Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Neproplacené faktury posílají firmy ke dnu, platební morálka už se ale zlepšuje

Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Knížková

Neproplacené faktury se mohou jednoduše postarat o zánik vašeho byznysu. Napříč Evropou je ale situace oproti minulým rokům o mnoho lepší.

Odběratelé proplatí fakturu se zpožděním, v horším případě ji neproplatí vůbec. Právě to jsou momenty, kdy se majitelům firem začne objevovat pot na čele a stoupá stres. Může to mít totiž výrazný dopad na cash-flow firmy a vůbec na celé její hospodaření.

Čtěte také: Splatnost faktur je už více než rok omezena zákonem. Pomohlo to podnikatelům?

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Stejně jako se zlepšuje platební morálka tuzemských společností, zlepšuje se také platební morálka v evropských zemích. Počet pozdě uhrazených faktur se snížil z 23 % na 20 %. S lepší platební morálkou se mohou české firmy setkat v západní Evropě. Nejméně opožděných plateb a nedobytných pohledávek zaznamenávají firmy v Německu (18 %), Rakousku (19 %) a překvapivě i ve Španělsku (19 %). Na chvostu žebříčku je Bulharsko (28 %), Rumunsko, Rusko a Řecko (po 26 %).

Průměrné zpoždění plateb je 22 dní

Aktuálně dosahuje průměrné zpoždění plateb hranice 22 dnů po splatnosti. Oproti loňskému roku je tato doba o osm dnů kratší. Co se naopak příliš nezlepšilo, je objem nedobytných pohledávek. Ty mnohé firmy označují za největší existenční riziko. Častěji pak ve státech východní Evropy, říká Vladimír Vachel, jednatel inkasní společnosti EOS KSI.

Je možné počet neproplacených faktur eliminovat

Server Podnikatel.cz se na toto téma zaměřil již dříve, kdy se s žádostí o doporučení, jak eliminovat počet neproplacených, případně pozdě zaplacených faktur, obrátil na zkušené podnikatele.

Jedno z doporučení se týkalo zesilování urgencí s možností nabídnout nový termín proplacení. Reagujeme důrazněji tím, že pozastavíme veškeré práce a zároveň upomínáme oficiální písemnou výzvou s vyčíslením úroků z prodlení. Pokud ani v takovém případě nedojde k vyřešení, musí nastoupit právní cesta, řekl pro server Podnikatel.cz Luboš Plotěný, spolumajitel agentury Dobrý web.

Čtěte více: Platební morálka firem se zlepšuje. Problém je s dopravou a stavebnictvím

Tip Content early

Eliminovat počet neproplacených faktur lze také tím, že je klientská základna rozšiřována výhradně na základě doporučení stávajících klientů. Pokud bychom byli okolnostmi donuceni přijmout “cizího” klienta, snažili bychom se dodržet tři body – uzavřít dobrou smlouvu, pro dodávky zboží v maximální míře využít zálohové faktury a ve službách používat měsíční cyklus úhrady paušálního poplatku, doporučil Jindřich Šaur, majitel společnosti ACMT.

Doporučení dalších zkušených a úspěšných podnikatelů, mezi kterými je také například Dalibor Dědek, majitel společnosti JABLOTRON, si můžete přečíst v článku: 5 podnikatelských matadorů radí: Jak snížit množství neproplacených faktur

Našli jste v článku chybu?
23. 7. 2015 13:18
KK (neregistrovaný)

Nerozumim tomu, proc dolovani faktury ktera je po splatnosti (a zda se, ze nikdy uhrazena nebude) je tak narocne a komplikovane, ze ve finale vzniknou jeste dalsi naklady dodavateli. Pokud ma odberatel dodane zbozi nebo sluzbu (a objednavka byla nad 5000 Kc), pak se prece jedna o kradez, no ne? Sup na Policii, tam ukazu objednavku, vypis z uctu a hotovka.

23. 7. 2015 17:47
Luk (neregistrovaný)

Pokud ma odberatel dodane zbozi nebo sluzbu (a objednavka byla nad 5000 Kc), pak se prece jedna o kradez, no ne? Sup na Policii, tam ukazu objednavku, vypis z uctu a hotovka.

Ono to tak jednoduché není. Může totiž nastat více situací, například:

1) Odběratel si objednal už s tím, že nemá v úmyslu zaplatit. Tam není co řešit, to je podvod a trestá se to (resp. mělo by se, podle zákona).

2) Odběratel si objednal s tím, že má v úmyslu zaplatit, ale předem neměl zajištěné peníze a spoléhal na t…