Nenabízejte slevy bezhlavě. Známe trháky i propadáky slevových serverů

Víme, co letos nabídnout na slevových portálech a s jakým zbožím nebo službami budete naopak jen zbytečně plýtvat energií a penězi.

Na slovo sleva slyší prakticky každý. Přesto se z některého zboží nabídnutého na slevových portálech stávají takzvané ležáky, které nikoho neosloví. Proč? Jednoduše proto, že sleva není dostatečně vysoká. Provozovatelé slevových portálů se shodují, že například voucher do restaurace se slevou 50 % už je dnes víceméně standardem a zákazníci se kvůli němu nezblázní. Stačí ale přihodit jen několik málo procent a sleva je rázem mnohonásobně atraktivnější. Stejně tak není vhodné zákazníkům nabízet zboží, které zavazuje. Příliš šancí na úspěch nemají například balíčky vstupů do solárií, fitness center a podobně. Mnoho lidí totiž slevové servery stále vnímá jako příležitost pro vyzkoušení něčeho nového. A u služeb to platí téměř stoprocentně. Velmi dobře si v prodeji vedou originální a neobvyklé nabídky. V minulosti zákazníky oslovily například slevové poukázky na květiny nebo lyžařské permanentky. 48 % lidí na slevových portálech nakupuje kvůli tomu, že jde o finančně výhodný nákup. Pouze 24 % našich zákazníků přichází z důvodu časové úspory a 16 % kvůli široké nabídce, říká Andrea Winklerová, koordinátorka projektu HyperSlevy.cz.

Doba, kdy lidé bezhlavě nakoupili všechno, co jim první slevové servery nabídly, je nenávratně pryč. Rozšířila se nabídka a jednotlivé portály a agregátory se specializují. Prodávat přes slevové portály proto začíná být malou alchymií. Prodejce musí vědět, jak a kde zboží nabídnout. Při splnění těchto základních podmínek je ale stále možné tvrdit, že prodat se pak dá prakticky cokoli. Důkazem je minulý rok, který byl na slevovém trhu ve znamení stabilizace, zvyšování důvěry a rostoucích útrat. Tržby vzrostly na 3,5 miliardy korun, což je o dvě desetiny miliardy více než v roce předchozím. Na neustálém růstu tržeb se podílí zkvalitňování služeb jednotlivých serverů a také zvyšování úrovně jejich nabídky. Nákup ve slevě je například bezpečnější a díky rostoucí důvěře stoupá také průměrná výše objednávky. Momentálně se pohybuje kolem 900 korun. Podle odhadů by slevové portály letos měly zaznamenat ještě lepší výsledky, ale budou už mírnější. Zřejmě v rozsahu od 5 do 10 %.

Připomeňte si: Slevové servery mají konkurenci, Češi začínají podléhat slevovým kupónům

Úspěch spočívá v tom, kde a co nabídnete

Ilustrační obrázek.
Autor: isifa/Lidové noviny/ONDREJ NEMEC, podle licence: Rights Managed

Úspěch prodeje na slevovém serveru už nezáleží jen na ceně, ale i na tom, kde a co nabídnete. 

Slevové servery už nejsou jeden jako druhý. Některé se soustřeďují na konkrétní nabídku zboží a služeb, jiné pořádají krátkodobé tématické akce. Proto právě tomu musíte podřídit nabídku. Češi hledají ve slevách především inspiraci. Proto jsme jim vyšli vstříc a začali připravovat speciální tematické akce, které sdružují podobné slevy, vysvětluje nový přístup Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz. Některé servery se také začínají specializovat. Zatímco Slevomat.cz se stal centrem největšího výběru módy, Nakupvakci.cz se specializuje na tuzemské pobyty. Na zahraniční dovolenou je pak specialistou například Slevoteka.cz.

Trháky a propadáky na slevovém portálu Pepa.cz
Nejvíce žádané zboží Nejméně žádané zboží Nejvíce žádané služby Nejméně žádané služby
Fotoprodukty Dětské oblečení Tuzemské pobyty Úklidové služby
Home and decor Školní potřeby Zahraniční pobyty Péče o PC
Potřeby pro domácí mazlíčky Kuchyňské potřeby Adrenalinové zážitky Programátorské služby
Elektronika Zimní oblečení Wellness Sportovní vyžití
Módní doplňky Zdravotnické pomůcky Dětská zábavní centra

Na slevových portálech nejvíce nakupují ženy. A tomuto trendu také odpovídá poptávka po jednotlivých produktech. Z hlediska zboží jsou jednoznačnou jedničkou co do počtu prodejů fotoprodukty. Z oblasti služeb, kromě klasického tuzemského cestování, se nám pozitivně osvědčily zahraniční zájezdy kratšího charakteru. Paradoxem je naopak prodej dětského zboží, u kterého jsme nezaznamenali patřičný zájem ze strany zákazníků, komentuje Petr Sýkora, výkonný ředitel Pepa.cz. Nejprodávanějšími vouchery v sekci Služby jsou na Pepovi aktuálně vyhlídkové plavby po Praze spojené s rautem, celodenní vstupy do světa Lvíček v Plzni a střílení z několika druhů zbraní.

Chybu obchodníci nikdy neudělají nabídkou voucheru do restaurace. Kulinářství je v Česku dlouhodobě na vzestupu, proto patří degustační menu a nejrůznější poukázky do restaurací mezi absolutní šlágry. Mezi dlouhodobé hity patří i masáže. Například v předvánočním období byly považovány za dobrý dárek na poslední chvíli. Navíc je mnoho lidí saturováno hmotnými věcmi, proto si raději koupí něco sami pro sebe v podobě relaxace, komentuje Marie Chytilová, ředitelka Slevomat.cz. Lídr mezi českými slevovými portály je považován i za specialistu na tuzemské a krátkodobé zahraniční pobyty, o které je také značný zájem. Mezi zboží, které jde takzvaně na dračku, patří i kulturní, sportovní, adrenalinové, relaxační wellness zážitky. Podle Marie Chytilové jsou fenoménem, který frčí stejně dobře jako masáže, a je to vhodný dárek nejen pro jednotlivce, ale také pro páry či celé rodiny. Lidé stále častěji preferují společné zážitky před tradičním zbožím.

Ani největší slevový portál naopak prodejcům nezaručí výraznější úspěch u elektroniky (počítače, audiosystémy atd.), mobilních telefonů nebo bílého zboží. Jde o zboží, které nemíváme v nabídce často a lidé na takové nabídky nejsou zvyklí. Na trhu je navíc velký konkurenční boj a každý řetězec nebo značka si své zboží raději prodává sám, dodává Marie Chytilová.

O úspěchu nabídky rozhoduje i období. Například na portálu HyperSlevy.cz se letos před Vánocemi nejvíce prodávalo zboží. To tvořilo 61 % všech prodaných poukázek. S výrazným propadem následovala kosmetika, která tvořila 23 % všech prodaných poukázek. Podobně jsou na tom kategorie wellness, tuzemské pobyty a jen pětinu tvořila gastronomie.

Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat

Prodej přes slevový portál pečlivě zvažte

Prodej přes slevový portál může být ošidný. Je potřeba počítat s tím, že tento způsob nezaručí to, že získáte nové věrné zákazníky. Navíc riskujete, že lidé už nebudou chtít nakupovat za obvyklé ceny, ale budou čekat na akční slevy. Největší problém se může vyskytnout u produktů, které nepatří k denní potřebě. Například prodejci zájezdů měli výhrady už v loňské sezóně, protože jim slevový byznys kazí trh a oni mají problémy s udržení určité cenové hladiny. Na druhé straně je díky slevovým serverům možné vyprázdnit sklady a samozřejmě je to zajímavý propagační kanál. Pokud bude konkrétní nabídka spojena s tématickou akcí nebo bude nabídnuta na specializovaném portálu, určitě nezůstane bez odezvy.

widgety

Psali jsme: Provozujete slevový server? Obavy ze zániku jsou podle odborníků na místě

Na konci roku 2013 působilo na trhu 55 slevových serverů, dnes jich největší český vyhledávač slev Skrz.cz registruje kolem 40. Největší vlna konsolidace trhu je ukončena. Přesto lze očekávat, že jednotky slevových serverů budou končit i v průběhu tohoto roku. Kromě toho lze očekávat další zvyšování rozdílů mezi velkými a malými slevovými servery. Lze očekávat, že na konci příštího roku bude top 5 serverů ovládat více než 90 % trhu, říká Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 1. 2015 5:32
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+