Nemáte-li práci, podívejte se po sezónních nabídkách

V nabídkách volných pozic se znovu začínají objevovat takzvané sezónní práce. Díky nim by měl počet nezaměstnaných na několik měsíců opět klesnout.

S příchodem jara přibývá volných pracovních pozic v oborech zemědělství, pohostinství nebo cestovní ruch. Na největším českém portálu pracovních nabídek Práce.cz teď u těchto oborů zaznamenávají až pětinový nárůst. V tuto chvíli není příliš nabídek ve stavebnictví, které také patří mezi typické sezónní obory. Ve stavebnictví je poptávka letošní rok slabší, ale je možné, že až se oteplí a jaro přijde nejen kalendářně, ale i fakticky, a bude pro stavební práce vhodné prostředí, tak se nabídka znovu oživí, říká analytik portálu Tomáš Ervín Dombrovský.

Ilustrační obrázek.
Autor: isifa/Lidové noviny/ONDREJ NEMEC

Sezónní práce někteří berou jako východisko z nouze, jiní si v jejich režimu libují.  

Sezónní práce každoročně pomohou najít už v březnu uplatnění zhruba 0,3 % nezaměstnaných a v dalších měsících procento uplatněných pracovníků roste. Zdá se to zanedbatelné, ale je nutné si uvědomit, že práci aktuálně nemá skoro 600 000 lidí schopných pracovat. Alespoň krátkodobě by se proto mohlo už během těchto týdnů uplatnit několik tisíc nezaměstnaných.

Zásadní odmítání sezónních prací není v českém prostředí příliš obvyklé. Zájem o ně je naopak až překvapivě silný. Zhruba čtvrtina lidí, kteří shánějí zaměstnání, sezónní práce hodnotí jako dobrou příležitost. Jsou to spíše lidé, kteří dlouhodobě nemají místo a práce na určité období je pro ně východiskem z nouze. Někteří si už ale také zvykli, že mají jiný režim v létě a jiný v zimě. Mají jistotu, že se po nějaké době budou moci znovu vrátit do stejného kolektivu a ke stejnému zaměstnavateli, potvrzuje Tomáš Ervín Dombrovský ze společnosti LMC.

Sezónní práce odmítá jen málokdo

Téměř polovina lidí ovšem vnímá sezónní práce jen jako záložní variantu, pokud by nesehnali jiné uplatnění. A dalších 16 % lidí bez místa zapojení do sezónních prací striktně odmítá. Typicky může jít hlavně o ty, jejichž kvalifikace je vzhledem k charakteru nabízených prací příliš vysoká. Pro další lidi pak některé sezónní práce nejsou východiskem i z dalších příčin, například zdravotních.

widgety

Čekáme na další vzpruhu pro nezaměstnané

Sezónní práce nelze vnímat jako brigády. Liší se v délce nabízené spolupráce a také v obsahu smlouvy. Ta se u sezónních prací zpravidla uzavírá na dobu určitou. Nový zákon ale lidem krátkodobé uplatnění komplikuje. Podle současných paragrafů je možné uzavřít s jedním zaměstnavatelem smlouvu maximálně třikrát po sobě. Lidé, kteří spoléhají na to, že vždy na několik měsíců v roce dostanou u stejného zaměstnavatele šanci, se cítí být ohrožení. Část lidí na sezónní práce hodně spoléhá, dodává Tomáš Ervín Dombrovský.

Naštěstí už se ale chystá změna. Tou je takzvané řetězení pracovních smluv, které ale bude podle návrhu zákona možno praktikovat jen u určitých profesí, kde je to odůvodněné a odpovídá to charakteru činnosti. Novela zákoníku práce má zlepšit konkurenceschopnost zejména v zemědělství a stavebnictví. Zpružnění příslušné legislativy by mohlo v následujících měsících přinést další oživení pracovního trhu.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnocovat všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+