Hlavní navigace

Nerostete a přitom na to máte? Možná jste podcenili riziko technologické zdi

23. 10. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Investujte do svého rozvoje a inovujte. Pokud to neuděláte, může vás to i zlikvidovat.

Některé firmy nikdy nepřekročí jistou hranici, za níž už se pohybují jen významní hráči trhu. Přitom k tomu mají potenciál a jejich majitelé o tom sní. Dál je nepustí takzvaná technologická zeď. 

Na překonání této překážky se podniky musí připravovat a počítat s ní. Pokud to neudělají, hrozí jim, že buď navždy zůstanou před touto bariérou, nebo ji budou překonávat jen s velkými obtížemi. V nejhorších případech z jejího vrcholu spadnou na samé dno.

Podmínkou k dalšímu růstu firem je technologická transformace. Pokud podnik dosáhne určité velikosti nebo obratu, musí nutně investovat a přejít z human-driven systému na tech-driven systém. Nejde o nic nového, podle stejného scénáře postupují úspěšní podnikatelé už od dob průmyslové revoluce. A pravidla zůstávají stejná v každém pojetí, úspěšná firma stojí na třech bodech. Až 70 % veškeré energie a prostředků směřuje na svůj core byznys, 20 % investuje do rozvoje činnosti ověřeným směrem a zbylých 10 % pak do hledání nových možností růstu, experimentů a inovací.

Co se děje v případech, kdy vedení firem takto nepostupuje, mohou ilustrovat i příklady z tak progresivní a inovativní sféry, jakou je e-commerce. Tím asi nejznámějším jsou problémy e-shopu Mall.cz, kterému se v roce 2008 nepodařilo zvládnout přechod na nový informační systém SAP. V té době už byl Mall.cz dobře známou firmou se zahraničním přesahem a tržbami přesahujícími 1,25 miliardy korun ročně. Tedy příliš velký na to, aby si mohl dovolit risk v podobě velice opožděné technologické transformace. Výpadky ve vyřizování objednávek mohly firmu při množství operací, které už tehdy den co den vyřizovala, málem přivést ke krachu. Nakonec se situaci podařilo ustát, ale nebylo to zadarmo. Kromě výdajů na omluvné kupony zaslané desítkám tisíc dotčených zákazníků, které se tím pádem vyšplhaly do milionů korun, se Mall.cz dlouho potýkal s nedůvěrou lidí a zbrzdil svůj další rozvoj.

Podcenění růstu a s tím související nutnosti vlastního rozvoje se stalo osudným internetovému obchodu MT-nábytek. Ten byl ještě loni mezi online prodejci nábytku a bytových doplňků jedničkou na českém i slovenském trhu a vykazoval tržby přes miliardu korun. Začátkem roku 2016 ho ovšem také poškodil přechod na nový informační systém. Ten byl nefunkční přes dva měsíce a ani po obnovení provozu se už nepodařilo dohnat finanční ztráty. Dnes už je MT-nábytek minulostí, kterou připomínají jen milionové dluhy. Podle letos podaného insolvenčního návrhu se firmě nepodařilo přizpůsobit řízení finančních toků poměrně dynamickému nárůstu obchodních případů.

Psali jsme: Kdo určuje inovace u malých a středních firem? Zpravidla zákazníci

Inovacemi k prosperitě

Aby podobně neskončily další firmy, mělo by si jejich vedení uvědomovat, jak důležité je sledovat vlastní růst a počítat s jeho pozitivními i negativními dopady. Ona technologická zeď není jen pomyslnou překážkou. Jde o zcela reálnou záležitost, na kterou dřív nebo později fyzicky narazí každý podnik a situace si bude žádat technologickou transformaci. Principiálně jde o to, že je nutné co nejvíc procesů automatizovat a předat je technologiím, aby se lidé mohli věnovat důležitějším a komplexnějším činnostem. Přechod na tech-driven firmu je prerekvizitou k rozvoji a růstu firmy, protože šikovných lidí je v dnešní době nedostatek, uvádí Radek Ondrášík, marketingový ředitel e-shopu Notino.cz. Kdy firma na technologickou zeď narazí, závisí na množství transakcí v časovém cyklu a na odvětví. V případě internetových obchodů to často bývá při obratu mezi 250 a 300 miliony korun ročně.

To, že e-commerce každoročně roste, je dáno nejen rozvojem internetu a chuti zákazníků nakupovat z pohodlí svých domovů. Na výsledcích se nejvíc podílejí největší tahouni odvětví, kteří si dobře uvědomují, že technologie jsou jedním z hlavních pilířů jejich růstu a bez obav do nich investují. Stávají se tak z velké části technologickými společnostmi, které trh posouvají dál a dál. Technologie vnímáme jako prostředek, který pomáhá skokově růst. Nejhorší je, když jste tak hluboko ponořeni do potřeb a problémů operativy, že nevidíte a ani nemáte energii sledovat, co se děje kolem vás. Pak se ale nemůžete divit, že vám ujíždí vlak. A přitom stačí docela málo, otevřít oči a nasměrovat energie na správné místo, říká Marcel Láža, hlavní inovátor e-shopu ZOOT.cz. Firmy, které neinvestují do svého růstu, podle něj pomalu umírají a nemusí to vždy souviset jen s technologiemi. Investice do vlastního rozvoje pomáhají zlepšovat kvalitu služeb, optimalizovat náklady a zefektivňovat práci zaměstnanců, doplňuje ho ředitel webového a mobilního vývoje Alza.cz Vladimír Dědek.

Dále čtěte: Po pěti letech se z firemního serveru stane líný otesánek. Je čas se rozloučit

Technologie jsou dnes naprosto základním předpokladem fungování e-commerce společností. Téměř veškeré činnosti vyžadují jejich využívání, a proto je jejich vysoká úroveň naprosto nezbytná. Bez velkých investic do vývoje se společnosti nedokážou přizpůsobit potřebám trhu a tak si velmi omezují možnosti růstu a expanze. Lídři odvětví, a samozřejmě se to netýká jen internetového obchodování, se často nespokojí s běžně dostupnými systémy. Mají vlastní vývojáře, kteří pro ně navrhují unikátní řešení. Právě proto můžeme nejúspěšnější e-commerce společnosti považovat za technologické s velkým důrazem na vlastní vývoj.

Například IT oddělení Alzy sestává z více než 100 odborníků a firma si drtivou většinu systémů sama vytváří i spravuje. Podle Vladimíra Dědka totiž potřebuje mít možnost customizace řešení a agilně se adaptovat na změny a trendy. V současné době na trhu neexistují hotové systémy, které by opravdu velkým e-shopům vyhovovaly. Proto žádný z nich neoperuje na komerčním řešení, ale vetší částí produkují skrze svůj vlastní vývoj. V naší společnosti si vyvíjíme všechny základní systémy od webových stránek, přes systém, na kterém běží, komplexní logistický systém, až po informační systém a další. Zaměstnáváme kvůli tomu tým 90 specialistů, komentuje za Notino.cz jeho marketingový ředitel Radek Ondrašík.

Bez vlastních vývojářů by nemohl existovat ani ZOOT.cz. Jeho zakladatelé už od začátku věděli, že nebudou schopni se prosadit s tím, co nabízí trh. Téměř vše, s čím zákazníci na tomto e-shopu přicházejí do styku, je originální. Začíná to designem webu a končí funkčním back-endem. Hodně práce zootovského IT oddělení pak navenek vůbec není vidět. Jedná se o interní systémy, které slouží pro práci s dodavateli a správu objednávek, správu skladového systému i expedici a doručení na výdejny. Bez šikovných vývojářů bychom nebyli schopni navrhnout tak komplexní systém. Pokud to myslíte vážně, potřebujete mít vývojářský tým in-house, protože tak můžete být víc agilnější, než kdybyste záviseli na dalších dodavatelích. To ovšem neznamená, že nepracujeme s jinými firmami a nekupujeme hotová řešení a služby. Je jen potřeba najít správné vyvážení toho, co si vyvinout a navrhnout sami a co koupit jako hotovou věc, dodává inovátor e-shopu Marcel Láža.

Zavádění technologií ve firmách rozhodně není jen módním trendem. Jde o krok, kterým jsou podmíněny další životní fáze společností. Otázkou je, co si dnes představujeme pod pojmem technologie. Jejich definice se liší člověk od člověka, firma od firmy i stát od státu. Podle e-commerce ředitele společnosti Tchibo.cz Berka Temuroglua by bylo chybou dívat se na ně jen z tradičního úhlu pohledu: Ve skutečnosti jsou to data, která mohou nebo nemusí být vnímána jako součást technologie, která jsou hlavním potenciálním pilířem růstu.

skoleni_15_4

Připomeňte si: Financujte svůj rozvoj vydáním dluhopisů. Investoři o ně mají zájem

Investujte do sebe a získejte zajímavou podporu

Pro začínající a menší firmy má smysl začínat s hotovými řešeními, jakmile se ale dostanou do bodu, kdy jim nestačí nebo je nelze jednoduše modifikovat, musí přijít na řadu vývoj vlastního řešení. Výdaje na vývoj a inovace podporuje i stát. Je možné je uplatnit jako odpočet od základu daně. Oslovení zástupci e-shopů se ale shodují, že firmy by měly do technologického rozvoje investovat i bez této pobídky. Výzkum, vývoj a inovace podle Vladimíra Dědka neprovádíme proto, abychom si odečetli daně, ale abychom přinášeli zákazníkům služby v nejvyšší možné kvalitě a byli konkurenceschopní na globálním trhu. Chytrá firma proto bude do vývoje a zvyšování své efektivity investovat vždy, i bez ohledu na daňové nebo jiné zvýhodnění.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).