ně má vzestupnou tendenci. Převažují poukazy na masáže, kadeřnické služby, ubytování a odběr zboží v různých hodnotách. Velmi tradiční jsou poukazy na konzumaci v restauračních podnicích. Už jsme tiskli i poukaz na libovolný počet piv pro jednu restauraci, což je pro pivaře dárek, který zaručeně potěší, dodává Štěpán Kraml. Je však mnoho dalších typů podnikání, které poukazy dokážou zařadit do svých marketingových aktivit.

Poukazy si podle firmy Printia nechávají vyrábět převážně malé firmy. Podle Petra Fraňka to souvisí s náklady. Větší firmy mívají větší rozpočet, takže volí i nákladnější nástroje na podporu prodeje. Dárkové poukazy patří k nejlevnějším nástrojům. V průměru si malý podnik objednává kolem 50 kusů poukazů. Velkou výhodou je jejich zřejmá zpětná vazba. Poukazy se různými cestami dostanou zpět k prodejcům a ti mají možnost vyhodnotit návratnost a získat nové zákazníky de facto na základě doporučení stávajících zákazníků.

Inspirujte se: 5 dárků, kterými zaměstnance neurazíte, pokud jim je nadělíte pod stromeček

Brand24

Takový poukaz pak samozřejmě není jen vánočním dárkem, ale dá se využít po celý rok u příležitosti různých svátků a oslav. Důležité je objednat si v grafických studiích poukazy včas, aby mohly proběhnout konzultace a pečlivá kontrola grafického návrhu. Koncem roku totiž řada firem investuje do tisku propagačních materiálů a není pak možné zakázku vytvořit a vytisknout ze dne na den.

Zájem o dárkové poukazy je z pochopitelných důvodů nejvyšší právě v době adventu, ale existují služby, které poukazy nabízejí celoročně. Jednou z nich je třeba portál Světdárkovýchpoukazů.cz. Pokud by vám nějaký ten poukaz z Vánoc zbyl, zkuste ho prodat právě tam. Výhodou je, že registrace firmy a vkládání dárkových poukazů je zdarma. Platíte jen a pouze za prodané poukazy. Žádné fixní poplatky. Buďte chytří a plaťte za propagaci jen ve chvíli, kdy je pro vás zisková, říká provozovatelka služby Lenka Macháčková. Je to bezplatná prezentace firmy nebo služby, která o vás zvýší povědomí a posílí kvalitu vašich stránek ve vyhledávačích.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).