Hlavní navigace

Nejvyšší marže mají stánkaři, nejnižší naopak na pumpách

 Autor: www.isifa.com
Redakce 19. 5. 2014

Průměrná marže maloobchodu se v posledních letech pohybuje okolo 23 až 24 %. Nejvyšší mají stánkaři, nejnižší naopak prodejci pohonných hmot.

Nejvyšších marží dosahují stánkaři a trhovci, v průměru jde o 37,4 %. Nejnižší marže mají naopak pumpaři, a to 5,9 %. Celkově se průměrná marže maloobchodu pohybuje od roku 2008 mezi 23 a 24 %. V roce 2012 činila 23 %, což je o 3 p. b. více než v roce 2005. Vyplývá to z dat, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ) v časopise Statistika&My.

Vyšší marže neznamená výšší výdělek

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Co se týče marže dle velikosti firem, nejvyšší vykazují v posledních letech ty nejmenší podniky, a to mezi 25 a 27 %. Nejnižší marži, mez 19 a 21 %, naopak mají střední firmy s 20 až 25 zaměstnanci. Procento marže se liší zejména podle sortimentu prodaného zboží. Obecně se předpokládá, že u rychloobrátkového zboží (čerstvé potraviny, zboží denní potřeby) tvoří zpravidla menší podíl z celkové ceny zboží, než je tomu u zboží dlouhodobé spotřeby či luxusních předmětů. Souvisí to, mimo jiné, i s vyššími náklady na skladování zboží a s vyšší dobou obratu, uvedla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Čtěte také: Se snižováním marže u e-shopů zacházejte opatrně

Co je marže

Obchodní marže, nazývaná někdy také obchodní rozpětí nebo obchodní přirážka, je rozdílem mezi tržbami za zboží (částkou, kterou dostane obchodník od zákazníka) a náklady na prodané zboží (částkou, kterou zaplatil obchodník na pořízení zboží). Přitom o obchodní marži lze mluvit pouze v případě prodeje zboží, nikoli prodeje vlastních výrobků. Procento marže se pak vypočítá jako podíl marže na dosažených tržbách za zboží.

Stoprocentní marže znamená, že obchodník získal zboží zcela zadarmo, nulová, že prodal zboží za stejnou cenu, za jakou nakoupil, a v případě záporné marže musel obchodník prodat zboží za nižší cenu, než za jakou ho pořídil (např. v případech likvidace prodejny nebo neprodejných zásob).

Ekonomicky je pak marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží – dopravu, skladování, nájem prodejních prostor, mzdové náklady vynaložené na své zaměstnance, balicí materiál, energie a další. Obchodník, pokud prodej zboží pouze nezprostředkovává, na sebe bere za výrobce riziko, že nakoupené zboží neprodá, a musí hradit vzniklé ztráty.

Zdroj: ČSÚ

Marže vs. rentabilita tržeb

Vzhledem k definici marže neznamená vyšší marže vždy vyšší výdělek. Ukazuje to například porovnání marže s rentabilitou tržeb (viz graf). Necitlivý nárůst marže totiž může přinést pokles poptávky o dané zboží. Také zvýšení nákladů za energie, nájmy apod. vede obchodníky k nutnosti zvýšit marži. Pokud však náklady rostou rychleji a zájem kupujících klesá, ať už v důsledku zvýšení cen zboží, nebo snížení jejich kupní síly, rentabilita obchodníkům klesá. To bylo zřejmě příčinou skokového snížení rentability po roce 2008, uzavřela Marie Boušková,

Našli jste v článku chybu?

20. 5. 2014 11:29

Dobrý den,
jde o analýzu České statistického úřadu uveřejněnou v časopise Statistika&My. Detaily najdete zde http://www.statistikaamy.cz/.
S pozdravem
Daniel Morávek




21. 5. 2014 11:46

hm (neregistrovaný)

nečetl jsem článek, takže se omlouvám pokud jsem mimo, ale pravděpodobně jde o míchání hrušek s jablkami (míchání marží na veškterý sortiment versus jen potraviny)

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon