Nebojte se brát nekonformní zaměstnance. Rozhodující jsou jejich schopnosti

Tetování ani piercing už nejsou zásadní překážkou v kariéře, rozhodující jsou schopnosti. Pochopila to už většina českých zaměstnavatelů.

Ty tam jsou doby, kdy byl extravagantní vzhled překážkou v kariéře. Většina zaměstnavatelů dnes oceňuje především schopnosti a výrazné tetování nebo piercing jim nevadí. Problémem už nejsou ani neobvyklý účes nebo oblečení. V 21% firem výstřední vzhled kandidátů personalistům nevadí vůbec, v dalších 58 % je překážkou pro přijetí pouze na některé pozice. Jen 18 % zaměstnavatelů uchazeče s výraznými ozdobami těla stále důsledně odmítá. Vyplývá to z dotazování na kariérním portálu Jobs.cz. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

I takto vypadající žena může být vrcholovou manažerkou. Jde totiž hlavně o to, co umí. 

Pokud se zaměstnavatel rozhodne přijmout nevšedně upraveného člověka, může na tom dokonce „vydělat“. Taková osobnost totiž minimálně pozvedne pestrost firemního prostředí, které se pod tíhou úkolů stává unilé, unifikované a nudné. A výstřední člověk, aniž bychom se ho chtěli nějak dotknout, způsobí ve firmě lehčí či větší pozdvižení. Jak se lidově říká, pořádně to ve firmě proluftuje. 

widgety

Navíc dnes rozhodně neplatí, že šaty dělají člověka. Důležitá je jeho osobnost, především povaha, pracovní nasazení a zkušenosti. Dobří personalisté dají mnohem více na kvalifikaci a skutečné schopnosti uchazečů o místo než na jejich vzezření či ochota působit konformně. To už není natolik důležité. Pochopitelně se to ale nedá tvrdit o všech vnějších kritériích. Diskriminace části uchazečů i kolegů podle věku, pohlaví či národnosti je i nadále vážným problémem, byť se situace v českém prostředí v posledních letech mírně zlepšuje, komentuje analytik portálu Tomáš Ervín Dombrovský.  

Neobvykle ozdobené ale zatím stále neakceptujeme například obchodní zástupce. U nich je na závadu i náušnice v uchu nebo výraznější tetování. Záleží ale samozřejmě na okolnostech. U prodejce skateboardů nebo reprezentanta výrobce energetických nápojů je to zcela adekvátní vzhledem k cílové skupině klientů. V konzervativních odvětvích, jako jsou například zdravotnictví či finanční sektor, se ale více dbá a dá na neutrální či zcela seriozní vzhled. První dojem je pořád velmi důležitý. Lidé si nás obvykle zařadí během prvních sekund vzájemného setkání. Ovšem je dobré mít na paměti, že extravagantní vzhled nemusí vždy znamenat rebela nebo kreativní osobnost, stejně tak člověk v obleku nemusí být nutně konformní, uvádí Tomáš Ervín Dombrovský.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+