Názory k článku
Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
Michal (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
11. 11. 2010 0:48
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Článek je potřeba brát s nadhledem. Je to medializovaný pohled na IT oddělení.
Petr (neregistrovaný)
82.208.57.---
11. 11. 2010 6:29
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Myslím, že to tak i každý pochopil, že je to psáno s nadsázkou, ne? :-D
Michal (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
11. 11. 2010 7:08
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Člověk nikdy neví. Bulvár by tu neměl být na denním pořádku.
Petr (neregistrovaný)
---.vodafone.cz
11. 11. 2010 7:22
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Jestli toto považuješ za bulvar, tak vůbec netušíš, co bulvar je ;-)
Wiki (neregistrovaný)
---.anonymouse.org
12. 11. 2010 22:54
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
vd (neregistrovaný)
---.vk-net.cz
11. 11. 2010 13:49
Nový
Tohle je ještě ucházející
celé vlákno
Článek je napsán nad očekávání střízlivě. Raději nechtějte vědět, jak se mluví o manažerech a jejich, řekněme fuzzy, způsobu vyjadřování na druhé straně barikády. :-)
tecik (neregistrovaný)
---.zoner.com
11. 11. 2010 14:27
Nový
Re: Tohle je ještě ucházející
celé vlákno
Udesny clanek, ja mel za to, ze podobne ptakoviny uz se v mediich neobjevuji... Omyl ;-) Zaver je sice jaks-taks trefny (rada "chce to nekoho mezi"), ale jinak hruza
vd (neregistrovaný)
---.vk-net.cz
11. 11. 2010 15:17
Nový
Re: Tohle je ještě ucházející
celé vlákno
Jasně že je úděsný. Ale představil jsem si tu manažerskou bandu, jak si to čte a poplácávají se po ramenou za to, že oni jsou tak skvělí a dokonalí a dal jsem se do hurónského smíchu. :-)
Marek (neregistrovaný)
---.cas.ip-anywhere.net
11. 11. 2010 14:39
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Mě se nejvíc líbí: "Když už donutíte ajťáka na osobní schůzku, nemluvte příliš nahlas, jinak se lekne a uteče."
Vf B (neregistrovaný)
178.77.233.---
13. 11. 2010 10:36
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
větší pitomost jsem dlouho nečetl, navíc tohle sedí víc na otaku než IT
Karel (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
11. 11. 2010 14:41
Nový
Ubohost
celé vlákno
Trapnější článek tu snad ještě nevyšel.
Karel 2 (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
11. 11. 2010 14:44
Nový
Re: Ubohost
celé vlákno
Ajťák se ozval :-)
11. 11. 2010 15:47
Nový
Re: Ubohost
celé vlákno
Dobrý den,
prosím, berte ten text s nadhledem ;o)
Určitě nebylo účelem ajťáky jakkoli ponižovat, naopak. IT oddělení je mi například v našem vydavatelství to nejmilejší ;o)
Hezký den,
Michael Hovorka
prosím, berte ten text s nadhledem ;o)
Určitě nebylo účelem ajťáky jakkoli ponižovat, naopak. IT oddělení je mi například v našem vydavatelství to nejmilejší ;o)
Hezký den,
Michael Hovorka
Ed. (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
11. 11. 2010 16:45
Nový
Re: Ubohost
celé vlákno
Ja jsem "Ajtak" a presne tam vidim sve "hadky" s ex-vedenim o tom ze bych rad 'presnejsi' zadani a nejen 'tady by to melo fungovat nejak jako na predchozim projektu. Clovek se pak nemusi rozcilovat kdyz najdnou dojde ze sice takhle to na minulem projektu fungovalo ale oni to chteji precijen trochu jinak.. :)
Takze podle meho velmi vystizne :)
Takze podle meho velmi vystizne :)
balki (neregistrovaný)
---.orange.sk
12. 11. 2010 7:14
Nový
Re: Ubohost
celé vlákno
Ja by som to pririvnal k montovaniu auta :
Tu mate malotraktor a o dva tyzdne chcem z toho mat luxusnu limuzinu. Este nevieme, kolko by to malo mat kolies, nechajte to volitelne od 0 po 33. Zakaznik sice volant pozaduje, ale ja si myslim, ze mu dame nieco extra a bude sa to soferovat same. Karoseriu mozte urobit zatial z bakelitu, no potom ju zamenime za titanovu zliatinu.
***Cenzurovana pasaz nadavania mechanikov, ze sa to neda spravit*****
Nehovorte mi, ze sa to neda, myslite pozitivne. Je sice tesne pred fajrontom, ale zajtra chcem o 12:00 hod vidiet prototyp.
Tu mate malotraktor a o dva tyzdne chcem z toho mat luxusnu limuzinu. Este nevieme, kolko by to malo mat kolies, nechajte to volitelne od 0 po 33. Zakaznik sice volant pozaduje, ale ja si myslim, ze mu dame nieco extra a bude sa to soferovat same. Karoseriu mozte urobit zatial z bakelitu, no potom ju zamenime za titanovu zliatinu.
***Cenzurovana pasaz nadavania mechanikov, ze sa to neda spravit*****
Nehovorte mi, ze sa to neda, myslite pozitivne. Je sice tesne pred fajrontom, ale zajtra chcem o 12:00 hod vidiet prototyp.
Alci (neregistrovaný)
178.216.149.---
14. 11. 2010 18:21
Nový
Re: Ubohost
celé vlákno
Jo, tak tohle je presne situace kdyz se stretne necviceny manazer s IT a pak potrebuje resit, ze ajtaji sou problem :) Jinak clanek ma v sobe bohuzel tak pulku nepravdivych a zkreslujicich informaci, ze se bojim tu druhou poslat svemu manazerovi, aby "jeho jazykem" pochopil, kde je pricina jeho stretu s IT. Typicky "nejcastejsi hlasky". Takhle teda nikdo ve firme nemluvi, ani podobne. Malokdo vysvetluje problemy manazerum v reci, ktere nerozumi, dokud se nezeptaji v cem je problem. A i pak se kazdy snazi jim to priblizit na prikladu, protoze cilem ajtaka je presvedcit vedeni, ze to nejde a to se nemuze povyst tim, ze budete mluvit cizim jazykem. Za dalsi, ajtak nema problem s komunikaci s neznalym uzivatelem, to je mytus. Ja to rad kazdemu ukazu, vysvetlim. Problem je, kdyz musite to same tomu samemu cloveku vysvetlovat po pate a stejne to nepomaha. Ajtaka nestve neznalost, ale neschopnost/lenost se neco naucit (cemuz nerozumi, protoze je ajtakem prave proto, ze ho nove informace pritahuji).
S body se souhlasit da. Osobni zkusenost rika, ze ajtak se brani "nejasnemu zadani", nicmene! bod 3 ma chybu, manazer NEMUZE vymyslet presne zadani, kdyby to slo, muze si to udelat sam. Spatne jednani je, kdyz manazer rekne "udelejte neco jako... aby to ...". Jeste horsi kdyz se snazi rict jak presne se to ma udelat, pak neni pro ajtaka rict, proc to tak nejde. Zakladem uspechu u nas na odmitavy postoj IT je "tak navrhnete jine reseni jak si ho predstavujete, zitra/pozitri si na to sednem". To umlci kazdeho. IT vzdycky s nejakym resenim prijde, to je jeho prace a manazer ho ma bud odsouhlasit, nebo se postavit do role uzivatele, ze to nesplnuje zadani, protoze je potreba resit situaci...
S body se souhlasit da. Osobni zkusenost rika, ze ajtak se brani "nejasnemu zadani", nicmene! bod 3 ma chybu, manazer NEMUZE vymyslet presne zadani, kdyby to slo, muze si to udelat sam. Spatne jednani je, kdyz manazer rekne "udelejte neco jako... aby to ...". Jeste horsi kdyz se snazi rict jak presne se to ma udelat, pak neni pro ajtaka rict, proc to tak nejde. Zakladem uspechu u nas na odmitavy postoj IT je "tak navrhnete jine reseni jak si ho predstavujete, zitra/pozitri si na to sednem". To umlci kazdeho. IT vzdycky s nejakym resenim prijde, to je jeho prace a manazer ho ma bud odsouhlasit, nebo se postavit do role uzivatele, ze to nesplnuje zadani, protoze je potreba resit situaci...
Jerry12 (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
22. 1. 2011 1:23
Nový
Re: Ubohost
celé vlákno
Vas komentar k clanku ma pro vsechny neIT manazery/podnikatele vetsi hodnotu nez clanek sam. Krasne receno.
Jeste bych dodal, ze cely clanek se toci okolo toho jak ITaci ziji v jinem svete, ale vubec neresi proc je tak trochu jiny a proc mluvi trochu divne a pozaduji zadani v presnych pojmech, kterym nikdo jiny nerozumi.
Duvod je docela jednoduchy. IT pracovnik pracuje s pocitaci a ty neznaji "jakoby", "podobne", "asi", "predpokladame" a proto je v zadani nemuze akceptovat ani on. Lidska komunikace je pomerne nepresna a spoustu prace nechava na intuici a zvyklostech. Pocitace jsou bohuzel/nastesti pedanticke kramy bez predstavivosti. Proto aby mohlo IT neco efektivne tvorit, tak potrebuje VELMI presne znat mantinely ve kterych se bude tvorit. Prirovnani: Predstavu toho jak vypada stojici rodinny dum na zahrade ma asi kazdy a proto dohodnout se se stavarem postaveni bazenu nebude vetsi problem. Jeho a vase predstava bazenu jsou si celkem blizke i kdyz on vidi podrobnosti. Predstavu o tom jak funguje firemni IT infrastruktura nemami mimo IT oddeleni vetsinou nikdo a proto je dohodnuti cehokoliv horor. Ve vetsich firmach je opravdu potreba "kravatak", ktery pracuje jako tlumocnik. Setri to cas, penize, sediny, ajtaky, marketaky, asistentky, ekonomy, uklizecky a vubec vsechny co by pri krachu prisli o praci.
Moje obhajobu blaznu z IT, ktera ukazuje proc jsme trochu blazni a proc je potreba na nas byt hodni (kazde jeji zopakovani nekomu mimo IT prodlouzil zivot vsech ITaku dohromady o hodinu :-)):
Pocitac za kterym prave ted sedite ma v sobe software na kterem celkem spolupracovalo nekolik tisic az desitek tisic lidi po dobu delsi nez 20 let. Pro to abyste ted videli muj prispek bylo napsano hodne pres 100 milionu radku zdrojoveho kodu (delka radku je v prumeru stejna jako v knizce A5) a kazda gramaticka chyba, ktera v tech 100 milionech radku je muze zpusobit mensi nebo vetsi chyby vaseho pocitace. Vsechny hrube chyby zpusobuji zaseknuti programu. Ty opravdu nechutne zaseknou pocitac a pokud nekdo napsal opravdu velky blabol a pocitac ho nepochopil tak muzete prijit o ulozena data. Kvuli tomu musi byt nektere casti skoro bez chyb a je potreba hlidat jejich kvalitu, je jich tak odhadem nepatrnych 10 milionu. Nedivte se proto, ze po vas chceme trochu konkretnejsi pojmy nez ve kterych se spolu bavi normalni lidi. My si povidame s mimozemstany bez smyslu pro humor.
Jeste bych dodal, ze cely clanek se toci okolo toho jak ITaci ziji v jinem svete, ale vubec neresi proc je tak trochu jiny a proc mluvi trochu divne a pozaduji zadani v presnych pojmech, kterym nikdo jiny nerozumi.
Duvod je docela jednoduchy. IT pracovnik pracuje s pocitaci a ty neznaji "jakoby", "podobne", "asi", "predpokladame" a proto je v zadani nemuze akceptovat ani on. Lidska komunikace je pomerne nepresna a spoustu prace nechava na intuici a zvyklostech. Pocitace jsou bohuzel/nastesti pedanticke kramy bez predstavivosti. Proto aby mohlo IT neco efektivne tvorit, tak potrebuje VELMI presne znat mantinely ve kterych se bude tvorit. Prirovnani: Predstavu toho jak vypada stojici rodinny dum na zahrade ma asi kazdy a proto dohodnout se se stavarem postaveni bazenu nebude vetsi problem. Jeho a vase predstava bazenu jsou si celkem blizke i kdyz on vidi podrobnosti. Predstavu o tom jak funguje firemni IT infrastruktura nemami mimo IT oddeleni vetsinou nikdo a proto je dohodnuti cehokoliv horor. Ve vetsich firmach je opravdu potreba "kravatak", ktery pracuje jako tlumocnik. Setri to cas, penize, sediny, ajtaky, marketaky, asistentky, ekonomy, uklizecky a vubec vsechny co by pri krachu prisli o praci.
Moje obhajobu blaznu z IT, ktera ukazuje proc jsme trochu blazni a proc je potreba na nas byt hodni (kazde jeji zopakovani nekomu mimo IT prodlouzil zivot vsech ITaku dohromady o hodinu :-)):
Pocitac za kterym prave ted sedite ma v sobe software na kterem celkem spolupracovalo nekolik tisic az desitek tisic lidi po dobu delsi nez 20 let. Pro to abyste ted videli muj prispek bylo napsano hodne pres 100 milionu radku zdrojoveho kodu (delka radku je v prumeru stejna jako v knizce A5) a kazda gramaticka chyba, ktera v tech 100 milionech radku je muze zpusobit mensi nebo vetsi chyby vaseho pocitace. Vsechny hrube chyby zpusobuji zaseknuti programu. Ty opravdu nechutne zaseknou pocitac a pokud nekdo napsal opravdu velky blabol a pocitac ho nepochopil tak muzete prijit o ulozena data. Kvuli tomu musi byt nektere casti skoro bez chyb a je potreba hlidat jejich kvalitu, je jich tak odhadem nepatrnych 10 milionu. Nedivte se proto, ze po vas chceme trochu konkretnejsi pojmy nez ve kterych se spolu bavi normalni lidi. My si povidame s mimozemstany bez smyslu pro humor.
Douglish (neregistrovaný)
188.175.64.---
11. 11. 2010 20:29
Nový
Prazaci
celé vlákno
Sorry, ale ne kazdej IT je prazak a mluvi jak oni ...
Kaacz (neregistrovaný)
---.20.broadband10.iol.cz
11. 11. 2010 23:25
Nový
Re: Prazaci
celé vlákno
Soory, ale tohle neni prazsky slang. To je ajtacky slang. Ttreba sitari rikaji hodne tech vyrazu. Staci aby je pouzivali v hovoru opravdu hodne casto a svoji modifikaci si najdou. To je bezne przneni a ohybani anglictiny. Ja teda osobne znam horsi przneni. Treba "direktorář". fuj.
Froggy (neregistrovaný)
131.207.141.---
12. 11. 2010 7:24
Nový
Re: Prazaci
celé vlákno
Tak takhle my ajtaci rozhodne nemluvime...slangove angikanismy to ano, ale nikoli prazske nareci!
Izak (neregistrovaný)
193.179.215.---
12. 11. 2010 10:14
Nový
Re: Prazaci
celé vlákno
Ano nemluvime, je to papictina ;-))
oozy (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
11. 11. 2010 21:13
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Strasny clanok. Preco robit z ludi debilov, to nie je nadsazka ale kraviny.
Kaacz (neregistrovaný)
---.20.broadband10.iol.cz
11. 11. 2010 23:29
Nový
Nesmyslna ukazka
celé vlákno
Jako puvodem programator mam husi kuzi pri te ukazce z filmu Cesta z mesta. Ten dialog je uplne nesmyslny, nechapu proc jim ho nenapsal nejaky programator. Asi to byl jen radoby-programator. Pokud tedy pominu moznost, ze oni pracuji v nejakem obskurnim programovacim prostredi, kteremu jsem se nastesti vyhnul.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
---.net.upcbroadband.cz
12. 11. 2010 7:43
Nový
Re: Nesmyslna ukazka
celé vlákno
Přesně. Pokud má proslov představovat mluvu ajťáka, ta nestačí jen slangová slova, ale musí to mít i logiku. Na rozdíl od manažerských proslovů, kde stačí jen správná slangová slova, ale obsah je nepodstatný.
Izak (neregistrovaný)
193.179.215.---
12. 11. 2010 10:10
Nový
Jeste zalezi co je to za IT
celé vlákno
V OS je velky rozdil Windowsak vs Unixak (+linuxaci, ano linuxak je v 99% unixak ... je to to same)
Dale jsou to lide pre bezpecnost, LAN, SAN array (storage), backup (storage)
pak devoloperi/programatori databazisti ci jini admini (mail etc.)
Obecne nejhloupejsi skupinou jsou cisti windowsaci, dale uz to jen roste s tim, v cim vide oblastech se orientuji, pak vidi veci v souvislostech a casto je lovi firmy prave jako presales managery ... to jsou lide, bez kterych obchodnik casto navrhne nefunkcni paskvil podle letacku z A4 reklamnich materialu, co vsechno ze funguje ... ale uz se neobtezoval zalistovat v tom 600strankovem manualu, kde je napsano jak a za jakych podminek.
Jinak v tom videu jsou hezke blbosti ;-)) ... kazdopadne pro laika to zni +/- jako normalni rozhovor lidi z IT.
Jinak hezky clanek jak na Ajtaka napsala jedna manzelka takto "postizeneho" cloveka.
De fakto: chcete aby nezapomel na vyroci, naplanujte mu to do kalndare, chcete aby neco udelal, tak jak chcete, dejte mu presna data, jinak je vyhodnoti logicky a dozajista vymysli neco, co by vas ani v nejdivocejsim snu nenapadlo.
Obecne lide z IT jsou podobni vedcum, radi si hraji, maji svoje hracky a ty opecovavaji, nakup noveho serveru jim udela skoro stejnou radost, jako zvyseni platu ... kdyz uz maji penez dost, tak dokonce vetsi ;-)
Dale jsou to lide pre bezpecnost, LAN, SAN array (storage), backup (storage)
pak devoloperi/programatori databazisti ci jini admini (mail etc.)
Obecne nejhloupejsi skupinou jsou cisti windowsaci, dale uz to jen roste s tim, v cim vide oblastech se orientuji, pak vidi veci v souvislostech a casto je lovi firmy prave jako presales managery ... to jsou lide, bez kterych obchodnik casto navrhne nefunkcni paskvil podle letacku z A4 reklamnich materialu, co vsechno ze funguje ... ale uz se neobtezoval zalistovat v tom 600strankovem manualu, kde je napsano jak a za jakych podminek.
Jinak v tom videu jsou hezke blbosti ;-)) ... kazdopadne pro laika to zni +/- jako normalni rozhovor lidi z IT.
Jinak hezky clanek jak na Ajtaka napsala jedna manzelka takto "postizeneho" cloveka.
De fakto: chcete aby nezapomel na vyroci, naplanujte mu to do kalndare, chcete aby neco udelal, tak jak chcete, dejte mu presna data, jinak je vyhodnoti logicky a dozajista vymysli neco, co by vas ani v nejdivocejsim snu nenapadlo.
Obecne lide z IT jsou podobni vedcum, radi si hraji, maji svoje hracky a ty opecovavaji, nakup noveho serveru jim udela skoro stejnou radost, jako zvyseni platu ... kdyz uz maji penez dost, tak dokonce vetsi ;-)
Izak (neregistrovaný)
193.179.215.---
12. 11. 2010 10:29
Nový
Re: Jeste zalezi co je to za IT
celé vlákno
Jo a ty rady, jak se ma manager chovat a mluvit ... tak to je idelani zpusob, jak ze sebe udelat obecniho blba, mluvit o necem, o cem nemam ani poneti.
Problem mnohych manageru je arogance ! nastesti jsem jich moc nepotkal, ale kdyz na takove floutka narazite, tak uz od 1. pohledu vite, ze bude problem.
Arogantni clovek totiz nicemu nerozumi, nic si nenecha vysvetlit a kdyz neco pohnoji, treba tim, ze nekoupi licence, nebo nejakou soucast celku, vinu shazuje na vsechny ostatni dokonce jde jejich charakter tak daleko, ze pred IT prizna chybu a pokorne prosi, jak to napravit ... ale na vedeni za to musou vsichni ostani, oni ho prece meli uprozornit, ze to tam neni ... to ze lidi postavil pred hotovou vec a z nikym nic nekonzultoval a cenu navrhnul uplne sam uz nikoho evidentne netrapi.
je to tim, ze buran dostal penize a tim se citi byt nadrazeny vsem i kdyz ani netusi, co vlastne dela a vsichni ostatni jsou podle nej luza. Presne na tyhle lidi jsou lide v IT alergicti.
Firma funguje, kdyz je na vsech stranach porozumeni, nehazeji si klacky pod nohy a snazi se dojit k cili ... pak jsou vsichni spokojeni ... a problemy je treba v klidu resit, pokud nastane problem, neni treba se obvinovat, ale nalezt reseni, jak z toho ven ... pak se domluvi skutecne vsichni, ale je treba brat v potaz nazory vsech.
Jinak lidem z IT netreba dlazdit cestu, ale presne zadani ano, hlavne co je cil a neni pravda, ze nepotrebuji vedet souvislosti, potrebuji, cim vice presne budou vedet, co po nich chcete, tim presneji to udelaji, je pak ale otazka, na ktere pozici v IT je, protoze to muze byt jen dilci a tomu staci rict, potrebuji to a to, vstupy jsou takove a vystupy musi byt takove, musi to delat to a to, je na to navazano to a to ... pak udela svoji cast a kdyz si kazdy udela svoji, pak to funguje a jiny tim IT na to dohlizi, nebo spoju v ony funkcni celky a planuje navaznosti praci ... zalezi na projektu, delal jsem jak na one man show, tak na kooperaci vice lid az po kooperace vice firem.
uspech komunikace v IT s vice firmama, nebo s lidmi kteri se neznaji je stycny bod na kounikaci, se kterym se komunikuje, tedy vysledky lokalnich tymu se predavaji lidem, kteri nad tim bdi ... ale musi to byt Ajtaci, nebot musi technicky vedet, co se resi a pripadne i rozhodnout o zmenach, nebo inicializovat schuzku a rict, na co se maji vsichni pripravit, co se bude resit.
Problem mnohych manageru je arogance ! nastesti jsem jich moc nepotkal, ale kdyz na takove floutka narazite, tak uz od 1. pohledu vite, ze bude problem.
Arogantni clovek totiz nicemu nerozumi, nic si nenecha vysvetlit a kdyz neco pohnoji, treba tim, ze nekoupi licence, nebo nejakou soucast celku, vinu shazuje na vsechny ostatni dokonce jde jejich charakter tak daleko, ze pred IT prizna chybu a pokorne prosi, jak to napravit ... ale na vedeni za to musou vsichni ostani, oni ho prece meli uprozornit, ze to tam neni ... to ze lidi postavil pred hotovou vec a z nikym nic nekonzultoval a cenu navrhnul uplne sam uz nikoho evidentne netrapi.
je to tim, ze buran dostal penize a tim se citi byt nadrazeny vsem i kdyz ani netusi, co vlastne dela a vsichni ostatni jsou podle nej luza. Presne na tyhle lidi jsou lide v IT alergicti.
Firma funguje, kdyz je na vsech stranach porozumeni, nehazeji si klacky pod nohy a snazi se dojit k cili ... pak jsou vsichni spokojeni ... a problemy je treba v klidu resit, pokud nastane problem, neni treba se obvinovat, ale nalezt reseni, jak z toho ven ... pak se domluvi skutecne vsichni, ale je treba brat v potaz nazory vsech.
Jinak lidem z IT netreba dlazdit cestu, ale presne zadani ano, hlavne co je cil a neni pravda, ze nepotrebuji vedet souvislosti, potrebuji, cim vice presne budou vedet, co po nich chcete, tim presneji to udelaji, je pak ale otazka, na ktere pozici v IT je, protoze to muze byt jen dilci a tomu staci rict, potrebuji to a to, vstupy jsou takove a vystupy musi byt takove, musi to delat to a to, je na to navazano to a to ... pak udela svoji cast a kdyz si kazdy udela svoji, pak to funguje a jiny tim IT na to dohlizi, nebo spoju v ony funkcni celky a planuje navaznosti praci ... zalezi na projektu, delal jsem jak na one man show, tak na kooperaci vice lid az po kooperace vice firem.
uspech komunikace v IT s vice firmama, nebo s lidmi kteri se neznaji je stycny bod na kounikaci, se kterym se komunikuje, tedy vysledky lokalnich tymu se predavaji lidem, kteri nad tim bdi ... ale musi to byt Ajtaci, nebot musi technicky vedet, co se resi a pripadne i rozhodnout o zmenach, nebo inicializovat schuzku a rict, na co se maji vsichni pripravit, co se bude resit.
petrib (neregistrovaný)
---.tmcz.cz
26. 2. 2011 9:38
Nový
Re: Jeste zalezi co je to za IT
celé vlákno
arogantní ignoranty, kteří nenaslouchají lze potkat i mimo IT. vůbec netuší o co jde, ale nemají problém zahlásit, že vaše práce pro ně nemá přidanou hodnotu a přez příště škemrat, ať jim to uděláte. nejlépe před termínem. LOL
Michal Kára (neregistrovaný)
88.208.88.---
12. 11. 2010 16:49
Nový
Body
celé vlákno
Ty body jsou sice (+/-) pravda, ale jsou to obecná pravidla komunikace prakticky s jakýmkoli odborníkem, ne jen "ajťákem".
Arne (neregistrovaný)
78.108.158.---
12. 11. 2010 19:42
Nový
Bohužel
celé vlákno
I když jsem podobný, "bulvární" článek na webu jako je tento, vůbec nečekal, nic to nemění na tom jaká je skutečnost. Manažeři se dívají na ajťáky jako na d**ily a stejně tak i ajťáci na manažery, ale i obyčejné uživatele počítačů. Teď ale kdo má pravdu a kde je skutečně zakopaný pes. V tomto ohledu je potřeba se podívat, jaká je situace obecně okolo vývoje software u nás a třeba v USA. Při zadání zakázky dostane IT oddělení v USA několikaset stránkovou, podrobnou specifikaci co má software obsahovat, jaké má mít funkce a podobně. Tato specifikace vzniká na základě jednání zákazníka s člověkem, který má IT vzdělání a alespoň trochu vidí do technologií, na nichž bude postavený výsledný program, ale zároveň tyto věci dokáže "lidsky" přiblížit zákazníkovi, jako obyčejnému uživateli tak, aby jim porozuměl. Pak se dle této specifikace něco naprogramuje skutečnými "ajťáky" a tento mezivýsledek putuje k zákazníkovi který posoudí co mu na softwaru sedí a co ne a co půjde ještě zpátky na předělání. V našich končinách to probíhá většinou tak, že se zákazníkem jedná "manažer" který vystuduje obyčejnou ekonomku, ale co se týče znalostí z oblasti IT, tak ty má pouze takové, že si někde přečte nějaký článek nebo manuál, který mu tu kterou technologii přiblíží. Z tohoto jednání se "uplácá" nějaká několikastránková "specifikace" softwaru, kterou dostane do rukou člověk, který naopak nemá žádné obchodní povědomí, se slovy: "Franto na, tady máš, jak to má vypadat a nějak to udělej." a je hotovo.
Nemyslím si tedy, že je chyba v ajťácích nebo naopak manažerech, ale v celkovém systému jako takovém. Počítače a vše okolo nich, jsou poměrně složité záležitosti a je potřeba někdy opravdové nadšence=ajťáky aby se v tom vyznali a je také ale potřeba mít někoho kdo ví, že tito lidé dokáží někdy neuvěřitelné věci a který s nimi umí komunikovat. Ale ne arogantně a nadneseně, ale jako člověk s člověkem. Většina ajťáků by si zase měla uvědomit, že svět není složený jenom z jedniček a nul, ale měli by mít i všeobecný přehled. Další problém je v tom, že si většina zákazníků neuvědomuje že např. takový zakázkový vývoj softwaru není stejné jako si koupit v pekárně rohlík, ale že je to složitý proces který stojí dost peněz. Protože když se šetří, tak se to někde musí projevit a většinou se to projeví tak, že se šetří na lidech a tím vypadávají z uceleného retězce vývoje důležité články. Je tak poměrně snadné vidět u nás situaci, kdy jedná zákazník přímo s programátorem a komunikace je potom ve stylu: "jak se baví hluchý s blbým".
Mimochodem, aby Vám nepřišlo, že mluvím z cesty, tak studuji již nekolikátým rokem informatiku na vysoké škole a zároveň se živím jako IT specialista na volné noze, takže se v tomto "světě" pohybuju dnes a denně.
Nemyslím si tedy, že je chyba v ajťácích nebo naopak manažerech, ale v celkovém systému jako takovém. Počítače a vše okolo nich, jsou poměrně složité záležitosti a je potřeba někdy opravdové nadšence=ajťáky aby se v tom vyznali a je také ale potřeba mít někoho kdo ví, že tito lidé dokáží někdy neuvěřitelné věci a který s nimi umí komunikovat. Ale ne arogantně a nadneseně, ale jako člověk s člověkem. Většina ajťáků by si zase měla uvědomit, že svět není složený jenom z jedniček a nul, ale měli by mít i všeobecný přehled. Další problém je v tom, že si většina zákazníků neuvědomuje že např. takový zakázkový vývoj softwaru není stejné jako si koupit v pekárně rohlík, ale že je to složitý proces který stojí dost peněz. Protože když se šetří, tak se to někde musí projevit a většinou se to projeví tak, že se šetří na lidech a tím vypadávají z uceleného retězce vývoje důležité články. Je tak poměrně snadné vidět u nás situaci, kdy jedná zákazník přímo s programátorem a komunikace je potom ve stylu: "jak se baví hluchý s blbým".
Mimochodem, aby Vám nepřišlo, že mluvím z cesty, tak studuji již nekolikátým rokem informatiku na vysoké škole a zároveň se živím jako IT specialista na volné noze, takže se v tomto "světě" pohybuju dnes a denně.
xkei (neregistrovaný)
---.lanservis.cz
14. 11. 2010 11:57
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Ano, článek je psán s nadhledem, akorát musím podotknout, že opravdu někteří ajťáci jsou stále takoví, jak se tady popisují. No každopádně dneska jsou součástí projektů business analytici a ti slouží jako spojka mezi businessem a IT. Jejich úkolem je samozřejmě krom jiného analýza požadavků, design řešení, formulování požadavků....každopádně každý, kdo se potká s ajťákem si na tento článek vzpomene :-)
Martin P. (neregistrovaný)
---.skoda-auto.cz
15. 11. 2010 9:09
Nový
To má být tragikomedie?
celé vlákno
To má být tragikomedie?
Naprosto šílený pohled, který by tak zapadal do druhé poloviny devadesátých let minulého století.
Pokud to mělo být psáno s nadnesem tak je to dost špatně ( nešikovně ) napsaný.
Naprosto šílený pohled, který by tak zapadal do druhé poloviny devadesátých let minulého století.
Pokud to mělo být psáno s nadnesem tak je to dost špatně ( nešikovně ) napsaný.
Krasvan (neregistrovaný)
89.233.174.---
16. 11. 2010 8:14
Nový
Redakčně smazáno
celé vlákno16. 11. 2010 8:29 smazal Admin serveru, důvod: SPAM
pavka (neregistrovaný)
---.lineart.cz
18. 11. 2010 17:35
Nový
RE: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
celé vlákno
Autor je evidentně lama a o IT toho moc neví...
void (neregistrovaný)
---.jen.cz
21. 11. 2010 13:13
Nový
To je článek
celé vlákno
Je to od vás ubohé a trapné, takhle ponižovat IT odborníky. Mají svou práci jako kdokoli jiný. Taky neponižuji ostatní lidi, např. doktory. A taky vím, že si já jako IT nebudu s ním rozumět, když např. začneme rozebírat rozpoznávání obrazu z CT. Já v tom vidím algoritmy, on zase perfektně ví k čemu to je. Článek je velice ubohý a zesměšňuje IT. Doktorům se taky neposmíváte, že mluví v latině. Navíc jsem IT, který právě dokáže vysvětlit, poradit, protožee vím, že ne všichni chápou mou práci. Já zase nechápu práci lékařů, ekonomů, atd. Navíc, expertní a znalostní systémy téměř vždy dělají 2 strany - expert (ví, k čemu to je, co to má dělat) a programátor, který z daného vstupu udělá výstup. Prosím, nezesměšňujte IT ani jakékoli jiné povolání. Je to cynické a ubohé.
a.anonymni (neregistrovaný)
---.115.broadband15.iol.cz
25. 11. 2010 1:24
Nový
Re: To je článek
celé vlákno
Nemohu si odpustit k tomu dodat, že jsem ajťák, ale jako jeden z mála zašroubuju bočnici na všechny šroubky. Když to umím spravit, dělám to tak, aby to chvíli vydrželo, takže to zase tak často otevírat nemusím.
S desaterem teda taky nesouhlasím...
S desaterem teda taky nesouhlasím...
Voldemort (neregistrovaný)
---.112.broadband4.iol.cz
27. 11. 2010 15:57
Nový
Dobrý
celé vlákno
Dobrý článek, poučný, poutavý, dávám autorovi jedničku. Gralatuji (bez ironie...)
Mahrlo (neregistrovaný)
---.78-98-63.t-com.sk
2. 12. 2010 22:10
Nový
Redakčně smazáno
celé vlákno2. 12. 2010 23:25 smazal Admin serveru, důvod: SPAM
clovek (neregistrovaný)
93.99.68.---
15. 12. 2010 17:12
Nový
za takovy clanek... povesit za cosi do pruvanu...
celé vlákno
Si děláte srandu...? Ta ukázka z filmu je víc než trapná a ten rádoby rozhovor... škoda mluvit... né každý IT mluví jak navalený pražák.
Článek měl nejspíš vyznít "s nadsázkou"... no výsledek je opravdu hodně trapný.
Článek měl nejspíš vyznít "s nadsázkou"... no výsledek je opravdu hodně trapný.
milda (neregistrovaný)
---.net.upcbroadband.cz
3. 7. 2011 20:27
Nový
Jak komunikovat s IT
celé vlákno
Pracoval jsem 14 let jako obchodní příručí a nyní 8 let jako ajťák. Vidím tedy na oba světy. Manager z podstaty ničemu nerozumí, to k té funkci prostě patří, dobrý manager ale umí řídit tým a budovat ho. Ajťáci věci rozumí do různé hloubky, s některými je komunikace obtížná. Při větším IT projektu je potřeba mít někoho, kdo rozumí všemu do nějaké minimální hloubky + umí komunikovat s managery a orientuje se i v oboru zadavatele - tyto lidi je obvykle dost těžké někde sehnat, obvykle se jim říká analytici, nebo projekt manageři. Můj ajťák, se kterým spolupracuji je člověk, který se ani po 2 letech práce na projektu nedokázal zorientovat v základní logice používání aplikace.
Proč chce IT přesné zadání - je to jednodušší. Management ale přesné zadání není schopen dodat.
Příklad: Šli jsme do nového projektu, kde 50% věcí byla pro nás neznámá a jak to udělat jsme vymysleli až za chodu. Ani my jako IT jsme dopředu nebyli schopni říct jak to bude, jak by to mohl nějaký manager ? proto jsme vzali extrémně vágní zadání, kdy jedním emailem o 30 řádcích manager popsal požadavky na aplikaci, která zabrala 8 člověkoměsíců práce. My jsme provedli analýzu, zadání přeformulovali, nechali si to schválit a potom za chodu jsme 30% udělali jinak. Termín a rozpočet se nedodržel a klient to naštěstí pochopil. Kdyby dnes zase někdo chtěl něco podobného, uděláme analýzu s 95% přesností. Bohužel se rýsují zase úplně jiné projekty.
Kdyby se postupovalo podle zadání klienta, nikdy by se to nespustilo, protože by to jednoduše jako celek nefungovalo. Kdyby se to udělalo podle návrhů našeho ajtaka, asi by se uživatelé vzbouřili, protože jeho řešení bylo pohodlné pro developra, ale nepohodlné pro uživatele.
Ajtaci jsou ale potřeba, bez nich to nejde, s nimi ale také ne - když bych to parafrázoval.
Proč chce IT přesné zadání - je to jednodušší. Management ale přesné zadání není schopen dodat.
Příklad: Šli jsme do nového projektu, kde 50% věcí byla pro nás neznámá a jak to udělat jsme vymysleli až za chodu. Ani my jako IT jsme dopředu nebyli schopni říct jak to bude, jak by to mohl nějaký manager ? proto jsme vzali extrémně vágní zadání, kdy jedním emailem o 30 řádcích manager popsal požadavky na aplikaci, která zabrala 8 člověkoměsíců práce. My jsme provedli analýzu, zadání přeformulovali, nechali si to schválit a potom za chodu jsme 30% udělali jinak. Termín a rozpočet se nedodržel a klient to naštěstí pochopil. Kdyby dnes zase někdo chtěl něco podobného, uděláme analýzu s 95% přesností. Bohužel se rýsují zase úplně jiné projekty.
Kdyby se postupovalo podle zadání klienta, nikdy by se to nespustilo, protože by to jednoduše jako celek nefungovalo. Kdyby se to udělalo podle návrhů našeho ajtaka, asi by se uživatelé vzbouřili, protože jeho řešení bylo pohodlné pro developra, ale nepohodlné pro uživatele.
Ajtaci jsou ale potřeba, bez nich to nejde, s nimi ale také ne - když bych to parafrázoval.